سرپرست معاونت حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری سیستان و بلوچستان از تدقیق و تثبیت بیش از ۱۷ میلیون هکتار از اراضی ملی و دولتی این استان در چارچوب طرح کاداستر خبر داد.

مصطفی دلخوش  اظهار کرد: اداره ممیزی و حدنگاری اراضی منابع طبیعی و آبخیزداری سیستان و بلوچستان به عنوان متولی مدیریت اراضی انفال، ملی و دولتی، طبق دستورالعمل اجرایی کاداستر موظف به تدقیق و جانمایی دقیق حدود و موقعیت اراضی ملی و دولتی و همچنین قطعات مستثنیات محاط در آن‌ها شده است.

وی تاکید کرد: بخش ممیزی و حدنگاری اراضی نقش بسیار مهمی در مدیریت اراضی دارد و به صورت مستقیم مسوولیت ثبت، نظارت و اجرای امور مربوط به ممیزی و حدنگاری اراضی را بر عهده دارد.

سرپرست معاونت حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری سیستان و بلوچستان هدف از این اقدامات را ایجاد شفافیت در مالکیت و حدود اراضی عنوان کرد تا از هرگونه تعارض، تداخل و تصرفات غیرقانونی جلوگیری شود.

وی با بیان اینکه این اداره وظیفه دارد با اجرای دقیق طرح کاداستر، تمامی اراضی ملی و دولتی را بر اساس نقشه‌های به‌روز و استاندارد جهانی ثبت کند؛ افزود: تمامی نقشه‌های قدیمی اسکن شده و مطابق با استانداردهای نقشه‌برداری عملیات کنتورایز و رقومی‌سازی روی آن‌ها انجام شده سپس با تلفیق لایه‌های حقوقی، فنی و توصیفی، و با بهره‌گیری از تصاویر هوایی دهه ۴۰ و به فراخور لایه‌های اطلاعاتی، تصاویر دهه ۷۰ و همچنین تصاویر ماهواره‌ای و برداشت‌های زمینی، حدود اراضی ملی و دولتی بررسی و بر روی نقشه‌های اجرایی مربوط به ماده ۵۶ و ماده ۲ و اراضی موات جانمایی شده است.

دلخوش به نتایج این فرآیند اشاره کرد و گفت: در پایان عملیات کاداستر، تعداد ۶۷۷ پلاک دولتی تثبیت و جانمایی شد که ۶۱۹ هزار و ۴۵۰ هکتار آن اراضی مستثنیات شامل اراضی شخصی، آرای قطعی هیات تعیین تکلیف، محاکم قضایی، واگذاری‌های قطعی و همچنین قسمتی از اراضی خالصه رفع تداخل شده ماده ۵۴ با امور اراضی و اراضی تحویلی به راه و شهرسازی است و همچنین ۱۷ میلیون و ۲۶۲ هزار و ۱۶۳ هکتار از اراضی استان به عنوان اراضی ملی و دولتی تثبیت و جانمایی شده است.

وی با اشاره به اهمیت مدیریت اراضی ساحلی تصریح کرد: به منظور مدیریت یکپارچه اراضی ساحلی و جلوگیری از تجاوز و تصرف ارا ضی ساحلی ۶۰ متر از عرض اراضی حریم و یک هزار و ۹۴۰ متر از اراضی ساحلی (در مجموع ۲ کیلومتر از آخرین حد پیشرفت آب دریا در بالاترین نقطه مد) نقشه‌برداری و جانمایی نیز بنچ مارک‌گذاری انجام شده که این اقدامات به منظور شفاف‌سازی حدود اراضی ساحلی و مستحدثات همزمان با کاداستر اراضی ملی و دولتی نهایی و به انجام رسیده و این اقدام نقش موثری در جلوگیری از تجاوز به حریم دریا داشته و زمینه استفاده عموم از دریا را فراهم می‌سازد.

سرپرست معاونت حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری سیستان و بلوچستان با اشاره به اهمیت این طرح اظهار کرد: اجرای دقیق طرح کاداستر در این استان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، چرا که پهناور بودن این منطقه و سطح اراضی ملی و دولتی نیازمند نظارت دقیق و منسجم است.

وی بیان کرد: با اجرای این طرح، علاوه بر پیشگیری از تصرفات غیرقانونی و تعارضات اراضی، مدیریت بهتری بر روی اراضی ملی و دولتی خواهیم داشت که به توسعه پایدار و بهره‌وری بهینه از منابع طبیعی کمک شایانی خواهد کرد.

 اختلافات ملکی در اراضی کشاورزی یا سایر کاربری‌ها در دهه های گذشته به یک معضل تبدیل شده بود به گونه‌ای که گاهی این اختلاف ملکی بر سر یک متر زمین ممکن بود به نزاع یا قهر خانوادگی نیز تبدیل شود.

گاهی همین یک متر زمین، جریان کشت و کار یک خانواده کشاورز را مختل می‌کرد، چه اینکه ممکن بود آب جاری یا چاه کشاورزی زمین مشاع در همان یک متر زمین مورد اختلاف قرار می‌گرفت.

اما با حد نگاری یا کاداستر بسیاری از این مشکلات می‌شود و حدود زمین برای دولت یا مستثنیات مردم به صورت شفاف تعیین خواهد شد.

براساس نظر کارشناسان، نقشه‌های ثبتی یا کاداستر یک سری موجودی‌های نظام یافته قانونمند از اطلاعات، درباره املاک و دارایی‌های غیر منقول در هرکشور یا منطقه است که پایه و اساس آن را نقشه‌ها تشکیل می‌دهند که در این نقشه‌ها محدوده‌های ملکی منعکس شده‌اند.

اهداف اولیه به کارگیری این سیستم، ایجاد زمینه بهتر برای ثبت زمین و ارائه روشی مناسب برای کنترل و مدیریت کاربرد بهتر آن است. روش اصلی برای ایجاد چنین نقشه‌هایی ابتدا مشاهدات میدانی است که از طریق فتوگرامتری و نقشه‌برداری و با استفاده از داده‌های شهرداری و اداره ثبت و در نهایت با در اختیار داشتن نقشه های CAD به عنوان نقشه‌های مبنا از منطقه مورد نظر و تبدیل آن به فرمت Shape file و سپس با استفاده از نرم افزارArc Map است.

کارشناسان می‌گویند: کاداستر در مقام مهندسی هدفمند اطلاعات با رویکرد ثبات و امنیت حقوقی بر مبنای واحد زمین استوار شده و کارکرد تکنولوژی آن از نوع اطلاعاتی و خدماتی است. کارآمدی و به روزرسانی این سیستم پویا می‌تواند آثار مستقیم و غیرمستقیمی در کارکرد دیگر سیستم‌ها ایجاد کند در اصل کاداستر، الگوی مدیریتی و ثبتی نوین محسوب می‌شود.

مفهوم فنی نقشۀ کاداستر، بر اطلاعات زمینی و جغرافیایی نقشه کاداستر دلالت دارد، رویکرد
فنی نقشه نیز عبارت از اطلاعات هندسی و توصیفی ملک از قبیل موقعیت جغرافیایی آن، حدود اربعه (چهارگانه) و حدود هندسی آن در مقیاس نقشه‌های بزرگ است.

یک قطعه زمین کاداستر باید یک ناحیه به هم پیوسته از زمین باشد که یک نوع بهره‌گیری از زمین را دربرگیرد. بر روی نقشه یک قطعۀ کاداستری، خطی شکل می‌گیرد که نقشه را احاطه کرده و دارای
هویت منحصر به فرد است. کاداستر به معنای یک ارزیابی و طبقه‌بندی سیستماتیک از زمین، تحت کنترل یک دولت مرکزی به‌وسیله نقشه‌هایی از قطعات زمین‌هاست که بر مبنای نقشه‌های توپوگرافی طراحی شده و بر طبق قطعات زمین در دفاتر ثبت، رکورد شده‌اند، با ترکیب و پردازش به هنگام اطلاعات فنی برآمده از سیستم اطلاعات جغرافیایی (مکانی)، توان افزایی داده‌ها از مرحلۀ ابزاری به یک سیستم کارآ بدل خواهد شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار