روزنامه الاخبار به نقل از منابع امنیتی لبنان فاش کرد که آمریکا در ترور نافرجام رئیس کمیته ارتباط و هماهنگی حزب الله در بیروت نقش آشکاری داشته است.

سه منبع در دستگاه‌های امنیتی لبنان به روزنامه الاخبار گفتند که طرف‌های غربی به سرکردگی آمریکا از طریق تماس‌های روزانه فشرده با نیرو‌های نظامی و امنیتی لبنان، درحال دخالت جدی در جنگ میان حزب‌الله و رژیم تروریستی اسرائیل هستند.

الاخبار در ادامه گزارش خود به نقل از این سه منبع نوشت: آن‌چیزی که غربی‌ها به آن اهتمام می‌ورزند درباره مورد هدف قرار گرفتن منافع خودشان در لبنان نیست بلکه آنان شدیدا بدنبال اطلاعات منابع امنیتی لبنان درباره حزب‌الله، وضعیت ریاست آن و ساختار نظامی حزب‌الله پس از ترور شهید حسن نصرالله، دبیرکل این جنبش است.

 به گفته یکی از این منابع الاخبار، آنچه که نکته قابل توجه این است که آمریکا بیش از دیگر طرف‌های غربی علاقه‌مند به دریافت اطلاعات از حزب‌الله است و بدنبال پاسخی به این سوال است که آیا حزب الله هنوز با نیرو‌های نظامی، امنیتی و اجرایی لبنان در ارتباط است یا خیر، همچنین طرف آمریکایی سؤالاتی در مورد محتوای ارتباطات، شکل و فرم آن دارد.

این مقام امنیتی لبنان فاش کرد که دهم ماه جاری میلادی ۱۵ افسر سازمان جاسوسی سیا آمریکا وارد فرودگاه بیروت شده و با استفاده از یک خودروی زرهی بدون پلاک به دفتر سفارت آمریکا در منطقه عوکر رفتند.

سازمان سیا

این منبع الاخبار درباره کار این ۱۵ جاسوس آمریکایی گفت که آنها به میز بیروت در سفارت آمریکا در لبنان پیوستند که ۱۲ عضو اصلی دارد و از طریق بهانه‌های مختلف مانند مبارزه با تروریسم و مبارزه با پولشویی منابع لبنانی را مجبور به ارائه اطلاعات درباره حزب‌الله می‌کند.

یکی دیگر از مقامات مرتبط با این پرونده تأیید کرد: میز لبنان سازمان سیا آمریکا در دهه گذشته شاهد تغییرات عمده‌ای بوده است و ماهیت جلساتی که برگزار می‌کند متفاوت از قبل شده است. آخرین تغییر شامل انتصاب یک مدیر جدید ایستگاه بیروت به نام شری بیکر است که قبلا در جلسات با مقامات امنیتی لبنانی با دعوت رسمی از واشنگتن بازدید کرده بود، شرکت داشت.

 این مقام گفت که از پنج سفر کاری افسران لبنانی در سطوح مختلف به آمریکا اطلاع دارد و می داند که آنها با مقامات اطلاعاتی آمریکا در مقر سیا در لنگلی (منطقه‌ای در بریتیش کلمبیا کانادا) ملاقات‌هایی داشته اند.

ترور نافرجام به دستور آمریکا

عامل خطرناک جدید همان چیزی است که از کار گروه‌های اطلاعاتی آمریکایی در لبنان فاش شد. چند روز پیش اتفاق عجیبی در لبنان رخ داد. یکی از این سه مقام به الاخبار فاش کرد که حزب الله چند روز پیش از حاج وفیق صفا به عنوان رئیس کمیته ارتباط و هماهنگی با نیرو‌های نظامی و امنیتی لبنان خواست تا با تعدادی از مقامات این نیرو‌ها در ارتش ارتباط باشد تا مسائل مربوط به جنگ جاری را باهم بررسی کنند.

او توضیح داد: ارتباطات انجام شد، در حالی که مقاومت می‌دانست که حتی صرف یک تماس تلفنی تهدیدی امنیتی برای صفا خواهد بود و اشاره کرد که این نگرانی‌ها زمانی تأیید شد که دشمن صهیونیستی حمله فوری به بیروت انجام داد و حتی پیش از اینکه حزب الله تائید کند در این حمله چه کسی ترور شده است، ادعا کردند حاج وفیق صفا را به شهادت رسانده اند.

فرمانده حزب الله

این مقام مسئول گفت: تردید‌های مقاومت در مورد مشارکت آمریکا در جنگ پس از این هدف گیری افزایش یافت و مقاومت معتقد است که اطلاعات آمریکا نقش مستقیمی در تلاش برای ترور صفا داشته است.

او تصریح کرد: آنچه تردید‌ها را تقویت می‌کند این است که همه سازمان‌های اطلاعاتی بین‌المللی فعال در لبنان از جمله اطلاعات دشمن اسرائیلی به خوبی می‌دانند که صفا هیچ نقشی در دستگاه نظامی مقاومت ندارد و او یک مقام اجرایی است. به این معنا که او نماینده رهبری حزب الله در ارتباط با نهاد‌های امنیتی، نظامی و سایر احزاب در لبنان است و هیچ ویژگی که بتواند دشمن را در لیست اهداف فوری مرتبط با جبهه جنگ قرار دهد، ندارد.

وی افزود: دشمن با توجه به اینکه حاج وفیق یکی از دستیاران سید حسن نصرالله بود، بدش نمی‌آمد که این عملیات را به نفع آمریکایی‌ها انجام دهد، زیرا واشنگتن می‌خواهد هر گونه ارتباط بین حزب الله و هر مقام نظامی یا امنیتی لبنان را قطع کند، گویی آمریکایی‌ها به حزب الله می‌گویند که هر سری که بتواند بر طرف‌های لبنانی فشار بیاورد را قطع خواهد کرد.

این مقام امنیتی افزود که این اقدامات آمریکا از سویی دیگر در چارچوب نبرد آغاز شده توسط لیزا جانسون، سفیر آمریکا در بیروت، است که از نیرو‌های سیاسی و غیرسیاسی لبنان خواسته بود کار بر روی ایجاد مرحله لبنان پس از حزب الله را آغاز کنند.

همین مقام مسئول هشدار‌هایی داد  مبنی بر اینکه آمریکا قصد دارد از عملیات هدف‌گیری یا ترور توسط رژیم تروریستی اسرائیل علیه بدنه غیرنظامی در حزب‌الله حمایت کند تا سطح نفوذ این جنبش را در عرصه داخلی لبنان کاهش دهد.

منبع مذکور با اشاره به سخنرانی محمد عفیف، مسئول رسانه‌ای حزب‌الله در خارج از حومه جنوبی بیروت تاکید کرد که نیرو‌های اشغالگر مراکز خدمات رسانی بهداشتی و امدادی حزب الله را به صورت متمرکز هدف قرار می‌دهند، در حالی که حامیان آمریکایی این رژیم در داخل لبنان علیه حامیان مقاومت فعالیت می‌کنند تا برای جلوگیری از حملات حزب الله به رژیم تلاش کرده باشند.

مترجم: مینا عظیمی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۶ ۲۳ مهر ۱۴۰۳
ضعف جامعه بین‌المللی در حمایت از امدادگران آنروا در مقابل جنایات رژیم صهیونیستی
Iran (Islamic Republic of)
پایگاه دریایی «ستیلا ماریس» اسرائیل هدف حمله حزب‌الله قرار گرفت
۱۲:۲۴ ۲۳ مهر ۱۴۰۳
پایگاه دریایی «ستیلا ماریس» اسرائیل هدف حمله حزب‌الله قرار گرفت
آخرین اخبار