مدیرکل توسعه کسب و کار مخابرات ایران گفت: آینده اقتصاد دیجیتال و توسعه پایدار می‌تواند با کمک ظرفیت‌ها و هم افزایی تحول عظیمی در انقلاب صنعتی چهارم ایجاد کند.

یاسر باقری مدیرکل توسعه کسب و کار مخابرات ایران در همایش هم اندیشی توسعه اقتصادی دیجیتال واقع در استان قزوین گفت: اگر امروز انقلاب صنعتی چهارم را نادیده بگیرم و هر دستگاه به فراخور خود به شکل تک بعدی بخشی از اقتصاد دیجیتال را عملیاتی سازد، بی شک توسعه پایدار نداشته و در آینده ضربه خواهیم خورد.

وی اضافه کرد: امروز اقتصاد دیجیتال براقتصاد کشور‌ها سایه می‌اندازد و این رنکینگ‌های جهانی را تغییر می‌دهد، تا جایی که هر کشوری که پیشتاز بوده و مثل کشور چین اقتصاد پویایی داشته است، از این طریق توانسته خودش را رتبه کشور‌های نخست دنیا برساند.

باقری با بیان اینکه اقتصاد دیجیتال از موضوعات خرد تا کلان را درگیر می‌کند، بیان کرد: این اقتصاد اشتغال را از خانه و خانواده تا صنایع بزرگ در بر می‌گیرد و ایده محور و خلاقیت محور است، بنابراین چاره‌ای نداریم به جز آنکه در این موضوع ورود کرده و برنامه ریزی داشته باشیم.

این مسئول ادامه داد: اگر از ۱۰ سال گذشته به فکر امروز بودیم، به طور قطع پیشگامی از آن ما بود، هرچند که امروز جایگاه کشور در اقتصاد دیجیتال نادیده گرفته شده است، اما برای رسیدن به کشور‌های پیشگام باید با برنامه و سرعت جلو رفت.

باقری با بیان اینکه شرکت مخابرات ایران امروز نیز اپراتور منطقه است، بیان کرد: شرکت مخابرات در چند سال گذشته موجودیت خود را با استارت آپ‌ها و شرکت‌های نوپای فناوری و اطلاعات جلو برد.

به گفته مدیرکل توسعه کسب و کار مخابرات ایران، امروز نه می‌توان زندگی کرد و نه اشتغال ایجاد کرد، مگر با اتکا به فناوری نوظهور و توسعه زیست بوم‌های ارتباطی که نیاز و الزام اساسی است و مخابرات در این حوزه پیشگام شده است.

باقری اضافه کرد: امروز هر فردی که ایده خوبی داشته باشد، می‌تواند از منزل در اشتغال دیجیتال و مجازی دفعالیت کند که این بهترین نمونه مشارکت مردم در اقتصاد و اشتغال بوده و به هیچ رانت و اولویت بندی مرتبط نیست.

وی برنامه نهضت جهادی فیبر نوری را از اقدامات بسیار مثبت در سطح کشور ارزیابی کرد و یادآور شد: اگرچه سرمایه گذاری طولانی مدتی انجام شده است، اما بازدهی چندان مناسب نبوده و با تمام طرح‌های سه سال گذشته در وزارت ارتباطات، ۹۰ درصد اجرای طرح فیبر نوری از سوی مخابرات صورت گرفته است.

باقری گفت: کارگروه توسعه اقتصاد دیجیتال در قزوین چهار ماموریت را از اردبیهشت ماه سال جاری راه اندازی کرده که امروز باید براساس زیست بوم و آمایش سرزمینی اقدام کنیم، چرا که اقتصاد دیجیتال در زنجیره ارزش قرار می‌گیرد و اگر بر اساس ظرفیت‌ها و فرصت‌ها و اولویت‌های زیست بوم نباشد کارایی ندارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار