مدیر گروه سلامت جمعیت و خانواده دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به مطالعات جدید، باروری و شیر دادن مادران به نوزادان را از عوامل مؤثر در کاهش چشمگیر خطر ابتلا به برخی سرطان‌های شایع بانوان دانست.

ثریا زحمتکش با استناد به مطالعات معتبر، شیر دادن کامل را به عنوان یک عامل محافظتی قدرتمند در برابر سرطان‌های پستان، رحم و تخمدان معرفی کرد و گفت: متاسفانه میل به نداشتن فرزندآوری و فرزندآوری کم در سال‌های اخیر رواج یافته و به یکی از چالش‌ها در حوزه سلامت بانوان تبدیل شده است.

او ادامه داد: بانوانی که در سنین جوانی، نخستین فرزندشان را به دنیا آوردند، خطر ابتلا به سرطان در آنها کمتر است و این امر به دلیل تغییرات هورمونی ناشی از بارداری و شیر دادن به نوزاد است.

زحمتکش با اشاره به مطالعات صورت گرفته در این زمینه بیان کرد: هر بارداری و زایمان حدود ۷ درصد و ۱۲ ماه شیردهی نیز ۴ و ۳ دهم درصد ریسک ابتلا به سرطان پستان را کاهش می‌دهد و دست کم میزان شیر دادن به ازای هر کودک ۱۸ ماه و حداکثر آن، ۲۴ ماه باید باشد تا بهترین اثربخشی شیر دادن به نوزاد را در محافظت از بروز سرطان پستان در مادر ایجاد کند.

مدیرگروه سلامت جمعیت و خانواده دانشگاه علوم پزشکی شیراز با تاکید بر نقش محوری بانوان در سلامت خانواده، گفت: بانوان به عنوان الگو‌های اصلی خانواده، در آموزش سبک زندگی سالم به نسل آینده، نقش بسیار مهمی ایفا می‌کنند.

زحمتکش با تاکید بر رویکرد پیشگیرانه نظام بهداشتی گفت: برای ارتقای سلامت بانوان و بهبود کیفیت زندگی آنان، خدمات آموزشی و مراقبتی متنوعی به صورت رایگان در مراکز بهداشتی ارائه می‌شود که این خدمات شامل آموزش سبک زندگی سالم، مراقبت‌های پیش از بارداری، حین بارداری و شیر دادن به نوزاد است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار