یک کارگردان گفت: هوش مصنوعی نسل جدید تکنولوژی لست که نباید اصالت انسانی را بگیرد.

شب گذشته در اختتامیه چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران جایزه ویژه بخش هوش مصنوعی به افروز باوفا برای فیلم «معجزه» تقدیم شد.

هوش مصنوعی و واقعیت مجازی برای نخستین بار در جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران حضور داشتند که شاهد استقبال خوبی از این بخش بودیم.

افروز وفا بیان کرد: حدود دوسال پیش با هوش مصنوعی آشنا شدم‌، هوش مصنوعی مولد در حوزه ساخت تصویر بود‌. چون منابع آموزشی اش در کشور ما وجود نداشت و خیلی این بحث هنوز خیلی زیاد در کشور شکل نگرفته بود که فیلمسازان از این روش استفاده کنند، من خودم چنین امری را یاد گرفتم، یعنی سعی کردم آثار خارجی در هوش مصنوعی و منابع خارجی را ببیننم و از آن‌ها بیاموزم.

وی ادامه داد: یک روندی را طی کردم که خوشبختانه توانستم با مهندسی معکوس آن دستورهایی که در هوش مصنوعی برای تولید تصویر استفاده می‌شود را به صورت خوب و کامل یاد بگیرم و از این ظرفیت خیلی خوب و بزرگی که سرعت تغییر در آن درحال تبدیل شدن به ثانیه است را استفاده کنم و برای کارهایم به کار ببرم.

این هنرمند درپاسخ به این سوال که هوش مصنوعی خطراتی دارد یا خیر؟ برخی مخالف فیلمسازی به روش هوش مصنوعی هستند گفت: هوش مصنوعی آنچه که هست، یک ماشین است. شما در گذشته دوربین و نرم‌افزارها را هم مشاهده کرده‌اید که همه این‌ها یک نوع ماشین به حساب می‌آیند؛ اما اینکه انسان چگونه از انسان استفاده کند مهم است و چیز خیلی پیچیده‌ای نیست. هوش مصنوعی نسل جدید تکنولوژی‌هایی است که با آن‌ها روبه رو بوده‌ایم، اینکه انسان یاد بگیرد با این تکنولوژی‌ چگونه کار کند مهم است.

وی درباره آثار جشنواره فیلم کوتاه تهران گفت: در آثاری که در جشنواره می‌دیدم معتقدم ما باید سعی کنیم این تکنولوژی اصالت هوش انسانی را از هنرمند نگیرد. مهم‌ترین مسئله این است که ما ماخور و ابهت تکنولوژی نشویم و آن مفهوم انسانی در ساخت اثر با هوش مصنوعی بکار ببریم.

وی ادامه داد: باعث افتخار است که مسئولین سینمایی کشور به این درک رسیده‌اند که خیلی از میزانسن های هوش مصنوعی عقب نیستیم و اینکه مسئولین همراه هنرمندان باشند تا زیرساخت هوش مصنوعی مولد در حوزه ساخت تصویر و صدا برای هنرمندان تامیم کنند خیلی قابل تقدیر است.

خبرنگار: زهرابالاور

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار