گردهمایی منطقه ای بانوی پاسدار «مرضیه حدیدچی» (دباغ)در ادامه سلسله برنامه‌های کنگره ملی این بانوی مبارز و انقلابی در سنندج برگزار شد.

مرحومه مرضیه حدیدچی از بانوان مبارز و انقلابی در سال ۱۳۱۸ در شهر همدان متولد شد و از آغاز دوره جوانی با حضور در فعالیت‌های سیاسی نقش بسزایی در هدایت جریان‌های سیاسی و اجتماعی جامعه ایفا کرد.

مرضیه حدیدچی در ۲۷ آبان‌ماه سال ۱۳۹۵ به رحمت ایزدی پیوست و در مرقد امام راحل به خاک سپرده شد.

همایش منطقه ای بزرگداشت این بانوی مبارز و انقلابی امروز در مجتمع فرهنگی هنری فجر سنندج برگزار شد.

نماینده ولی‌فقیه در کردستان در این مراسم  به بیان ویژگی بارز شخصی و شخصیتی زنان و بانوان در اسلام اشاره  کرد و گفت: اولین چیزی که در زنان انقلابی به ویژه مرحومه حدیدچی وجود داشت معنویت و تمسک به قرآن و اهل‌بیت بود.

حجت‌الاسلام عبدالرضا پورذهبی گفت: بانوان شهیده‌ای همچون بانو فاطمه اسدی، بانو ناهید فاتحی کرجو در راه این انقلاب سختی‌های زیادی کشیدند و برای پیروزی انقلاب تلاش‌های زیادی کردند و در این راه به شهادت رساندند.

وی ادامه داد:  خداجویی و حق‌طلبی و معنویت و احساس مسئولیت بانو دباغ در مقابل این انقلاب باید برای تمامی بانوان انقلابی جای درس و الگو باشد.

نماینده ولی‌فقیه در کردستان به شجاعت زنان انقلاب اشاره و افزود: ما در انقلاب زنان پر توانی داشتیم که فرماندهی سپاه در یک استان را بر عهده داشتند که این توانایی نشانه شجاعت آنها بود.

حجت‌الاسلام  پورذهبی گفت: احساس مسئولیت امری بود که این بانو و بانوان پر افتخار انقلاب ما آن را عهده‌دار بودند تا پرچم و این انقلاب و این مکتب پابرجا بماند.

روایتی از خصوصیات مادر انقلاب

مونا اسکندری نویسنده کتاب مادر انقلاب در ادامه به خصوصیات مرحومه دباغ اشاره کرد و اظهار داشت: مرحومه مرضیه حدیدچی دباغ الگوی مسلمانان ایرانی است چرا که هم‌زمان با ایفای نقش همسری و مادری به نحو احسن، به تاسی و پیروی از امام خمینی (ره) راه انقلاب را در پیش گرفت و در این مسیر شکنجه‌های بسیاری را متحمل شد.

وی با بیان اینکه خانم دباغ یک خانم مبارز، قوی و پر از قدرت تحلیل در زمان خود بود، گفت: خانم دباغ در سال ۱۳۱۸ در همدان و در خانواده‌ای مذهبی و فرهنگی متولد شده و تحصیلات خود را از مکتب‌خانه آغاز کرد و از معلومات پدر در یادگیری قرآن و نهج‌البلاغه بهره برده است و هنگامی که به فعالیت‌های سیاسی مبادرت می‌ورزید مادر هشت فرزند بود.

وی ادامه داد: خانم دباغ در راه مبارزه بر علیه رژیم پهلوی، همسرش پیش‌گام و عضو حزب مؤتلفه بازار بود و همین امر باعث شد تا خانم مرضیه حدیدچی نیز که روحیه مبارزه‌طلبی و ضد ظلم و عدالت‌خواهی داشت پا در راه مبارزه بگذارد و از پخش اعلامیه‌ها شروع کند؛ اما کار به همین‌جا ختم نشد و ایشان ضمن سخنرانی و تدریس در مجالس مختلف و همکاری با گروه‌های مختلف مبارزاتی و…موضوع مهم ساواک شد تا آنجا که برای گرفتن اطلاعات زیر شکنجه‌های سخت دوره‌دیدگان ساواک، دختر شانزده‌ساله‌اش را مقابلش شکنجه کردند تا زبان به اعتراف باز کند که به‌خاطر ایمان قوی مرضیه حدیدچی (دباغ) راه به جایی نبردند.

مرحوم بانو دباغ الگوی ایمان، مبارزه و فداکاری 

مسئول بسیج جامعه زنان کردستان نیز اظهار داشت: مرضیه حدیدچی دباغ که با نام طاهره دباغ نیز شناخته می‌شود، در دوران حکومت پهلوی توسط ساواک زندانی و سپس در زمان تبعید امام خمینی در پاریس، محافظ شخصی خانواده ایشان بود، پس از پیروزی انقلاب اسلامی، او از بنیان‌گذاران سپاه پاسداران در همدان شد و نقش مهمی در خنثی‌سازی کودتای پایگاه هوایی نوژه ایفا کرد.

بتول سرکانی ادامه داد: مرحومه دباغ، همچنین به‌عنوان نخستین فرمانده زن سپاه پاسداران شناخته شده و پنج دوره نماینده مجلس شورای اسلامی از حوزه‌های همدان و تهران بود.

در ادامه دختر مرحومه مرضیه حدیدچی دباغ به خصوصیات مادر بزرگوارش اشاره کرد و گفت: سفارش مادر به فرزندانش همیشه خواندن نماز بود و عملاً الگوی ما در زندگی بودند و فقط در حد حرف خلاصه نمی‌شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.