اظهارنظر‌ها و گفته‌ها درباره وضعیت خطرناک و شرایط وخیم رژیم صهیونیستی همزمان با جنگ غزه بار‌ها از سوی مسئولان این رژیم تکرار شده است.

اگر نشانه‌های زوال و بحران یک موجودیت سیاسی را بخواهیم بررسی کنیم، لازم است چه فاکتور‌هایی را مدنظر قرار دهیم؟ بی تردید یکی از نشانه‌های بحران برای هر موجودیت سیاسی می‌تواند روایت‌ها و نقل قول‌هایی باشد که از سوی متولیان آن ایراد می‌شود. در واقع تحلیل گفتمان غالب در فضای سیاسی یک موجودیت سیاسی مانند رژیم صهیونیستی می‌تواند وضعیت حال حاضر و حتی احتمالات آینده آن را برای ما روشن سازد.

 البته علاوه بر تحلیل گفتمان، نوع واکنش‌ها و رفتار یک موجودیت سیاسی در زمان بحران‌ها هم به روشنی وضعیت آنها را روشن می‌سازد. در این گزارش قرار است به این موضوع بپردازیم که رژیم صهیونیستی طی یک سال گذشته همزمان با جنگ غزه به کدام سو می‌رود؟

اعتراف به خطر موجودیتی
اظهارنظر‌ها و گفته‌ها درباره وضعیت خطرناک و شرایط وخیم رژیم صهیونیستی همزمان با جنگ غزه بار‌ها از سوی مسئولان این رژیم تکرار شده است:

نتانیاهو: موجودیت اسراییل در خطر است / ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ / «بنیامین نتانیاهو»، نخست وزیر رژیم صهیونیستی در سخنانی در کابینه خود تاکید کرد که شکاف داخلی در اسرائیل باید اکنون برطرف شود، چرا که ما با تهدید موجودیتی روبه رو هستیم.

«آویگدور لیبرمن»، وزیرخارجه پیشین رژیم صهیونیستی/ ۲۳ تیر ۱۴۰۳ / اگر فعالیت ائتلاف حاکم نتانیاهو و مجلس کنونی تا دو سال دیگر ادامه داشته باشد، اسرائیل نابود می‌شود.

ترامپ: موجودیت اسرائیل در خطر است / ۱۱ مردادماه ۱۴۰۳/ «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا ددر سخنرانی انتخاباتی خود ادعا کرده است که در صورت عدم پیروزی‌اش در انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور، رژیم اسرائیل موجودیت خود را از دست خواهد داد. وی در توضیح ادعایش اینطور بیان کرد: «ما باید در این انتخابات پیروز شویم و اگر یهودی‌ها به جمهوری‌خواهان رای ندهند، اسرائیل را از دست خواهیم داد.»

فارن افرز: موجودیت اسرائیل به خطر افتاده/ ۱۵ مرداد ۱۴۰۳/ نشریه «فارن افرز» با اشاره به شدت یافتن تحرکات نظامی رژیم صهیونیستی در منطقه و ترور‌های پیاپی اعضای جبهه مقاومت نوشت: موجودیت اسرائیل به خطر افتاده و اقدامات منطقه‌ای خشونت‌بار اسرائیل نه از سر قدرت، بلکه برای پوشاندن نقاط ضعفش است.

هشدار رئیس آژانس امنیت اسرائیل (شاباک) درباره موجودیت اسرائیل / ۲ شهریور ۱۴۰۳ / «رونن بار»، رئیس سرویس امنیتی شین‌بت (شاباک) در نامه‌ای به بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این رژیم به او هشدار داده که «تروریسم یهودی» موجودیت اسرائیل را به خطر انداخته است.

رفتار‌های پرخطر

نه فقط اظهارنظرها، بلکه برخی اقدامات و رفتار‌های رژیم صهیونیستی را هم می‌توان نشانه افول موجودیت این رژیم ارزیابی کرد.

دیوارکشی‌ها

رژیم صهیونیستی که تا مدتی پیش به دنبال تحقق رویای از نیل تا فرات بود، از چند سال پیش تا کنون برای تضمین امنیت ساکنان خود در چهارگوشه فلسطین اشغالی ۶ دیوار حائل احداث کرده است:

۲۰۰۳/ ساخت دیوار حائل با کرانه باختری/ بزرگ‌ترین و مهم‌ترین دیوار‌های رژیم صهیونیستی

۲۰۱۰/ ساخت دیوار مصر/ دیواری در امتداد بخشی از مرز‌های سرزمین‌های اشغالی با مصر

۲۰۱۱/ ساخت دیوار جولان / دیوار به ارتفاع ۸ متر و طول چهار کیلومتر در نزدیکی روستای مجدل شمس

۲۰۱۲/ ساخت دیوار اردن / دیواری به طول ۳۰ کیلومتر در نواحی مرز‌های شرقی رژیم با اردن

۲۰۱۲/ ساخت دیوار لبنان/ دیواری به طول تقریباً یک کیلومتر و ارتفاع حدود ۸ متر

۲۰۱۶/ ساخت دیوار غزه / دیواری با بتون آرمه که بر روی زمین و زیر زمین کشیده شده است.

منبع: روزنامه همشهری

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار