معاون اول رئیس‌جمهور خطاب به شرکت‌کنندگان در نخستین المپیک فناوری گفت: قول می‌دهم که دولت با تمام توان خود در خدمت شما باشد.

محمدرضا عارف عصر امروز (دوشنبه) در اختتامیه اولین دوره المپیک فناوری که در پارک فناوری پردیس برگزار شد، با تأکید بر اینکه ضرورت بهره گیری از فناوری‌های پیشرفته راهبرد جدی کشور است، تصریح کرد: نگاه اصلی کشور افزایش ثروت ملی از طریق علم و فناوری و دستاورد‌های فناورانه است.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به ضرورت مصونیت کشور در مقابل توطئه‌های دشمنان به ویژه در بحث علمی و فناوری تصریح کرد: باید مصونیت امنیتی، علمی و معیشتی مردم را بوجود آوریم.

وی در این مراسم خطاب به جوانان و نوجوانان و همچنین مراکز علمی و فناورانه و شرکت‌های دانش بنیان با طرح این پرسش که چرا با وجود تلاش‌های انجام شده در راهبرد‌های اسناد بالادستی به اهداف مورد نظر و جایگاه اول کشور در منطقه نرسیده ایم، تأکید کرد: باید راه‌های برون رفت آمار کنونی نگران کننده علمی ایران در رتبه‌های جهانی بدون تعارف و صادقانه از سوی جامعه علمی پاسخ داده شود و مشخص شود که چرا با وجود راهبرد‌ها و حمایت‌ها به این اهداف نرسیده ایم.

معاون اول رئیس جمهور تصریح کرد: برای رسیدن به جایگاه علمی اول در منطقه به یک عزم ملی نیاز داریم و پاسخ به این سوال در همه محافل، جامعه و مراکز علمی وجود دارد و به دنبال آن هستیم که با یک عزم و اراده ملی و حرکت جوانان با نشاط به جایگاه اصلی خود برسیم.

وی همچنین از معاون علمی و فناوری رئیس جمهور خواست در سه ماه آینده راهبرد‌های برون رفت از وضعیت شاخص‌های پایین علمی کشور مشخص شود که چرا با وجود داشتن امکانات فراوان به جایگاه اصلی علمی کشور نرسیده ایم و می‌خواهیم علاوه بر صادر کننده فناوری در بازار‌های منطقه، در میان کشور‌های اسلامی الهام بخش باشیم.

 عارف در ابتدای سخنان خود با قدردانی از برگزار کنندگان ابتکار خلاق المپیک فناوری در یک فضای صمیمی و رقابت علمی بین جوانان و نوجوانان تأکید کرد: در این المپیک زمینه‌های مهم و اولویت اصلی کشور یعنی توجه به علم و فناوری مطرح شده است که در این راستا هوش مصنوعی از اولویت‌های ملی است و در چهار سال آینده و در برنامه هفتم است.

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه امنیت سایبری از ضرورت‌های حیاتی کشور است که با اقدامات انجام شده در پنج سال اخیر موفق شدیم این بحث را به سطح مدارس بکشانیم، از وزارت آموزش و پرورش برای فراهم آوردن زمینه‌های توجه به امنیت سایبری در مدارس قدردانی و تصریح کرد: شرکت ۸۱۰ نفر از دانش آموزان در این المپیک در بخش امنیت سایبری نشان می‌دهد که دانش آموزان با اهمیت این موضوع به خوبی آشنا شده اند.

وی همچنین بیانیه‌ی گام دوم، سند چشم انداز بیست ساله و سند برنامه هفتم را از مهمترین اسناد بالادستی برای حرکت کشور به سمت اعتلا و پیشرفت دانست و اظهار داشت: بیانیه گام دوم متوجه جوانان و نوجوانان است که راهبرد آینده کشور در پنج دهه آینده و با تبیین جهت گیری‌های آن توسط مقام معظم رهبری مبتنی بر علم و فناوری است که مسئولیت قطعی اجرای این بیانیه با جوانان و نوجوانان است.

عارف در خصوص سند چشم انداز بیست ساله تصریح کرد: طبق این سند بنا است کشور در منطقه پویا و فعال جنوب غرب آسیا جایگاه اول را در زمینه‌های مهم بویژه علم و فناوری، اقتصاد و فرهنگ داشته باشد که به دلایلی فاصله معناداری از اهداف تعیین شده داریم که باید آسیب شناسی شود البته معتقدیم چشم انداز بیست ساله می‌تواند مستقل از زمان باشد و دولت چهاردهم به دنبال تحقق این سند و رسیدن به اهداف آن است.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به اینکه جهت گیری برنامه هفتم توسعه مبتنی بر دانش و فناوری است تأکید کرد: رشد ۸ درصدی در برنامه هفتم هدف گذاری شده است تا بتوانیم در کشور و در شأن مردم پاسخگوی مطالبات آنان به ویژه در حوزه اقتصادی، معیشتی، رفاه و مطالبات جوانان باشیم که رسیدن به این رشد ۸ درصدی یک هدف گذاری منطقی و اصولی است که باید از طریق بهره وری امکان پذیر شود که در بخش‌های صنعتی و تولیدی دو واحد از این رشد ۸ درصدی از طریق بهره وری انجام می‌شود که در این زمینه باید از تجارب کشور‌های جهان استفاده کرد.

وی با اشاره به سهم ۱۰ درصدی اقتصاد دانش بنیان در برنامه هفتم توسعه ادامه داد: باید در این برنامه و تا پایان دولت چهاردهم سهم اقتصاد مبتنی بر فناوری دیجیتال و اقتصاد دانش بنیان را با کمک جوانان و نوجوانان و فارغ التحصیلان دانشگاهی به ۱۰ درصد برسانیم.

معاون اول رئیس جمهور با تأکید بر اینکه طبق راهبرد ابلاغی مقام معظم رهبری باید در زمینه هوش مصنوعی کشور اول دنیا باشیم، تأکید کرد: این کار به پشتوانه و تلاش جدی جوانان و نوجوانان شدنی است.

 عارف با اشاره به آمار جهانی و رتبه ۶۴ ایران در شاخص نوآوری در سال ۱۴۰۳ و افت یازده پله‌ای کشور نسبت به رتبه ۵۳ در سال ۱۴۰۱در این شاخص و رتبه ۱۱۵ جهانی در زمینه هوش مصنوعی ادامه داد: ایجاد زیرساخت‌های دیجیتال و اینترنت پرسرعت، بهره گیری از سرمایه نیروی انسانی و نیرو‌های متخصص نوآوری و یکپارچگی اقتصادی و بهره گیری از فناوری‌های نوظهور و تدوین مقررات و سازو کار قانونی چهار راهکار و شاخصه مهم برای جهش معنادار در زمینه هوش مصنوعی است.

وی ادامه داد: طبق آمار جهانی ارزش بازار هوش مصنوعی در منطقه در سال ۲۰۲۰، ۵۰۰ میلیون دلار بود و تا سال ۲۰۲۶ به ۸/۴ میلیارد دلار خواهد رسید که باید دید کشور چه سهمی از این رشد ۱۷ برابری خواهد داشت.

معاون اول رئیس جمهور تأکید کرد: شاخص‌ها و واقعیت‌های کنونی نشان می‌دهد که باید در این زمینه پیشگیری‌های لازم را چاره اندیشی کرد و نسبت به هدف گذاری در اسناد بالادستی که میثاق ملی بین حاکمیت و جوانان و دانشمندان است، یک وظیفه ملی علمی و فناوری همگان در کشور است.

عارف خاطر نشان کرد: نیروی انسانی مزیت اصلی کشور است که اگر توجه کافی و لازم به فارغ التحصیلان می‌شد امروز فاصله معنی داری با کشور‌های مدعی داشتیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار