وقتی در 25 ژانويه 2011 حسنی مبارک با قیام مردم مصر از قدرت پائین کشیده شد، میدان تحریر قاهره به نمادی از امید در جهان عرب برای پایان حکومت های خودکامه تبدیل شد با این حال، بعد از گذشت 16ماه هنوز قانون اساسی مصر نوشته نشده و نظامیان نیز مجلس را بسته اند تا انقلاب مصر همچنان سرنوشتی مبهم داشته باشد.

به گزارش سرويس بين الملل باشگاه خبرنگاران ، روزنامه ایندیپندنت در تحلیلی می نویسد: "قریب شش دهه حکومت نظامیان در مصر، ساختاری در هم تنیده از دخالت های گسترده در سرنوشت سیاسی کشور را به وجود آورده و طبیعی است که انقلاب مصر نتواند یک شبه تمام این ساختار را در هم بریزد. اما اتفاقات هفته های اخیر نشان می دهد که ژنرال ها نه تنها تصمیمی برای کنار رفتن ندارند، بلکه با اقدامات مختلف سعی در محکم کردن جای پای خود در مصر جدید دارند."
 
"قرار بود بنابر وعده های داده شده، شورای نظامی حاکم در مصر قدرت را پس از انتخابات به رئیس جمهور منتخب مردم تحویل دهد، اما درست در شب بعد از انتخابات و پس از بسته شدن صندوق های رای، این شورا در بیانیه ای اصلاحات مورد نظر خود در قانون اساسی را اعلام کرد و حق جدیدی برای قانونگذاری و نظارت بر  تدوین بودجه برای خود تصویب نمود."
 
"به این ترتیب مشخص شد که نظامیان در مصر به هیچ وجه نمی خواهند از قدرت فاصله بگیرند، بلکه بالعکس، این آنها هستند که می خواهند حدود اختیارات رئیس جمهور و مواد قانون اساسی را وضع کنند."
 
در ادامه این تحلیل می خوانیم: "خارج کردن ارتش از شمول نظارت رئیس جمهور و تاخیر در انتخابات مجلس آنهم تا زمانی که قانون اساسی جدید تصویب شود، از جمله اقداماتی است که نشان می دهد، نظامیان به تدریج نفوذ و قدرت خود را در مصر تثبیت می کنند."
 
"انقلابیون مصر به خوبی فهمیده اند که ارتش می خواهد کودتای دیگری به راه بیندازد و همین مسئله می تواند به تنش ها و درگیری های جدیدی منجر شود. اعتراضات خیابانی پس از تصمیم جدید ارتش آغاز شده و بسیاری از مردم دوباره به میدان تحریر بازگشته اند."
 
"اینجاست که ادعاهای اخیر محمد البرادعی، برنده جایزه نوبل و یکی از فعالان دمکراسی در مصر به واقعیت نزدیک تر می شود. او در مواضع اخیر خود به صراحت اعلام کرده بود که مصر در مسیر عقبگرد قرار گرفته و تصمیمات شورای نظامی حاکم، ضربه محکمی به دمکراسی نوپا در این کشور است."  
 
پیروزی خفیف محمد مرسی نامزد اخوان المسلیمن در انتخابات ریاست جمهوری نیز نمی تواند  پیروزی بزرگی برای اسلام خواهان و انقلابیون باشد. تازه این در شرایطی است که نتایج رسمی انتخابات اعلام نشده و احتمال دارد با اعلام نتایج رسمی فاصله میان مرسی و شفیق بسیار کمتر شود و مشروعیت نامزد اخوان به عنوان رئیس جمهور مصر زیر سوال برود."
 
در پایان مقاله ایندیپندنت می خوانیم: "حتی در صورت تثبیت ریاست جمهوری مرسی، بسیاری اعتقاد دارند او نمی تواند تاثیر زیادی در دخالت نظامیان در قدرت داشته باشد. به عبارت بهتر در نگاه بسیاری از مصری های، محمد مرسی و حزبش فاقد توانایی های لازم برای ایجاد اتحاد در جامعه مصر هستند و همین شرایط را برای دخالت بیشتر نظامیان فراهم خواهد کرد. همه این شرایط نشان می دهد ابرهای سیاه بازهم در آسمان مصر جمع شده اند و انقلاب مصر هر روز بیشتر تهدید می شود."
برچسب ها: مصر ، انقلاب ، ابری ، ایندیپندنت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار