داستان كمبود نهاده ها نقل محفل بسياري از توليدكنندگان كشاورزي بالاخص صنعت دامپروري شده است به گونه اي كه يا بايد رضايت دامداران يا تخته كردن درب دامداري ها صورت بگيرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگارن، با توجه به اينكه امسال سال توليد ملي و حمايت از كار و سرمايه ايراني است بسياري از توليدكنندگان كشور با مشكلات عديده اي روبرو هستند، كلاف مشكلات بسياري از آنان بر تامين نشدن مواد اوليه در بسياري از صنايع كشور است.
بخش كشاورزي هم با توجه به مشكلات بسياري كه دارد از جمله عدم تامين نهاده ها باعث شده تا قيمت تمام شده محصولات در بخش هاي مختلف كشاورزي از جمله صنعت دامپروري افزايش داشته باشد به طوري كه هم اكنون در سطح كشور با افزايش قيمت شير در صنايع لبني روبرو شده است.
بنابراين گزارش به دليل نبود نهاده و افزايش سرسام آور قيمت اين محصول باعث شده است تا قيمت تمام شده شيرخام بسيار افزايش يابد به گونه اي كه نرخ پايه شيرخام به قيمت 630 تومان به ضرر توليدكننده است و توليدكننده با ضرر مجبور به فروش شير مي شود.
طي تفاهم نامه اي كه اخيرا با سازمان صنعت، معدن و تجارت امضا شد قيمت پايه شير خام 750 تومان مصوب شد كه باز بسياري از دامداران با قبول ضرر موافقت خود را اعلام كردند.
با توجه به صحبت هاي مديران اتحاديه هاي دامداران استان ها، عشق و تعهد ايراني باعث سرپا ماندن بسياري از دامداري هاي كشور شده است و با توجه به مشكلات آنان حاضر نيستند تن به نابودي دهند.
با بيان مطالب فوق اقدام بسيار خوب وزارت كشاورزي مبني بر منع واردات شيرخشك باعث شد تا كمك خوبي به دامدارهاي كشور شود به گونه اي كه براساس آمارها صادرات محصولات لبني ايران نسبت به سال گذشته دو برابر افزايش داشته است و امروزه شاهد قبضه شدن بازار عراق از صنايع لبني ايران هستيم كه اين نشان دهنده افزايش توليد شير در كشور است.
در تفاهم نامه اي كه در 6 تيرماه بين وزارت صنعت، معدن و تجارت و اتحاديه دامداران به منظور تعيين قيمت پايه شيرخام صورت گرفت شرايط به اين گونه مي باشد كه قيمت پايه هر كيلوگرم شير خام درب دامداري با 3.2 درصد چربي و بار ميكروبي 1 ميليون،‌7 هزار و 500 ريال و همچنين به ازاي هر كيلوگرم شير 190 گرم سويا به قيمت 9 هزار ريال و 190 گرم سبوس به قيمت 2 هزار و 500 ريال توسط شركت پشتيباني امور دام در داخل استان تحويل خواهد گرديد و در صورت تامين ساير اقلام علوفه اي از طريق اتحاديه مركزي دامداران بين دامداران سراسر كشور توزيع خواهد شد و به ازاي افزايش هر يك دهم درصد چربي مازاد بر 3.2 مبلغ 100 ريال به عنوان جايزه به دامداران پرداخت و به ازاي كاهش هر يك دهم درصد چربي از 3.2 مبلغ 100 ريال به عنوان جريمه از بهاي شيرخام كسر خواهد شد.
به منظور تسريع در اجراي قرارداد شركت پشتيباني امور دام حداقل 10 هزار تن سويا را فورا در  اختيار اتحاديه مركزي دامداران قرار خواهد داد و در پايان ماه براساس شير دريافتي كارخانجات به حساب منظور خواهد نمود.
بنابراين مفاد شروع اجراي قرارداد از تاريخ تحويل نهاده ها سويا و سبوس 15 روز مي باشد و چنانچه بعد از 20 روز نهاده ها تحويل نگردد مابه التفاوت هر كالا نسبت به قيمت بازار آزاد محاسبه و توسط شركت پشتيباني امور دام به دامداران پرداخت خواهد گرديد.
در صورت انجام تعهدات فوق دامداران موظف به تحويل شير با شرايط فوق الذكر به كارخانجات طرف قرارداد مي باشند در غير اين صورت اتحاديه مركزي دامداران ايران و اعضاي آن هيچگونه تعهدي براي تحويل شير با قيمت تعيين شده را نخواهند داشت و چنانچه قيمت ساير نهاده ها نسبت به اين تاريخ خارج از عرف بازار افزايش پيدا نمايد در قيمت شيرخام تجديدنظر و يا توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت جهت جبران خسارت به دامداران كمك خواهد شد.
بنابراين گزارش با توجه به مفاد اين تفاهم نامه دامداران معتقد هستند اگر نهاده ها به موقع به دستشان برسد و تعهدات دولت به خوبي اجرا شود مشكلات برطرف مي شود و در غير اين صورت از صنعت دامپروري كشور جز نام چيزي باقي نمي ماند./س
گزارش از ناهيد خدادادي

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار