با ثبت طرح و بافت فرش ايراني امكان هرگونه سوء استفاده از نام و طرح فرش ايراني در كشورهاي رقيب از بين مي رود.

سيد مهدي سيد صالحي مدير مالكيت فكري مركز فرش ايران در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، گفت: به منظور جلوگيري از سوء استفاده از جايگاه و نام فرش ايراني در بازارهاي جهاني اقدام به ثبت فرش ايران در سازمان جهاني مالكيت فكري WIPO يكي از 16 آژانس تخصصي سازمان ملل كرده ايم.

وي افزود: با تهيه و ثبت گزارش هاي كارشناسي به تفكيك استان و مناطق مهم كشور، پرونده اي براي منطقه مورد نظر تهيه شده كه در آن مشخصات، طرح، نقشه، بافت، مواد و تاريخچه فرش آن ثبت شده است كه تا پايان امسال مجموعه اين پرونده ها به سازمان جهاني مالكيت فكري جهت ثبت ارسال مي شود.

سيد صالحي مدت زمان ثبت هر پرونده در اين سازمان را يك سال بيان كرد و گفت: هر پرونده يك سال زمان جهت، بررسي و ثبت در اين سازمان را دارد كه اگر اين سازمان ضروري بداند جلساتي براي دفاع از هر پرونده در اين سازمان تشكيل خواهد داد كه در صورت ثبت، امكان هرگونه سوء استفاده از نام و طرح فرش ايراني در كشورهاي رقيب از بين برود.

وي در پاسخ به اين سئوال كه راه شناسايي فرش ايران در بازار جهاني چگونه است؟ افزود: ما در حال طراحي و استفاده از شناسنامه فرش هستيم كه در آن مشخصات فني و هويت فرش در آن ثبت شده است در عين حال تجار و توليدكنندگان فرش اقدام به چاپ و ثبت برچسب با نام برند خود در بازارهاي جهاني كرده اند.

وي در پايان افزود: تا به حال هيچ كالاي توليدي و صنعتي ايران در سازمان جهاني مالكيت فكري ثبت نشده است كه براي اولين بار فرش دستباف ايراني دراين سازمان ثبت مي شود./عب
برچسب ها: فرش ، بازار جهانی ، سازمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار