یک پژوهشگر فرش اظهار داشت: هدفگذاری یک میلیارد دلاری برای صادرات فرش دستباف نه تنها امکانپذیر نیست بلکه تحقق صادراتی همانند سال گذشته معادل صادرات 560 میلیون نیز دارای احتمالی بسیار ضعیف است.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران،‌ عبدالله احراری در توضیح دلایل ناکامی این هدفگذاری تصریح کرد: اولین دلیل این است که متولی فرش دستباف کشور، هیچ برنامه، راهکار یا مدلی را برای این امر ارایه نکرده است و در واقع خواسته با یک جمله شعاری، امیدی واهی را در بین جامعه فرش ایجاد کند. 

احراری ادامه داد: این هدفگذاری برای صادرات فرش دستباف کاملا جنبه شعاری و تبلیغاتی دارد و تحقق نخواهد یافت.

وی افزود: ممکن است یکی از اهداف طرح این شعار آن باشد که مرکز ملی فرش بخواهد از دولت با وعده این هدفگذاری، منابع و اعتباراتی را برای هزینه کرد خودش بگیرد اما برای جامعه فرش به طور کلی این شعار نامانوس است. 

این محقق فرش دستباف ایران ادامه داد: ما می بینم که تولید نسبت به سال پیش 50 درصد کاهش یافته و پرداخت یارانه نقدی به بافندگان فرش بر هزینه تولید تاثیر گذار بوده است.
 وقتی پرداخت یارانه نقدی انجام می شود مواد اولیه و هزینه های جانبی دو تا سه برابر می شود و از سویی رویه خمودگی را در بین بافندگان فرش ایجاد می کند و با این تورم افسار گسیخته، به تبع کارگاه های قالیبافی نیز تعطیل می شود و به این ترتیب با کدامین تولید می خواهد صادرات یک میلیارد دلاری محقق شود؟! با کدامین برنامه و با کدامین سیستم بازاریابی علمی هدفگذاری صادرات یک میلیارد دلاری محقق می شود؟!

احراری تولید را بزرگ ترین چالش هنر- صنعت فرش دانست و گفت: بافندگان ما در حال ترک کارگاه های قالیبافی هستند. در بسیاری از مناطق که قطب قالیبافی بوده است امروزه تقریبا قالیبافی به صورت افسانه ای در آمده و در محل هایی مثل کاشمر، گناباد و ... در حال حاضر کارگاه های قالیبافی ما در حال تخلیه شدن هستند. چون مواد اولیه و هزینه های تولید چند برابر شده است.  
وی در توضیح چالشهای فرایند تولید فرش گفت: به طور مثال هزینه گاز مصرفی که تا پارسال در یک کارگاه تولیدی در شاندیز مشهد 110 هزار تومان بوده الان بالغ بر دو میلیون تومان است که این هزینه های انرژی بر قیمت فرش سرشکن می شود و قیمت تمام شده فرش نسبت به سال قبل دو برابر می شود و با این افزایش قیمت چگونه امکان رقابت با قیمت های جهانی را خواهیم داشت؟!

این فعال حوزه فرش کشور ادامه داد: امروز هم در مرزهای غربی و هم در مرزهای شرقی قاچاق فرش داریم. یعنی به علت نبود قالیباف، فرش در آن طرف مرز تولید می شود و به صورت قاچاق وارد کشور شده و از ایران به عنوان فرش ایرانی صادر می شود یا در بازار داخلی به فروش می رسد. این واقعیت تلخ تبعات تلخ تر زیادی خواهد داشت.

احراری همچنین افزود: تامین نقدینگی نیز از دیگر دلایل است که با این سوء مدیریتی که هم در بخش دولتی وجود دارد و هم در بخش خصوصی هست، بعید به نظر می رسد که صادرات یک میلیاردی محقق شود./عب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار