رييس كل گمرك جمهوري اسلامي ايران، از راه اندازي سامانه هوشمند در حوزه ترانزيت كالا خبر داد و گفت: با راه اندازي اين سامانه تمام فعاليت هاي مربوط به ترانزيت كالا به صورت يكپارچه و متمركز صورت خواهد گرفت.

به گزارش سرويس اقتصادي باشگاه خبرنگارن به نقل از شبكه اخبار اقتصادي ودارايي (شادا)، عباس معمارنژاد در نخستين همايش توسعه ترانزيت از بنادر جمهوري اسلامي ايران، افزود: هم اكنون 90 درصد اين سامانه در دو گمرك مهم ترانزيتي تهران و شهيد رجايي عملياتي و در هشت گمرك ديگر نيز راه اندازي شده است كه ظرف دو ماه آينده عملياتي خواهد شد.

وي اضافه كرد: پيش از اين سه سامانه در بحث ترانزيت فعاليت داشته است اما گمرك ايران با راه اندازي سامانه جديد هوشمند به سمت يكپارچه و متمركز كردن كار در حوزه ترانزيت پيش خواهد رفت.

معمارنژاد با بيان اينكه سازمانهاي مختلفي در مبدا و مقصد در امر ترانزيت كالا دخالت دارند، گفت: بنادر كشور يكي از پتانسيل ها و توانمندي هاي ايران در امر ترانزيت است.

رييس كل گمرك ايران سپس با اشاره به گزارش انكتاد در سال 2010 اظهار داشت: براساس اين گزارش حدود 9 ميليارد تن كالا در جهان مبادله شد كه بيش از 90 درصد اين ميزان معادل 8.3 ميليارد تن از طريق حمل و نقل دريايي صورت گرفته است.

معمارنژاد در ادامه سخنان خود به چالش هاي گمرك ايران در موضوع ترانزيت اشاره كرد و گفت: نبود زيرساخت ها و بسترهاي مخابراتي و پهناي باند، نبود تجهيزات كنترلي مورد نياز، عدم وجود نظارت كامل در طول مسيرهاي مجاز، نبود ابزارهاي تنبيهي در برخورد با سودجويان ترانزيت، عدم اجراي كنوانسيون هماهنگي كنترل كالا در مرزها و مديريت واحد، عدم استفاده از ظرفيت ناوگان ريلي كشور و عدم وجود انبار در صورت نياز براي دپوي كالا از جمله چالشهاي فراروي گمرك ايران در امر ترانزيت كالا است.

وي سپس در اين همايش راهكارهايي براي افزايش ترانزيت در كشور از نگاه گمرك ارايه كرد و گفت: بكارگيري سيستم يكپارچه نرم افزاري جهت انجام تشريفات ترانزيت خارجي، اجراي پروژه هاي دروازه مشترك با گمركات كشورهاي همجوار، اجراي كنوانسيون هماهنگي كنترل كالا در مرزها، تجهيز گمرك مرزي به تجهيزات نوين كنترلي و تجديد نظر و اصلاح در ساختار اوليه ترانزيت گمركات مهم ترانزيتي از جمله اين راهكارها به شمار مي آيد.

معمارنژاد هماهنگي و تعامل بين سازمانهاي ذيربط در امر ترانزيت را مهم دانست و اظهار داشت: اين تعامل به طور قطع امر ترانزيت از كشور را تسهيل مي كند ضمن اينكه تعامل نيز تنها در سايه هم انديشي و تبادل نظر امكانپذير است.

به گفته وي، هم اكنون 145 گمرك در قلمرو جمهوري اسلامي ايران فعال است كه از اين تعداد حدود يك سوم مجاز به فعاليت در امر ترانزيت و كارنه تير است.

نخستين همايش توسعه ترانزيت از بنادر جمهوري اسلامي ايران با شعار بنادر، دروازه هاي ترانزيت بين المللي روز گذشته در سازمان بنادر و دريانوردي برگزار شد./س
برچسب ها: گمرک ، سامانه ، هوشمند ، ترانزیت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار