سخنگوی کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس گفت: اگر در نشست‌های آژانس به یک توافق منطقی برسیم قطعا 1+5 باید این توافق را بپذیرد به این دلیل که نهاد رسمی ایجاد موضع در مورد فعالیت‌های ایران، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است.

سید حسین نقوی‌حسینی نماینده مردم ورامین در گفتگو با خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران با اشاره به نشست اخیر بازرسان آژانس انرژی اتمی در تهران گفت: ایران در مسئله‌ هسته‌ای، هم دارای حقوق و هم دارای تکالیف است؛ هیچ یک از اعضای  آژانس فقط از تکلیف برخوردار نیست بلکه حقوق هم دارد اما ایران در سالهای متمادی همکاری با آژانس فقط متحمل تکلیف شده و فقط تکالیف ما را مطالبه کردند و در مورد پرداخت حقوق ایران اقدامی صورت ندادند.

وی افزود: در مقررات آژانس این مسئله ذکر شده که یک عضو باید مورد حمایت قرار بگیرد،از ظرفیت‌های تکنولوژیکی و فنی آژانس بهره‌مند شود و با دیگر اعضا مبادله داشته باشد، ایران هم عضو رسمی آژانس بوده و فعالیت‌های هسته‌ای ما هم در راستای قوانین و چارچوب ان‌پی‌تی است.

وی در ادامه تصریح کرد: بازرسین هر زمان خواستند بازرسی کردند،هر گزارشی خواستند داده شده،هر سوالی داشتند پاسخ دادیم و هر سندی که ارائه کردند توضیح دادیم،در عوض ما هم انتظار داریم که حقوقمان برآورده شود.

سخنگوی کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس گفت: به عنوان مثال از حقوق اعضای میزبان این است که می‌توانند بازرسان آژانس را نپذیرند و یا اینکه زمان تعیین‌ کننده برای بازرسي از سایت‌های فعال را جابجا کنند، و فقط در چارچوب توافقی با آژانس اجازه بازدید به بازرسان را بدهند ولی ایران هیچ‌وقت از این حقوق خود استفاده نکرده و حتی پیش آمده که بازرسان آمدند و خواستند مناطق دیگر را ببینند و ما در این راستا هیچ مخالفتی نکردیم.
 
نقوی‌حسینی افزود: برخورد یک طرفه امکان پذیر نیست لذا اگر صحبت این است که گفتگوي تعاملی داشته باشیم آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای باید حقوق ایران را رعایت کند و ما نیز در چارچوب ان‌پی‌تی تکالیفمان را به اجرا در می‌آوریم.

نماینده ورامین در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در مورد غنی‌سازی هم بارها اعلام کردیم که غنی‌سازی حق مسلم ملت ایران است، عقب‌نشینی نمی‌کنیم ولی در مورد خلوص غنی‌سازی آمادگی همکاری داریم.

سخنگوی کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس در خصوص تاثير نشست آژانس انرژی اتمی و ايران بر نشست كشورهاي 1+5 با ايران خاطر‌نشان كرد: بطور قطع نتیجه گفتگوی ایران و آژانس بر روی گفتگوهای 1+5 و ايران نتیجه مستقیم دارد یعنی اگر در نشست‌های آژانس به یک توافق منطقی در چارچوب ان‌پی‌تی برسیم قطعا 1+5 باید این توافق را بپذیرد به این دلیل که نهاد رسمی ایجاد موضع در مورد فعالیت‌های ایران آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است و طبق اظهارات هیئت حاضر در تهران نتیجه نشست اخیر مثبت و سازنده ارزیابی شده است.

نتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار