"ملك عبدالله دوم" پادشاه اردن از احتمال رسيدن موج بيداري اسلامي به آن كشور هراسان است نمي توان احتمال رسيدن موج بيداري اسلامي به اردن را رد كرد زيرا شرايط كنوني زوال موقعيت داخلي آن كشور را نشان مي دهد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از صداي روسيه، به گزارش رسانه هاي منطقه اي، اتحاد محور تركيه-مصر-قطر با اخوان المسلمين آن چيزي است كه ملك عبدالله پادشاه اردن خواهان است. مداخله تركيه در سوريه، وي را نگران ساخته است. فعاليت هاي مداخله جويانه دولت قطر در مورد مسئله سوريه نيز وي را هراسان كرده است. وي از ايجاد حكومتي اسلامي در اردن مي هراسد.
بيداري اسلامي بر وضعيت اردن تاثير گذاشته است. تنها در تظاهرات چندين ماه اخير بود كه چند نفر كشته شدند. معترضين خواهان كاهش يافتن قيمت بنزين بودند اما در اين ميان خواسته اصلي خود يعني سرنگوني نظام سلطنتي آن كشور را نيز اعلام نمودند. ملك عبدالله دوم با بندبازي سعي دارد تا در ميانه منافع هوادارانش و خواسته هاي معترضين حركت كند.  
وي اخيرا در فرماني جديد دستور آزادي 116 فعال سياسي را صادر كرد اما تاكيد كرد كه 13 زنداني بايستي در زندان باقي بمانند.
قدرت اخوان المسلمين در اردن بزرگترين دردسر براي ملك عبدالله بوده است. در اواخر ماه سپتامبر آنان حكومت را تهديد كردند كه 50 هزار نفر را به خيابان ها خواهد آورد. ملك عبدالله پس از اين تهديد براي جلوگيري از برگزاري تظاهرات تصميم گرفت تا با مخالفان به مذاكره بپردازد. اسلامگرايان خواهان تغيير در قانون انتخابات پارلماني آن كشور بوده اند. در صورتي كه ملك عبدالله شكل سلطنت "مشروطه" را بپذيرد و اصلاحات مدنظر اخوان المسلمين را اجرا نمايد فرصتي براي ماندن در قدرت و كسب مشروعيت را خواهد بافت. در اين زمينه وي تصميماتي را اتخاذ كرده است. وي وعده داده تا از سال آينده نخست وزير توسط نمايندگان پارلمان و نه پادشاه انتخاب شود.  
با اين حال تاكنون وي در يافتن راه حلي مناسب و كارآمد براي مصالحه با اخوان المسلمين ناكام بوده است. اخوان المسلمين تصميم گرفته اند تا انتخابات پارلماني 23 ژانويه را تحريم كنند. با اين حال تظاهرات پنجاه هزار نفري خود را نيز برگزار نكردند. رويدادهاي ساير كشورهاي منطقه نشان مي دهد كه اسلامگرايان تا زماني كه قدرت سياسي را در دست نگيرند از پاي نخواهند نشست. از لحاظ نظري انتخابات اردن تنها تا حدي مي دهد رسيدن موج بيداري اسلامي به آن كشور را به تعويق اندازد.  

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار