يک حقوقدان گفت: كليه ساكنين كشور به استثناي اشخاصي كه تبعيت خارجي آنها مسلم باشد تبعه ايراني محسوب مي‌شوند و تبعيت خارجي كساني مسلم است كه مدارك تابعيت آنها مورد اعتراض دولت ايران نباشد.

"نعمت احمدي" در گفتگو با خبرنگار حقوقي قضايي باشگاه خبرنگاران، درباره شرايط اتباع ايراني اظهار داشت: كليه ساكنين كشور به استثناي اشخاصي كه تبعيت خارجي آنها مسلم باشد(تبعيت خارجي كساني مسلم است كه مدارك تابعيت آنها مورد اعتراض دولت ايران نباشد) ايراني محسوب مي‌شوند.

اين حقوقدان ادامه داد: كساني كه پدر آنها ايراني است اعم از اينكه در ايران يا در خارج متولد شوند، آنهايي كه در ايران متولد شده و پدر و مادر آنان غيرمعلوم باشد و يا كساني كه در ايران از پدر و مادر خارجي كه يكي از آنها در ايران متولد شده اند، ايراني هستند.

وي افزود: همچنين كساني كه در ايران از پدري كه تبعه خارجي است متولد شده‌اند و پس از رسيدن به سن هيجده سال تمام در ايران سكونت داشته‌اند نيز ايراني هستند.

احمدي با بيان اينكه كساني كه به امور عام‌المنفعه ايران خدمت يا مساعدت شاياني كرده باشند بدون رعايت شرط اقامت ممكن است به تبعيت ايران قبول شوند،‌ ادامه داد: اگر تا پنج سال از تاريخ صدور سند تابعيت معلوم شود شخصي كه به تبعيت ايران قبول شده فراري از خدمت نظام بوده و همچنين هر گاه قبل از انقضاي مدتي كه مطابق قوانين ايران مرور زمان حاصل مي‌شود معلوم شد شخصي كه به تبعيت قبول شده محكوم به جنحه مهم يا جنايت عمومي است هيات وزرا حكم خروج او را از تابعيت ايران صادر خواهد كرد.

اين حقوقدان گفت: اشخاصي كه تابعيت ايراني دارند، از كليه حقوقي كه براي ايرانيان مقرر است به استثناء حق رسيدن به مقام وزارت و كفالت وزارت و يا هر گونه ماموريت سياسي در خارج بهره‌مند مي‌شوند.

وي با بيان اينكه زن و اولاد صغير كساني كه بر طبق اين قانون تحصيل تابعيت ايران مي‌نمايند تبعه دولت ايران شناخته مي‌شوند، تصريح كرد: زنان در ظرف يك سال از تاريخ صدور سند تابعيت شوهر و اولاد صغير در ظرف يك سال از تاريخ رسيدن به سن هيجده سال تمام، مي‌توانند اظهاريه كتبي به وزارت امور خارجه داده و تابعيت مملكت سابق شوهر و يا پدر را قبول كنند.

احمدي با تاكيد بر اينكه تحصيل تابعيت ايراني پدر به هيچ وجه درباره اولاد كه در تاريخ تقاضانامه به سن هيجده سال تمام رسيده اند موثر نيست، اظهار داشت: زن غيرايراني كه در نتيجه ازدواج ايراني مي‌شود مي‌تواند بعد از تفريق يا فوت شوهر ايراني به تابعيت اول خود رجوع كند.

وي تصريح كرد: اتباع ايران نمي‌توانند تبعيت خود را ترك كنند مگر اينكه به سن هيجده سال تمام رسيده باشند، هيات وزرا خروج از تابعيت آنان را اجازه دهد، قبلا تعهد دهد كه در ظرف يك سال از تاريخ ترك تابعيت حقوق خود را بر اموال غيرمنقوله كه در ايران دارد و يا ممكن است بالوراثه دارا شوند ولو قوانين ايران اجازه تملك آن را به اتباع خارجه بدهد به نحوي از انحا به اتباع ايراني منتقل كنند زوجه و اطفال كسي كه بر طبق اين ماده ترك تابعيت مي‌نمايد اعم از اينكه اطفال مزبور صغير يا كبير باشند از تابعيت ايراني خارج نمي گردند مگر اينكه اجازه هيات وزرا شامل آنها هم باشد.

اين حقوقدان خاطرنشان کرد: بايد شرايط به گونه براي جذب مهاجران فراهم شود تا روز به روز افراد بيشتري به ايران روي آورند و افراد کمتري از کشور خارج شوند.

انتهاي پيام/

برچسب ها: قانون ، تابعیت ، احمدی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار