وزير نفت با اشاره به توافق نمایندگان و وزرای انرژی کشورهای عضو سازمان اکو گفت: با پیشنهاد ایران مقرر شد که کنسرسیومی متشکل از اعضا به منظور فعالیت در بخش انرژی تشکیل شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران؛ رستم قاسمي با اشاره به اینکه انرژي همواره از نيازهاي اصلي بشريت بوده و تنوع بخشي به منابع آن هيچ گاه از دغدغه هاي جامعه جهاني حذف نشده است ، افزود: به رغم سرمايه گذاري هاي سنگين و رشد فناوري در سالهاي اخير انرژي هاي تجديدپذير همچنان سهم اندکي در سبد انرژي جهاني دارد.

وزير نفت با تاكيد  به اينکه حدود يک چهارم کل ذخاير گاز جهان، يک هشتم کل ذخاير نفت جهان و بيش از پنج درصد کل توليد برق جهان در اختيار کشورهاي عضو اکو است گفت: متاسفانه همکاري و تجارت درون منطقه اي در حوزه ملي بسيار ضعيف است  و در صورت برنامه ريزي و استفاده بهينه از انرژي منطقه اکو به بهترين نحو پاسخگوي نيازهاي اقتصادي کشورهاي منطقه خواهد بود.

وي تصريح كرد: توسعه همکاري، مشارکت و تجارت آزاد درون منطقه اي انرژي، علاوه بر تضمين رشد اقتصادي بالاتر کشورهاي عضو اکو، مي تواند به عنوان يکي از مهمترين منفعت هاي مشترک منطقه اي تلقي شود.

وزير نفت با تاکيد بر گسترش تجارت آزاد انرژي منطقه اي، گفت: شدت بخشيدن بر همگرايي اقتصادي ميان کشورهاي عضو اين سازمان همراه با تسهيل در فرآيند آزاد تبادل و تجارت نفت، گاز، الکتريسيته و ساير حامل هاي انرژي ضروري است.

وزير نفت اضافه کرد: دولت هاي عضو بايد کار در حوزه انرژي با يکديگر را در اولويت برنامه هاي اقتصادي خارجي خود قرار داده و به آن متعهد باشند که اين امر مي تواند از طريق تعهد دولت هاي عضو اکو به واگذاري پروژه هاي انرژي در کليه سطوح به شرکت هاي خصوصي يکديگر باشد.

وي ادامه داد: اين امر دسترسي آسان کشورهاي منطقه به انواع انرژي ها و افزايش فرصت تجارت آزاد درون و برون منطقه اي و در نتيجه افزايش رفاه ملت ها را درپي خواهد داشت.

وزير نفت تصريح کرد: به منظور دستيابي به فرآيندي که مجموعه فعاليت هاي اقتصادي درون منطقه اي در حوزه انرژي يا تسهيل و قانون مند نمايد لازم است همکاري هاي بين کشوري را در قالب طرح جديدي ارائه نمايند.

وي افزود: اين طرح جديد را منشور انرژي اکو مي ناميم که به طور حتم دستيابي به اجماع کلي در اين زمينه نياز به همکاري همه کشورهاي عضو جهت مطالعه و تصويب آن دارد.

چنين مکانيسم جديدي بايد داراي پايداري در اجرا، پويايي در فرآيند زمان مبتني بر تامين منافع مشترک با ساير کشورهاي عضو، رعايت اصول اقتصادي در چارچوب قوانين تجارت آزاد بين المللي با حفظ تعهدات زيست محيطي کشورهاي عضو و رعايت حقوق ملل منطقه باشد.

وزير نفت تاکيد کرد: علاوه بر آن دولت هاي عضو اکو بايد متعهد شوند که هرگونه برنامه تامين امنيت انرژي اعم از امنيت عرضه و تقاضا با لحاظ نمودن اولويت استفاده از توانمندي هاي منطقه اي باشد، همکاري انرژي با ساير کشورهاي خارج از منطقه اکو نبايد به قيمت تهديد منافع مشترک ملت هاي منطقه باشد.

وي خاطرنشان کرد: در صورت دستيابي به چارچوب جديدي براي گسترش همکاري هاي منطقه اي اکو مي توان آينده اي پر از آسايش را براي ملتها انتظار داشت.

*** پیشنهاد ایران برای تشکیل کنسرسیوم پیمانکاری انرژی اکو

قاسمی اشاره به توافق نمایندگان و وزرای انرژی کشورهای عضو سازمان اکو گفت: با پیشنهاد ایران مقرر شد که کنسرسیومی متشکل از اعضا به منظور فعالیت در بخش انرژی تشکیل شود.

وی ادامه داد: بخش خصوصی فعال در کشورهای عضو اکو می توانند با همکاری یکدیگر پروژه‌های بزرگ انرژی از قبیل احداث خطوط لوله نفت و گاز را حتی پروژه های مربوط به نیرو رو در داخل کشورهای عضو و یا حتی خارج از مجموعه اعضا با همکاری یکدیگر انجام دهند.

وزیر نفت  با اشاره به اینکه بیانیه سومین اجلاس سیزده بند دارد در مورد مهم ترین موضوعات آن توضیح داد و با توجه به اینکه بخش عظیمی از انرژی جهان در منظقه اکو قرار گرفته است( گاز، نفت و 5درصد تولید برق جهان) ، بر همکاری اعضا در حوزه انرژی تاکید شد .

وی ادامه داد: برهمین اساس مبادلات تجاری بین اعضای اکو در زمینه های مختلف از جمله آموزش، تحقیقات ، توزیع، تولید و اکتشاف در این بیانیه گنجانده شد.

وزیر نفت در مورد منشور انرژی سازمان اکو گفت: یکی از موضوعات بیانیه سوم منشور انرژی بود ، بحث های زیادی بین اعضا صورت گرفت تا اینکه کلیات موضوع تصویب شد. مقرر شد که در اجلاس بعدی در کشور ترکیه بحث بیشتری در این زمینه صورت گیرد.

وی تصریح کرد: تشکیل این کنسرسیوم ها می تواند موجب قوی تر شدن بخش انرژی کشورهای عضو اکو شود و حتی پروژه‌های بزرگ جهانی را با کمک یکدیگر انجام دهند.

قاسمی افزود: برخی از کشورهای عضو با وجود آنکه در بخش انرژی توانمند هستند، اما به تنهایی نمی توانند پروژه‌های بزرگ جهانی را انجام دهند از این رو اگر این شرکتها در کنارهم قرار گیرند از عهده بزرگترین پروژه‌های نفتی، گازی و حتی نیرو می توانند بر آیند.

وی از تدوین برنامه ده ساله در بیانیه سومین اجلاس خبر داد و افزود: در این خصوص باید برنامه ریزی و مطالعات بیشتری صورت گیرد که این امر توسط موسسه مطالعات انرژی ایران و سایر موسسات مشابه در کشورهای دیگر انجام می شود. که این برنامه بعنوان منشور و همکاری جدید برای توسعه در حوزه انرژی است.

در ادامه شمیل العسگروف وي ضمن اشاره به جلسات برگزار شده در سالهاي 2010 تاکنون، گفت: تصميم گيري براي تحقق اجلاس براساس کار کارشناسي صورت گرفته که اين اجلاس در زمينه هاي برق و ذغال سنگ و تبادل انرژي همکاري هاي گسترده اي داشتند که اين نشست ها رضايت بخش نبوده و بسياري از انتظارات براساس اهداف مورد نظر طراحي شده برآورده نشده است بايستي يک چارچوبي براي تشديد همکاري ها و حمايت هاي کشورهاي اکو و ساير سازمان هاي بين المللي براي رسيدن به اهداف مورد نظر در سال 2015 ترسيم شود.

وي ادامه داد: کشورهاي عضو اکو در حال توسعه اند و همکاري هاي مناسبی بین کشورهای عضو اکو وجود دارد. بايد تلاش گسترده اي در جهت رسيدن به اهداف مورد نظر صورت گيرد.

دبیرکل اکو خاطرنشان کرد: اگر بتوانيم پروژه ها را گسترش دهيم، فرصت هاي زيادي را براي افزايش همکاري هاي تجاري، انرژي با شبکه برق امکان سنجي، همچنين احياي منابع انرژي تجديدپذير در بين کشورها مي تواند زمينه را براي تبادلات اطلاعاتي فراهم کند.

العسگروف با تاكيد براينكه بايد همکاري در زمينه نفت و گاز طبيعي در بين کشورهاي عضو اکو ارتقاء دهيم اظهار داشت: نهادها و موسسات مالي کشورهايي که مي توانند کمک هاي فني به ما بدهند، از آنها خواستاريم که در اين زمينه کمک کنند تا از منابع جهاني و تشکل هاي خاص براي توسعه پروژه ها استفاده کنيم و در اين زمينه مذاکراتي در بين کشورهاي عضو صورت گرفته که اطلاعات کافي را در جهت ارتقاي سيستم شبکه انرژي و تبادل تجاري جمع آوري کنيم.

گزارش: حبيبه رحيميان
برچسب ها: انرژی ، اکو ، صادرات ، گاز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار