سرپرست وزارت بهداشت در خصوص نبود داروهای بیهوشی در کشور گفت: اعلام چنین خبری تنها به قصد جنجال در کشور صورت گرفته است.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران حاضر در محل؛ دکتر طریقت منفرد سرپرست وزارت بهداشت در حاشیه نشست شورای آموزش پزشکی و تخصصی که امروز 26 اسفند در تالار امام علی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار شده بود در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر تعرفه ها گفت: تعرفه ها هر ساله در تمام دنیا بازنگری می شوند و از نظر ارزش نسبی در آن ها تعادل ایجاد می شود.

باید توجه داشت که بعد از انقلاب اسلامی تعرفه های خدمات در کشور ما هیچ تغییری نکرده اند بنابراین یک عدم تعادل در ارائه خدمات در کشور ما ایجاد شده.

وی ادامه داد: ما از کتاب تعرفه های جدید که تمام دنیا برای تعیین تعرفه ها از آن استفاده می کنند استفاده کردیم و با اعمال یک سری تغییرات اصلاحاتی را در تعرفه ها ایجاد کردیم.

وی در خصوص برنامه جدید تعیین تعرفه ها اظهار داشت: قرار است این تعرفه های جدید در بیمارستان هایی که به صورت داوطلبانه اعلام آمادگی کردند انجام شود تا نقاط ضعف آن دیده و موانع آن را برطرف کنیم و بعد آن را در کل کشور اجرایی کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص استفاده از تجهیزات پزشکی در بیمارستان ها عنوان کرد: تجهیزاتی مثل سی تی اسکن ، آنژیوگرافی و ام آر ای در کشور ما به دلیل نبود راهنمای بالینی بیش از استاندارد انجام می شود چرا که ما برای تشخیص خیلی از بیماری ها می توانیم با یک معاینه دقیق بیماری را تشخیص بدهیم. بنابراین مصرفمان در زمینه دارو و آزمایشات پاراکلینیکی بیش از استاندارد های بین المللی است برای حل این مشکل برنامه راهنمای طبابت بالینی در حال تدوین هستیم که امیدواریم با ورود این راهنمای بالینی در کشور استفاده از تجهیزات پزشکی متعادل شود.

سرپرست وزارت بهداشت در خصوص حرف های رئیس انجمن بیهوشی ایران مبنی بر نبود داروهای بی هوشی در کشور و تعطیلی اتاق های عمل تصریح کرد: به دلیل مشکلات تحریم ما در خصوص ارز با مشکلاتی مواجه شدیم که همین امر مقداری کمبود در همه اقلام دارویی را در کشور ایجاد کرد.

وی با بیان این که برخی از افراد  با حرف خود قصد جنجال را در کشور دارند افزود: ما قبول داریم که کمبود در کشور وجود دارد در واقع ممکن در برخی از جاها از 3500 قلم دارو صرفاً 50 قلم دارو به موقع به مقصد درمانی نرسد ولی به راحتی می توانیم برای این داروها جایگزین هایی را قرار دهیم.

وی ادامه داد: مقداری داروی بی هوشی در چند روز آینده وارد مراکز درمانی می شود ولی باید این نکته را مد نظر قرار داد که همان طور که ده سال پیش داروهای جدید بی هوشی موجود نبودند و ما از داروهای دیگر برای بیهوشی استفاده می کردیم در حال حاضر هم در نبود داروهای جدید می توانیم از داروهای قدیمی برای بی هوشی استفاده کنیم که مشکلی هم برای مردم پیش نمی آید.

طریقت منفرد در خصوص تغییر رئیس اورژانس کشور خاطر نشان کرد: من رئیس اورژانس کشور را برکنار نکردم بلکه مدیر ایشان یعنی معاون درمان بر اساس صلاح دید خود این تغییر را ایجاد کردند.

البته باید توجه این تغییرات باید صورت گیرد چرا که قرار نیست که همه ما در یک پست تا آخر عمر بمانیم./ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار