مدیرعامل شرکت ذخیره سازی گاز طبیعی ایران با استراتژیک خواندن ذخیره سازی گاز در شرق کشور، از آماده سازی مخزن شوریجه برای تزریق گاز به آن در بهار ٩٢ خبر داد و گفت: با اجراي این طرح ٨٠٠ میلیارد ریال صرفه جویی شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، مسعود سامی وند با اعلام پیشرفت ٨٨ درصدی طرح ذخیره سازی گاز در مخزن شوریجه، با بيان اين مطلب گفت: این طرح با هدف تقویت گاز استان های شمال و شمال شرق کشور (مازندارن، گیلان، گلستان و استان های خراسان رضوی، جنوبی، شمالی) در دست اجراست و سامانه تزریق آن تا اردیبهشت سال آینده، آماده خواهد شد.

وي در خصوص بخش پالایشگاهی طرح شوریجه نیز گفت: این بخش از طرح تا اوایل تابستان تکمیل خواهد شد و با آماده شدن بخش های یاد شده ( تزریق و پالایشگاه) می توان از این مخزن همچون مخزن سراجه قم که زمستان امسال به بهره برداری رسید، در زمستان سال آینده استفاده کرد.

سامی وند با بیان این که طرح ذخیره سازی گاز مخزن شوریجه در دو فاز تعریف شده است، اظهار کرد: ظرفیت ذخیره سازی گاز در این مخزن چهار میلیارد و ٨٠٠ میلیون مترمکعب است که در فاز نخست آن امکان ذخیره سازی دو میلیارد و ٤٠٠ میلیون مترمکعب گاز فراهم خواهد شد.

مدیرعامل شرکت ذخیره سازی گازطبیعی ایران تصریح کرد: در فاز نخست طرح شوریجه، روزانه ١٠ میلیون مترمکعب گاز تزریق ( ذخیره سازی) و ٢٠ میلیون مترمکعب  قابل برداشت خواهد بود.

به گفته وی همچنین در فاز دوم این طرح، امکان ذخیره سازی (تزریق) روزانه ٢٠ میلیون مترمکعب گاز و برداشت روزانه ٤٠ میلیون مترمکعب گاز فراهم خواهد بود.

سامی وند اظهار داشت: با وجود مخزن سراجه قم و آماده شدن مخزن شوریجه، زمستان سال آینده می توان ٣٠ میلیون مترمکعب گاز از این دو مخزن برداشت و به شبکه سراسری ارسال کرد.

 وی با اشاره به سرعت مطلوب اجرای طرح ذخیره سازی گاز در مخزن شوریجه( از نظر زمانی) اجرای کیفی و سهم قابل توجه بخش ایرانی آن، گفت: در این طرح ٨٠٠ میلیارد ریال صرفه جویی و برای ٨٠٠ نفر اشتغال مستقیم ایجاد شده است.

مدیرعامل شرکت ذخیره سازی گازطبیعی ایران گفت: طرح های ذخیره سازی گاز از جمله طرح های مورد حمایت دولت به شمار می آید که برخی خود تحریمی ها و قوانین دست و پاگیر در گمرگ های کشور، موجب  تاخیر در اجرای آنها شده است.

 وی تصريح كرد: طرح شوریجه نیز به دلایل یاد شده تاخیری ٦ ماهه را تجربه کرده است و با بازنگری در برخی قوانین می توان روند اجرای این گونه طرح ها را شتاب بخشید.

ساومی وند اظهار کرد: برخی اقلام خاص ومورد نیازاین طرح با وجود تعهدهای مالی ارائه شده از سوی شرکت ملی گازبه گمرگ، هنوز ترخیص نشده است که انتظار می رود این مهم با حساسیت بیشتری پیگیری و برطرف شود.

مدیرعامل شرکت ذخیره سازی گازطبیعی ایران تاکید کرد: با توجه به این که تمام مراحل اجرای طرح مخازن ذخیره سازی گاز در زیر زمین اعم از مطالعات مخزن، طراحی و ساخت پالایشگاه و دیگر تاسیسات به وسیله نیروهای متخصص ایرانی در دست اجراست، می توان ایران را در زمینه ذخیره سازی گاز در زمیه کشورهای صاحب "برند" و امتیاز خواند./ر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار