نيروي انساني قيمت محصول در بازار شرايط جوي و بسته بندي و حمل و نقل از عوامل تاثيرگذار بر ضايعات است.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، افزايش توليد و رونق بخش کشاورزي دو عاملي است که همواره مورد توجه بوده است و اقدامات بسياري در اين زمينه انجام شده اما مسئله اي که در اين بين مورد کم توجهي قرار گرفته کاهش ضايعات محصولات کشاورزي است.
ضايعات در بخش کشاورزي به دو قسمت ضايعات مراحل کشت و قبل از توليد محصول و ضايعات پس از برداشت طبقه بندي مي شود.

کارشناسان معتقدند که ضايعات قبل از توليد مانند ضايعات بذر چشمگير نيست، اما ضايعات به هنگام برداشت و پس از آن به شدت تحت تاثير تکنولوژي هايي است که ما استفاده مي کنيم.

به هنگام برداشت محصول اگر از تکنولوژي روز استفاده شود، شاهد کاهش چشمگير ضايعات خواهيم بود، البته فقط استفاده از تکنولوژي روز لزوما موجب کاهش ضايعات نخواهد شد بلکه توجه به تنظيم صحيح ماشين آلات و استفاده از ماشين مربوط به هر محصول براي آن و نيز نيروي انساني و قيمت محصول در بازار و شرايط جوي و بسته بندي و حمل و نقل از عوامل تاثيرگذار بر روي ضايعات هستند.

*** مکانيزه کردن مراحل برداشت عامل کاهش ضايعات

جوادي کارشناس مکانيزاسيون کشاورزي در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران گفت: کشاورزي سنتي ما بايد به سمت کشاورزي مدرن و اقتصادي شدن حرکت کند.

وي گفت: در فصل برداشت برنج قيمت يک کارگر ماهر به 70 هزار تومان در روز هم مي رسد و اين از لحاظ اقتصادي به صرفه نيست و بهترين راه براي حل اين مشکل مکانيزه کردن مراحل برداشت است.

وي تصريح کرد: بهره وري يک فاکتور تعيين کننده است و روش هاي غير مکانيزه فاقد بهره وري است. برداشت بعضي از محصولات بايد در حدي باشد که بهره وري لازم را داشته باشد و اگر غير از اين باشد اين محصول قابل رقابت در بازار داخلي و خارجي نخواهد بود.

وي خاطرنشان کرد: مکانيزاسيون مراحل کاشت و مراحل قبل از برداشت محصولات استراتژيک مانند گندم و ذرت و چغندر و قند و پنبه پيشرفت خوبي داشته و عمده ماشين آلاتي که در اين مراحل استفاده مي شود توليد داخل است اما در مراحل بعد از برداشت ماشين آلات وارداتي است ما اين ظرفيت را داريم که در اين زمينه هم به خودکفايي برسيم.

*** توجه به صنايع تبديلي موثر در کاهش ضايعات

در ادامه طاهري کارشناس اقتصادي گفت: 45 درصد محصولات کشاورزي به صورت ضايعات از بين مي رود و در اينجا لزوم توجه به صنايع تبديلي احساس مي شود که با برنامه مدون مي توان اين ضايعات را کاهش داد.

وي با اشاره به اهميت تامين نياز غذايي تصريح کرد: با توسعه و رشد کشاورزي و کاهش ضايعات شاهد به وجود آمدن امنيت غذايي و رونق توليدات و افزايش صادرات در اين زمينه خواهيم بود.

طاهري خاطرنشان کرد: مکانيزه کردن مراحل کشاورزي و نيز استفاده از نيروهاي متخصص تحصيل کرده در اين زمينه موجب رونق بيشتر بخش کشاورزي مي شود.

با سرمايه گذاري در بخش کاهش ضايعات با صرف هزينه کمتر شاهد افزايش توليد و جلوگيري از هدررفتن محصولات خواهيم بود و نياز به سرمايه گذاري هاي کلان براي افزايش توليد مانند زمين و آب و امکانات زيرساختي نداريم.
انتهاي پيام/
برچسب ها: رونق ، تولید ، ضایعات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار