معاون میراث فرهنگی استان گیلان گفت: مشارکت مالکان ابنیه تاریخی و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، در قالب پروژه خانه مشارکتی به نگرانی ها در خصوص ناتوانی مالکان خصوصی در حفاظت و نگهداری ازخانه های تاریخی پایان داد.

مجید اخوان معاون میراث فرهنگی استان گیلان در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، با اشاره به تلاش های صورت گرفته در راستای حفاظت از میراث تاریخی – فرهنگی گیلان گفت: در حوزه مرمت ابنیه تاریخی در سال 90 تعداد 52 بنا ، سال گذشته 66 بنا و در سال 92 تا کنون 6 بنای تاریخی مرمت شده که در مجموع تا از سال 86 تا به امروز 231 بنای تاریخی در فهرست ابنیه تاریخی مرمت شده قرار گرفتند.

اخوان با اشاره به چالش ها و نگرانی ها در خصوص ناتوانی مالکان خصوصی در حفاظت و نگهداری ازخانه های تاریخی، اظهار داشت: با مشارکت مالکان ابنیه تاریخی و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، در قالب پروژه خانه مشارکتی گام موثری در راستای صیانت از ابنیه تاریخی موجود در کشور برداشته شد.

وی تصریح کرد: بسته های حمایت از مالکان ابنیه تاریخی به نگرانی ها در خصوص ناتوانی مالکان خصوصی در حفاظت و نگهداری ازخانه های تاریخی پایان داده و به طوری که 14 خانه تاریخی در سال های 90 و 91 در قالب پروژه خانه مشارکتی قرار گرفته و در سال 92 نیز حفاظت از 50 خانه تاریخی در قالب این پروژه پیشنهاد شده است.

معاون میراث فرهنگی استان گیلان ادامه داد: فهرستي از ابنیه تاريخي در اختیار سازمان سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گیلان برای جلب سرمایه گذار در حال تهیه است، که با فراخوان واگذاری ابنیه مذکور از طریق رسانه ها اعلام خواهد شد.

اخوان در ادامه با تاکید بر شهرت جهانی بافت تاریخ ماسوله ، تصریح کرد: در طی یک سال گذشته ثبت جهانی ماسوله در دستور کارقرار گرفته و که تا کنون کار کارشناسی طرح انجام شده و با انتخاب مشاور، تدوین گزارش های و اقدامات مورد نیاز فرآیند ثبت جهانی ماسوله در حال پیگیری است.

وی با اشاره فهرست 700 موردی بقاع متبرکه در استان گیلان گفت: تا کنون 77 مورد از ابنیه مذهبی منطقه ثبت ملی شده که این فهرست تا پایان سال به 110 اثرتاریخی خواهد رسید.

*** مقاصد جدید گیلان برای جلب گردشگر بازبینی می شوند

معاون میراث فرهنگی استان گیلان در خصوص معرفی مقاصد جدید گردشگری، اظهار داشت: برنامه مطالعاتی سنوات گذشته در حال بازبینی است که با تامین زیر ساخت ها امکان حضور گردشگران در طبیعت زیبای این مناطق فراهم شود. 

اخوان تصریح کرد: سالانه بروشورهای اطلاعاتی بروزرسانی شده و مطالعات پژوهشی در قالب کتب تخصصی به منظور بهره برداری از پتانسیل گردشگری این مناطق در اختیار علاقمندان قرار می گیرد.
 
انتهای پیام//
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار