اوباما در حالی که تاکید دارد همچنان به حمایت از ارتش مصر ادامه خواهد داد‌، در عین حال نیز تلاش می‌کند تا با لفاظی، دولت خود را از قتل عام مردم مصر مبرا کند. این کار صرفا نوعی ظاهرسازی برای ادامه حمایت آمریکا از کودتاچیان نظامی و در عین حال تلاشی برای تحکیم و تقویت دیکتاتوری در مصر است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، پایگاه تحلیلی "گلوبال ریسرچ" در مقاله‌ای به قلم "جوهانز استرن" می‌نویسد: قتل عام صدها نفراز معترضان غیرمسلح مصری در روز چهارشنبه به دست کودتاچیان نظامی مورد حمایت آمریکا، ادعاهای ریاکارانه واشنگتن را مبنی بر اینکه سیاست آمریکا در خاورمیانه بر مبنای دموکراسی و حقوق بشر است، در هم شکست.

*** حمایت آمریکا از کودتایی که مرسی را برکنار کرد
اوباما در حالی که از محل تعطیلات خود در عمارت مجلل چند میلیون دلاری در جزیره «مارتاز وینیارد» درباره اوضاع مصر سخنرانی می‌کرد، با وضعیت دشواری رو به رو شده بود. هرچند واشنگتن پیش از این ترجیح می‌داد که بین ارتش و اخوان المسلمین صلح برقرار کند، اما با این حال، سرانجام در بحبوحه افزایش اعتراضات جمعی در ماه جولای، از کودتای نظامی که به منظور جلوگیری از شروع مجدد مبارزات انقلابی طبقه کارگر، مرسی را برکنار کرد، به حمایت و پشتیبانی پرداخت.
به نظر می‌رسد که واشنگتن نتوانسته است عواقب حمایت از ارتش و طرفداران آن را در تسویه حساب با اخوان المسلمین، به طور کامل پیش بینی کند و در حال حاضر نیز از این واهمه دارد که ارتش با آخرین قتل عام، پا را از حد خود فراتر نهاده و به طور جبران ناپذیری موجبات بی‌ثباتی مصر را فراهم کرده و در نهایت به سیاست آمریکا در خاورمیانه آسیب بزند. 

*** ظاهر سازی و عوام فریبی اوباما برای ادامه حمایت از کودتاچیان نظامی مصر
این مسئله، عملکرد اوباما را در حالی که تاکید دارد همچنان به حمایت از ارتش مصر ادامه خواهد داد‌ و در عین حال نیز تلاش می‌کند که دولت خود را از قتل عام مردم مصر مبرا کند، توجیه می‌سازد. به گفته وی، دولت آمریکا، «اقدامات صورت گرفته را به شدت محکوم می‌کند و برای همین هم مانور مشترک نظامی خود را که برای ماه آینده برنامه ریزی شده بود، به تعویق می‌اندازد.»
این کار صرفا نوعی ظاهرسازی برای ادامه حمایت آمریکا از کودتاچیان نظامی و در عین حال تلاشی برای تحکیم و تقویت دیکتاتوری در مصر است. کاخ سفید هنوز هم از اذعان به کودتای مصر در سوم جولای که به برکناری محمد مرسی، رئیس‌جمهور منتخب این کشور منجر شد، طفره می‌رود؛ در نتیجه، می‌تواند همچنان به حمایت‌های نظامی خود از ارتش مصر که به میلیاردها دلار در سال می‌رسد، ادامه دهد.

*** اوباما تا واپسین لحظات از حسنی مبارک حمایت و پشتیبانی کرد
اوباما با این ادعا که «اندکی پیش از 2 سال پیش، آمریکا از میلیون‌ها نفر از مردم مصر که برای دفاع از شان و منزلت خویش و مطالبه دولتی که پاسخگوی خواسته‌هایشان مبنی بر آزادی سیاسی و فرصت‌های اقتصادی باشد، به خیابان‌ها ریختند، الهام گرفت»، سعی داشت تا بر سابقه دولت خود در مصر سرپوش بگذارد. 
در حالی که انقلاب مصر، الهام بخش کارگران آمریکایی، از جمله اعتراضات جمعی علیه ریاضت‌های اقتصادی در ایالت ویسکانسین شده بود، واشنگتن با ترس و نگرانی اوضاع را زیر نظر گرفته بود. اوباما تا واپسین لحظات، حتی با وجودی که صدها نفر از معترضان مصری قتل عام شدند، از رژیم دیکتاتوری حسنی مبارک حمایت و پشتیبانی کرد. «فرانک ویزنر»، فرستاده ویژه اوباما بر ماندن حسنی مبارک در قدرت، تاکید داشت و گفت که مبارک «باید در دفتر خود بماند و تغییرات را هدایت کند.»

*** تفاوت لحن اوباما از سخنرانی در مورد کشور مصر، تا لفاظی‌های جنگ طلبانه علیه لیبی یا سوریه
تفاوت قابل توجهی در لحن سخنرانی اوباما در «مارتاز وینیارد» و لفاظی‌های جنگ طلبانه دولتش علیه لیبی یا سوریه به چشم می‌خورد. در آن کشورها ـــکه واشنگتن سال‌های زیادی هدف تغییر رژیم در آنها را دنبال می‌کرد ـــ دولت اوباما و همدستانش در اجتماع خرده بورژوای «حقوق بشر» اعلام کردند که خطر احتمالی کشته شدن معترضان ، اتخاذ هر گونه اقدام قاطع از جمله جنگ را توجیه می‌کند.
در سال 2011 در لیبی، واشنگتن، لندن، پاریس و گروهی از فعالان حقوق بشر تاکید کردند که برای «جلوگیری از قتل عام در بنغازی»، جایی که مخالفان معمر قذافی شورش کرده بودند، هر اقدامی که لازم است باید صورت گیرد. بر این اساس، آنها از ایجاد منطقه پرواز ممنوع در لیبی حمایت کردند. این اقدام به جنگ ناتو منجر شد که به دنبال آن، ده‌ها هزار نفر از مردم لیبی کشته،‌ شهرها با خاک یکسان و درآمدهای نفتی لیبی توسط بانک‌های غربی ضبط شدند.

*** انتشار گزارش‌های ساختگی برای توجیه حمایت آمریکا از تروریست‌ها در سوریه
در سوریه نیز از انتشار گزارش‌هایی مبنی بر اینکه بشار اسد، رئیس جمهور این کشور «مردم خود را می‌کشد»، برای توجیه سیاست آمریکا در خصوص مسلح کردن نیروهای شورشی از جمله القاعده و اخوان المسلمین سوریه و به منظور سرنگون ساختن دولت بشار اسد، استفاده شد.
این سیاست دوگانه را می‌توان در میان دانشگاهیان طرفدار جنگ «انسان دوستانه» مشاهده کرد. آنها به رغم کشتارهای مستند مردم مصر به دست ارتش این کشور، از نوشتن ستون‌های روزنامه‌ای خشم آلود، پست‌های وبلاگ و یا درخواست جنگ برای برکناری کودتاچیان و تحمیل منطقه پرواز ممنوع، خودداری می‌کنند.
قتل عام معترضان در قاهره، بار دیگر تایید می‌کند که سیاست آمریکا، نه تنها بر مبنای اصول اخلاقی نیست بلکه برمبنای محاسبات بی‌رحمانه منافع ژئوپولیتیکی امپریالیسم آمریکا طرح ریزی شده است. توده‌های کارگران و جوانان باید بدانند که موعظه‌های اخلاقی اوباما، چیزی نیست جز تبلیغاتی در جهت منافع ژئواستراتژیک امپریالیسم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار