جان كري و ويليام هيگ وزراي امورخارجه آمريكا و انگليس در نشستي خبري بر كمك اين دو كشور به مخالفان سوري تاكيد كردند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگارانبه نقل از رويترز:"ويليام هيگ" وزير امورخارجه انگليس در آغاز نشست خبري مشترك با همتاي آمريكايي خود با تاكيد بر اينكه انگليس به كمك هاي خود به مخالفان نظام سوريه ادامه مي دهد افزود: تلاش لندن و واشنگتن براي حل سياسي بحران سوريه وبرگزاري كنفرانس ژنو 2 تداوم خواهد داشت.

وي همچنين اظهار داشت:امكان ندارد استفاده سلاح شيميايي در سوريه بدون مجازات همراه باشد.

ويليام هيگ اعلام کرد آمريکا از حمايت  ديپلماتيک کامل انگليس برخوردار است.

"جان كري" وزير امور خارجه آمريكا در ادامه اين نشست خبري با اشاره به اينكه شريكي بهتر از انگليس براي آمريكا در راستاي تامين ثبات و گراييدن به سمت شكوفايي اقتصادي در جهان وجود ندارد افزود:پايان يافتن بحران سوريه به حل سياسي نيازمند بوده وبه گزينه نظامي نيازي ندارد.

وي در بخش ديگري از اظهارات خود با بيان اينكه بايد تمامي اطراف را دور يك ميزگرد آوريم اضافه كرد:تاكنون ميليون ها نفر از سوريه به كشورهاي همجوار گريختند واين موضوع فاجعه اي جهاني به شمار مي‌رود.

"كري" همجنين با تاكيد بر تلاش براي حل وفصل سياسي بحران سوريه، اين موضوع را اولويت آمريكا و وزارت امورخارجه اين كشور توصيف كرد.

وزير امورخارجه آمريكا همچنين مدعي شد:نبايد بار ديگر فرصت استفاده سلاح شيميايي را به نظام سوريه اعطا كرد.

وي در ادامه لفاظي هاي خود با ادعاي اينكه ما مي‌دانيم كه نظام سوريه دستور استفاده سلاح شيميايي را صادر كرده است افزود:"اوباما" تصميم شجاعانه اي در ارجاع پرونده سوريه به كنگره اتخاذ كرد.

کري حمله احتمالي آمريکا به سوريه را محدود دانست و اعلام کرد اين کشور قصد حمله نظامي گسترده به سوريه را ندارد.

وي مدعي شد بشار اسد بايد ظرف يک هفته آينده انبارهاي تسليحات شيميايي خود را براي جلوگيري از حمله نظامي به اين کشور، تحويل بازرسان بين المللي دهد.

جان کري گفت: روابط ميان آمريکا و انگليس اغلب به عنوان روابطي ويژه و حياتي توصيف شده است و البته کاملا همين طور است. پيش از راي منفي پارلمان انگليس به مشارکت دولت انگليس در حمله نظامي به سوريه روابط آمريکا و انگليس ويژه بود و بعد از آن نيز همين طور باقي خواهد ماند. پيوند ميان ما بسيار بزرگتر و محکمتر از يک راي و يک لحظه است زيرا اساس آن ارزشهاي مشترک است. زيرا اساس آن قوانين و مقرراتي است که انسانها طبق آن جوامع خود را سازمان مي دهند و در اين جوامع مردم از بيشترين آزادي و فرصتها برخوردارند. در جوامع ما به حقوق انسانها احترام  گذاشته مي شود و در جهاني بسيار پيچيده ما هميشه دنبال توازن و تعادل هستيم.  در تلاش براي رسيدن به اين هدف ما هيچ شريکي بهتر از انگليس نداريم و ما از اين بابت خيلي قدردانيم. پيوند ما در واقع بستري براي همکاريهاي بين المللي است. ما درباره مسائل بين المللي با يکديگر همکاري مي کنيم تا صلح و ثبات را تضمين کنيم و شکوفايي اقتصادي ايجاد کنيم و به ديگران کمک کنيم آنها نيز در ارزشهايي که ما داريم سهيم شوند. همکاري ما کمک مي کند در امور بشردوستانه در جهان مشارکت داشته باشيم و گاهي نيز با يکديگر عليه گامهاي سرکوبگري که ظالمان و ستمگران بر مي دارند بايستيم. همه اينها ارتباط ما را قويتر مي کند و اين ارتباط قويتر هم براي دو ملت انگليس و آمريکا و هم براي جهان خوب است. از اين رو ما بر لزوم ادامه همکاريهايمان درباره مسائل مختلف تاکيد کرديم که از جمله آنها مسائل مربوط به تغييرات اقليمي، تلاش براي تحقق صلح ميان اسرائيليها و فلسطينيان ، مبارزه با تروريسم و تلاشها براي گسترش و ارتقاي دموکراسي در سراسر جهان و همچنين در تلاشهايمان براي پايان دادن به جنگ داخلي در سوريه است. 

جان کري گفت من شب گذشته در لندن با محمود عباس در مراسم ضيافت شام ملاقات و گفتگو داشتم. البته ويليام هيگ وزير خارجه انگليس نيز قرار است به زودي با او ملاقات کند. گفتگوي من با عباس بسيار مفيد بود و توانستيم اطلاعات زيادي با يکديگر رد و بدل کنيم. اين ملاقات نيز بخشي از تلاشهاي مداوم ما در روند صلح خاورميانه است. مذاکره کنندگان در روند صلح با يکديگر گفتگو مي کنند. همانطور که قبلا هم گفته ام با وجود مشکلات فراواني که در هر دو طرف گفتگوها وجود دارد، آنها همچنان به ادامه گفتگوها مصمم هستند و اجازه نمي دهند کساني که هميشه در طول تاريخ بر سر راهشان مانع ايجاد مي کرده اند، مانع حرکتشان شوند. اين مسئله مرا بسيار تشويق مي کند و عزم و اراده ام را تقويت مي کند. از اين رو ما اين روند را ادامه مي دهيم و اميدوارم اين روند بي سر و صدا و بدون مشکل پيش برود. 

انتهاي پيام/

برچسب ها: هیگ ، ویلیام ، وزیر ، خارجه ، کری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار