رئیس فراکسیون اصولگرایان مجلس با اشاره به موضع نمايندگان در قبال راي اعتماد به سرپرستان وزاتخانه‌ها در صورت معرفي آنها به عنوان وزير گفت: کسی نمی‌تواند رفتار نمايندگان را از قبل پیش‌بینی کرده و به صورت قاطع به نمایندگی از مجلس رفتار آینده این قوه را اعلام کند.

به گزارش خبرنگار پارلماني باشگاه خبرنگاران؛ نمايندگان از 20 تا 24 مرداد ماه سال جاري پس از 4 روز، پرونده 15 وزير كابينه يازدهم را بستند و سه وزارتخانه را به دست سرپرست سپردند.

وزاتخانه‌هاي "علوم، تحقيقات و فناوري"، "آموزش و پرورش" و "ورزش و جوانان" سه وزاتخانه‌اي بودند كه وزراي پيشنهادي آنها موفق به کسب رای اعتماد از مجلس شورای اسلامی نشدند.

اما در اين بين وزاتخانه "علوم،‌ تحقيقات و فناوري" بيشترين حجم انتقادات نمايندگان و ساير افراد را به دليل عملكرد سرپرستش به خود اختصاص داده است.

در پي اين حواشي برخي نمايندگان مجلس ضمن انتقاد از عملكرد سرپرست اين وزارتخانه، از عدم راي اعتماد مجلس به وي در صورت معرفي به عنوان وزير اين وزاتخانه  خبر دادند، از اين جهت خبرنگار باشگاه خبرنگاران اين موضوع را از غلامعلی حدادعادل نماينده تهران و  رئیس فراکسیون اصولگرایان مجلس پيگيري كرد كه آيا عزل و نصب سرپرستان وزارتخانه‌ها در راي اعتماد مجلس به آنها تاثير خواهد گذاشت يا خير؟

حدادعادل در گفتگو با خبرنگار پارلماني باشگاه خبرنگاران در اين باره گفت: کسی نمی تواند رفتار نمايندگان را از قبل پیش‌بینی کرده و به صورت قاطع به نمایندگی از مجلس رفتار آینده این قوه را اعلام کند.

وی افزود: ولی این انتقادها وجود دارد که سرپرستان وزارتخانه‌ها اگر عزل و نصب کنند و بعدا خودشان رأی نیاورند، کسانی را به وزیر آینده تحمیل کرده‌اند.

حداد عادل تصریح کرد: در این صورت وزیر آینده یا باید این افراد را عزل کند یا برخلاف انتخاب خودش با این انتخاب ادامه دهد.

اين در حالي است كه جعفر توفيقي سرپرست وزاتخانه "علوم، تحقيقات و فناوري" در حاشیه گردهمایی روسای هیات‌های ورزشی دانشگاه‌های کشور مدعي شده است: عزل و نصب‌های وزارت علوم  تاکنون 4 مورد بوده که 2 مورد به معاونین و 2 مورد به دانشگاه های کشور مربوط مي‌شود.

وی افزود: ما کسی را عزل نمی‌کنیم بلکه می‌خواهیم یک انرژی جدید در خصوص فعالیت‌ها ادامه یابد در خصوص معاونین باید بگویم در خصوص معاونین آموزشی و فرهنگی رایزنی‌هایی شکل گرفته اما هنوز تصمیم جدید گرفته نشده است.

توفيقي در ادامه  در خصوص انتقاد‌هایی که بر عزل رئیس دانشگاه علامه شکل گرفته گفت،  این عزل و نصب تاکنون هیچ نگرانی در بر نداشته چنانچه گرایش‌های سیاسی را در این عزل و نصب‌ها دخالت نمی‌دهیم بلکه مش ما علمی است.

همچنين علي‌اصغر زارعي نماينده تهران و سخنگوي فراكسيون اصولگرايان مجلس پيشتر در اين رابطه به  باشگاه خبرنگاران گفت: تفسير برخي آقايان اين است كه سرپرست هم مثل وزير مي‌تواند اختيار داشته باشد، اگر چنين است پس نيازي به راي اعتماد نيست!

وي افزود: سرپرست وزارتخانه وظيفه دارد وقتي يك وزيري دوره‌اش تمام شد يا عزل شد، دستگاه مربوطه را در همان شكل سرپرستي و اداره كند تا وزير جديد راي اعتماد بگيرد.

سخنگوي فراكسيون اصولگرايان اظهار داشت: جابجايي‌ها بايد توسط وزير صورت بگيرد تا در قبال كارهايي كه انجام مي‌دهد پاسخگوي مجلس باشد.

زارعي تصريح كرد: آقايان شايد تصور مي‌كنند در دوره سرپرستي تغييرات را انجام دهند كه اگر وزير بعدي آمد، راه براي وي هموار باشد.

وي در خصوص اينكه چرا در دوره‌هاي قبلي اختيار سرپرستي وزارتخانه‌ها محدود نشده بود، گفت: در دوره‌هاي قبلي چنين چيزي نبود و اگر هم اتفاقي افتاد مورد توجه قرار نگرفته است، ولي در اين دوره اين جابجايي‌ها برجسته شد.

نماينده تهران، ري، شميرانات و اسلامشهر در پاسخ به اين سوال كه آيا طرح محدود كردن اختيارات سرپرست وزارتخانه‌ها كه يك فوريت آن به تصويب رسيده است، به سرپرست‌هاي فعلي سه وزارتخانه خواهد رسيد يا خير گفت: اگر هم نرسد اين يك امر ضروري است و يك خلاء قانوني است كه بايد پر شود.

اضافه مي‌شود، نمايندگان در جلسه علني روز سه‌شنبه 12 شهريور ماه، يك فوريت طرح تعيين حدود اختيارات سرپرستان وزارتخانه‌ها را تصويب كردند.
انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار