غضنفر رکن آبادی سفیر جمهوری اسلامی ایران در لبنان در گفتگو با شبکه الميادين تاکید کرد: ایران در گفتگوهای 5+1 به دنبال دستیابی به یک راه حل است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه خبری النشره: 
غضنفر رکن آبادي در گفتگو با شبکه تلويزيوني الميادين از بيروت درباره وضع گشايش در روابط ايران و غرب و در پاسخ به اين پرسش که آيا هدف ايران از اين گشايش لغو تحريم ها بوده يا فراتر از اين مسئله درباره موضوعات منطقه است؟گفت: آنچه که امروز از تحولات در روابط جمهوري اسلامي ايران با کشورهاي غربي و به ويژه با آمريکا و انگليس وجود دارد ناشي از مقاومت ملت ايران در سي و چهار سال گذشته و تمرکز اين ملت بر حفظ اصول اعلام شده خود در ابتداي انقلاب اسلامي ايران است. قدرت امروز ما ناشي از تحمل دشواري ها و عقب نشيني نکردن از اين اصول است. ايران امروز به دليل اين تحريم ها و محاصره اقتصادي به خودکفايي و پيشرفت علمي در همه زمينه ها و صادرات کالا به کشورهاي جهان رسيده است. ما در عرصه هاي علمي، فن آوري، دانش فضايي، ساخت زيردريايي و ساخت هواپيماي  نظامي پيشرفت هاي قابل ملاحظه اي داشته ايم. انتخابات رياست جمهوري اخير ايران بازتاب هاي گسترده در جهان داشته است. نتيجه اين انتخابات بر خلاف انتظار کشورهاي غربي به ويژه آمريکا بوده است و براي اولين بار شاهد آن بوديم که رئيس جمهور آمريکا از اين انتخابات استقبال و اعلام کرده است آماده است صفحه جديدي در روابط ايران و آمريکا گشوده شود. 

ديگر کشورهاي غربي نيز از اين انتخابات استقبال کردند و ما نيز آمادگي خود را براي گشايش در اين مرحله جديد اعلام کرديم. در انتخابات رياست جمهوري سابق ايران هفتاد و سه درصد از واجدين راي  شرکت کردند و در واقع اين افراد به نظام جمهوري اسلامي ايران راي دادند و کشورهاي غربي تسليم عظمت ملت ايران شدند چرا که اين ملت همه اين دشواري ها را تحمل کرد ولي از اصول خود عقب نشيني نکرد. 
همچنين اين انتخابات الگويي موفق از آزادي و دموکراسي را در جمهوري اسلامي ايران نشان داد. کشورهاي غربي آمادگي خود را براي همکاري با ايران اعلام کردند و ما نيز از اين مسئله استقبال کرديم و بر اين باوريم آنچه که از تعامل قدرت هاي منطقه اي و بين المللي در تعامل با ايران وجود دارد به دليل مقاومت ملت ايران و تاکيد اين ملت بر حفظ اصول خود است.

وي در پاسخ به اين پرسش که آيا مقاومت ملت ايران اشاره به محور مقاومت است و آيا اين وضع باعث مي شود ايران درباره موضوعات منطقه با غرب گفتگو کند؟گفت: زماني که از مقاومت ملت ايران و تاکيد آن بر حفظ اصول انقلاب اسلامي سخن مي گوييم اين مسئله دستاوردي براي جبهه مقاومت و طرف هايي است که روابط خوبي با جمهوري اسلامي ايران دارند. پيام انقلاب اسلامي ايران محقق کردن عدالت در جهان است. منافع ملي ايران تنها با محقق شدن منافع امت اسلامي و آزاد شدگان جهان محقق خواهد شد. طبيعي است که ايران در اين زمينه از جنبش هاي مقاومت حمايت کند و مسئله فلسطين را از مهم ترين موضوعات بداند و در اين چارچوب از گروه هاي مقاومت فلسطيني و لبناني در رويارويي با اشغالگران اسرائيلي حمايت مي شود. اين اصول ثابت ايران دستاوردهاي زيادي براي اين کشور داشته و باعث تسليم کشورهاي غربي در برابر جمهوري اسلامي ايران شده است. در صورتي که اعتمادي شکل گيرد ما از مسائل مثبت استقبال مي کنيم.

رکن آبادي در پاسخ به اين پرسش که غربي ها مي گويند منتظر اقدام عملي ايران هستند، آيا ايران دو نوع نگاه به آمريکا و کشورهاي اروپايي دارد به ويژه آنکه رهبر معظم ايران گفته به آمريکايي ها بي اعتماد است، آيا اين وضع به معناي آن است که ايران به اروپايي ها اعتماد دارد؟گفت: ما هميشه تاکيد مي کنيم که بايد غرب اقدام عملي داشته باشد. ما سخناني از غرب مي شنويم و منتظر عملي شدن آن هستيم تا به غرب اعتماد پيدا کنيم و به اين اعتماد پاسخ دهيم. غربي ها در نشست هاي پشت درهاي بسته به يک گونه و در رسانه ها به گونه اي ديگر سخن مي گويند و اين سياست آثار منفي در تعامل صادقانه با جمهوري اسلامي ايران دارد. اوضاع کشورهاي اروپايي با آمريکا متفاوت است. از زمان پيروزي انقلاب اسلامي ايران تا اين زمان روابط ديپلماتيک در سطح سفرا با کشورهاي اروپايي داريم ولي روابط ايران و آمريکا متفاوت است و تا کنون روابط دو کشور قطع است. امروز مشاهده مي کنيم آمريکايي ها پس از سي و چهار سال به اشتباه هاي خود اعتراف کرده اند و اين تصميم را براي اصلاح اشتباه هاي گذشته گرفته اند و مي خواهند با ايران نزديک شوند و بهبودي اين روابط از برنامه هسته اي اين کشور آغاز مي شود. زماني که آمريکايي ها برخوردار بودن ايران را از انرژي صلح آميز هسته اي به رسميت شناختند از اين مسئله استقبال کرديم ولي منتظر گام عملي آمريکا هستيم تا به اين کشور اطمينان پيدا کنيم و اين روند به صورت مستمر در آينده ادامه داشته باشد.

وي درباره مذاکرات شرکت هاي نفتي غرب با ايران و در پاسخ به اين پرسش که آيا اين مسئله بيانگر لغو تحريم ها عليه اين کشور است؟بيان کرد: ما اين تحريم ها را تحمل کرديم. همه اين تحريم ها ظالمانه و غير قانوني است. هفده شرکت ايراني از تحريم ها در دادگاه اروپا تبرئه شدند. همچنين اين تحريم هاي ظالمانه تاثير مثبتي داشته است به طوري که ما را به وضع کنوني رسانده است. نمي توان گفت اين تحريم ها تاثيري منفي بر ملت ايران نداشته است. اين ملت در همه مراحل به مقامات ايراني مي گويد دشواري ها را تحمل مي کند ولي نبايد از اصول نظام جمهوري اسلامي عقب نشيني صورت گيرد. زماني که آمريکايي ها برخوردار بودن ايران را از برنامه صلح آميز هسته اي به رسميت مي شناسند و مي خواهند درباره غني سازي اورانيوم در اين کشور به توافق برسند از اين مسئله استقبال مي کنيم و سالهاست که بر اين مسئله تاکيد مي کنيم.

سفير جمهوري اسلامي ايران در لبنان در پاسخ به اين پرسش که آيا ايران پيشنهاد جديدي در نشست با گروه پنج به علاوه يک در ژنو دارد؟گفت: در نشست گروه پنج به علاوه يک با جمهوري اسلامي ايران در حاشيه نشست هاي مجمع عمومي سازمان ملل بر اين مسئله تاکيد کرديم خواهان مذاکره براي مذاکره نيستيم بلکه مي خواهيم از طريق اين مذاکرات به راه حل برسيم و بايد هدف از اين مذاکرات محقق شود. ما در اين مذاکرات تاکيد داريم تحريم هاي ظالمانه عليه ايران را نمي پذيريم و آماده ايم حداکثر همکاري را با غربي ها داشته باشيم. غربي ها مي گويند از برنامه صلح آميز هسته اي در ايران حمايت مي کنند و ما آماده ايم حداکثر همکاري را با غربي ها براي اطمينان دادن به غربي ها داشته باشيم مبني بر اين که برنامه هسته اي ايران، صلح آميز است. اما در برابر بايد غربي ها در مسئله لغو تحريم ها جدي باشند و نبايد با زبان تهديد با ايران سخن بگويند و به صورت جدي بر مذاکرات تمرکز داشته باشند.

وي در پاسخ به اين پرسش که آيا کشورهاي اروپايي آماده هستند اين تحريم ها را لغو کنند؟گفت: فضاي کنوني و اظهاراتي که مي شنويم مثبت است. بيشتر کشورهاي اروپايي بر اين باورند سخن گفتن با زبان تهديد با ايران و اعمال تحريم ها بر اين کشور هيچ فايده اي ندارد. اين تحريم ها باعث تشديد مقاومت ملت ايران شد و اين وضع باعث شد در سياست خود در تعامل با ايران بازنگري کنند.

رکن آبادي در پاسخ به اين پرسش که برخي از طرف هاي داخلي ايران، کشورهاي عرب خليج فارس و اسرائيل از نزديک شدن روابط ايران و آمريکا نگران هستند، آيا اين بهبودي روابط باعث حل مشکلات در منطقه خواهد شد؟بيان داشت: هنوز روابط ايران و آمريکا به يکديگر نزديک نشده است و در ابتداي راه قرار داريم و مي توان اين مرحله را مرحله نزديک شدن آمريکا به ايران توصيف کنيم. دوم اين که زماني اين نزديک شدن در روابط دو کشور حاصل خواهد شد که آمريکا اصول جمهوري اسلامي ايران را به رسميت بشناسد. سوم اين که نزديک شدن اين روابط به زيان کشورهاي همسايه به ويژه کشورهاي عرب خليج فارس و مشخصا عربستان سعودي نخواهد بود. ما روابط رسمي و در سطح سفرا با اين کشورها داريم و همان طور که رئيس جمهور روحاني در سخنراني  خود گفته است ايران اهميت زيادي به همکاري با کشورهاي همسايه و کشورهاي عرب خليج فارس به ويژه عربستان سعودي مي دهد. ما در اين مرحله آمادگي خود را براي توسعه روابط با اين کشورها اعلام کرديم.
پس از انتخابات رياست جمهوري ايران، ملک عبدالله پادشاه عربستان پيام تبريک به رئيس جمهور روحاني داده است.

وي در پاسخ به اين پرسش که چرا سفر رئيس جمهور ايران به عربستان لغو شده است؟گفت: سفر رئيس جمهور روحاني به عربستان در خلال موسم حج قطعي نشده بود. اين تمايل وجود داشت اين سفر در اين موسم رخ دهد ولي همان طور که رئيس جمهور اعلام کرد در اين مرحله برنامه کاري سنگيني دارد. همچنين زماني که مي خواهيم اقدامي جدي صورت دهيم با برنامه ريزي انجام مي دهيم تا آثار مثبتي براي منطقه داشته باشد و همه از اين روابط بهره مند شوند. استفاده کردن از واژه لغو اين سفر واژه درستي نيست. ما اميدواريم که بهترين روابط ميان ايران و کشورهاي عرب خليج فارس به ويژه عربستان وجود داشته باشد.
وي در پاسخ به اين پرسش که آيا با وجود فضاي مثبتي که در روابط ايران و غرب شکل گرفته، اسرائيل تهديد نظامي خود را عليه ايران متوقف خواهد کرد؟گفت: همان طور که دکتر ظريف وزير خارجه ايران تاکيد کرد بيست و دو سال است که نتانياهو مي گويد ايران پس از شش ماه بمب اتمي توليد مي کند و بايد جهان به ايران حمله کند. 

ما به اسرائيلي ها مي گوييم از اين تهديدات خودداري کنند. اگر اسرائيلي ها مي توانستند اقدامي انجام دهند يک دقيقه درنگ نمي کردند. اسرائيلي ها در مراحل گذشته تهديد کرده بودند ولي نتوانستند. اسرائيلي ها در حمله نظامي به سوريه شکست خوردند. اين کشور يکي از ارکان مهم در جبهه مقاومت است، پس چگونه اسرائيلي ها مي توانند به جمهوري اسلامي ايران حمله کنند؟ ما شتابزدگي مقامات اسرائيلي را درک مي کنيم. نتانياهو شتابزده به آمريکا رفت و تلاش کرد در فضاي مثبت ايجاد شده ميان جمهوري اسلامي ايران و کشورهاي غربي اختلال ايجاد کند. ما اعلام کرديم درباره برنامه هسته اي گفتگو مي کنيم و تا زماني که اختلافات در اين مسئله حل نشود وارد موضوع ديگري نخواهيم شد.

انتهای پیام/
برچسب ها: رکن ، آبادی ، لبنان ، مذاکره ، ایران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار