سفير سابق آمريکا علت تنش هاي اخير در روابط رياض و واشنگتن را بهبود رابطه تهران و واشنگتن عنوان کرد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران  به نقل از  تلويزيون پرس تي وي ، "ريچارد ويليام مورفي" سفير سابق آمريکا در سوريه و عربستان سعودي علت اصلي تنش هاي کنوني در رابطه عربستان و آمريکا را بهبود رابطه با ايران دانست و گفت :سعودي ها از هر گونه تلاشي در جهت بهبود رابطه با ايران ناراحت مي شوند.اما مسئله سوريه نيز عامل ديگر اختلافات بين رياض و واشنگتن است. ما به آنها درباره کمک تسليحاتي به گروههايي که با القاعده رابطه نزديک دارند ، هشدار داده ايم . مسئله بحرين نيز اختلاف بر انگيز بوده است. آمريکا به نحوه برخورد رژيم بحرين با معترضان شيعه و همچنين برخورد عربستان سعودي اعتراضاتي داشته است.
مارک دانکوف مفسر سياسي نيز که در اين ميز گرد حضور داشت ،  گفت :  مردم آمريکا بارها در نظرسنجي هاي مختلف اعلام کرده اند که خواستار  جنگ در منطقه خاورمیانه نيستند. واقعيت اين است که سعودي ها الان خيلي عصبي اند زيرا بحران مالي و بدهي آمريکا که مشروعيت دلار اين کشور را در معرض خطر قرار داده است ، احتمال جنگ را کاهش مي دهد.آمريکا و عربستان در مسير جنگ افروزي شان با مخالفت هاي گسترده در داخل آمريکا و همچنين منطقه روبرو هستند. مردم يک جنگ ديگر را که ممکن است حتي زمينه ساز جنگ جهاني سوم باشد ، تحمل نمي کنند.
مورفي گفت:  اواخر اوت گذشته وقتي صحبت از مداخله نظامي آمريکا در سوريه به ميان آمد ، دولت اوباما با واکنش منفي کنگره و مردم روبرو شد از اين رو کاخ سفيد از فرصت به وجود آمده در خصوص مسئله تسليحات شيميايي استفاده  و توجه خود را معطوف اين قضيه کرد. اين باعث شد آمريکا در نظر سعودي ها ضعيف جلوه کند زيرا آنها انتظار داشتند آمريکا يک حمله گسترده به سوريه را آغاز کند.البته من اصلاً اعتقاد ندارم که طرح يک حمله بزرگ در دستور کار دولت اوباما بوده باشد. دولت قصد داشت فقط با يک حمله کوتاه و ضربتي توازن قوا در ميدان نبرد را تغيير دهد. اما سعودي ها انتظارات خاص داشتند و نااميد شدند.
مورفي اين توضيح را که مداخله روسيه و تغيير موازنه قوا به نفع دولت سوريه عامل عقب نشيني آمريکا بوده است ، رد کرد و گفت: علت اصلي اين عقب نشيني ، افکار عمومي مردم آمريکا بود. مردم آمريکا از جنگ خسته شده اند. آنها نمي خواهند کشورشان درگير يک جنگ ديگر در خاورميانه و جهان اسلام شود.کاخ سفيد نيز اين نگراني ها را درک کرد و ترجيح داد خود را درگير يک جنگ با پيامدهاي گسترده نکند.
دانکوف در پاسخ به اين سوال که آيا تنش ميان آمريکا و عربستان بر کنفرانس ژنو تاثير خواهد داشت يا نه ،  گفت: به اعتقاد من مسئول حمله شيميايي اخير در سوريه شورشيان تحت حمايت عربستان سعودي بودند که با اين کار تلاش کردند پاي آمريکا را به جنگ باز کنند. اما اين استراتژي جواب نداد. درباره کنفرانس ژنو نيز بايد بگويم که عربستان و آمريکا يک هدف مشترک دارند و آن اين است که رژيم سوريه تغيير کند اما سوال اين است که آنها تا الان در اين زمينه چه دستاوردي داشته اند. به نظر من مداخله ولاديمير پوتين يک عامل عمده در تغيير مسير آمريکا بود. مداخله روسيه و همچنين چشم انداز وقوع يک جنگ بزرگتر منطقه اي باعث شد مخالفت هاي گسترده داخلي در آمريکا با سياست دولت شکل بگيرد.

مورفي درباره تاثير بهبود رابطه ميان ايران و آمريکا بر مواضع عربستان سعودي گفت: سعودي ها به اين مسئله بسيار حساس هستند.
برچسب ها: بین الملل ، آمریکا ، ایران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار