مقامات دولت آمريکا در آستانه دور جديد مذاکرات هسته ای با ايران در تلاش هستند کنگره را متقاعد کنند از اعمال مجازاتهای جديد عليه ايران خودداري کند.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلويزيوني العربيه، در حالي که چند روز تا دور جديد مذاکرات ايران و کشورهاي غربي درباره برنامه هسته‌اي تهران باقي مانده است، جو بايدن معاون رئيس جمهور آمريکا از کنگره اين کشور خواست از اعمال مجازات‌هاي جديد عليه ايران خودداري کند و به مذاکرات با اين کشور فرصت ديگري بدهد.

در همين حال محمد جواد ظريف وزير خارجه ايران بار ديگر بر خواسته‌هاي کشورش در زمينه غني سازي صلح آميز اورانيوم تاکيد کرد. 

در گزارشي در اين باره آمده است: ديپلماسي دوستانه دولت آمريکا در قبال ايران باراک اوباما رئيس جمهور آمريکا را واداشت تا تلاش کند اعضاي کنگره را از اعمال مجازات‌هاي جديد عليه ايران منصرف کند و از آنها بخواهد فرصت ديگري به مذاکرات هسته اي با اين کشور بدهند.

بر همين اساس جو بايدن در راس يک هيأت بلندپايه شامل جان کري وزير امور خارجه و جک لو وزير خزانه داري با حضور در مقر کنگره تلاش کنند کنگره را به خودداري از اعمال مجازات‌هاي جديد عليه ايران متقاعد کنند اما به نظر مي‌رسد متقاعد کردن کنگره کار ساده اي نيست. شماري از اعضاي کنگره آمريکا پس از نشست غيرعلني با هيأت اعزامي دولت به کنگره اعلام کردند متقاعد نشده اند. آنها تاکيد کردند بايد مجازات هاي جديدي بر ايران اعمال شود تا از اهداف هسته اي خود دست بردارد. از سوي ديگر به نظر مي رسد ايران نيز همچنان بر مواضع خود و سياست فريبکاري ادامه مي دهد. بر همين اساس وزير خارجه اين کشور در سخناني در آنکارا پايتخت ترکيه بخشي از اين موضع گيري را اعلام کرد. 

ظريف گفت: جهانيان بايد بدانند که ايران هيچ ارتباطي با سلاح هسته اي ندارد. ما نه سلاح هسته اي مي خواهيم و نه براي دستيابي به آن تلاش مي کنيم اما از سوي ديگر براي غربي ها خيلي سخت است که بپذيرند برنامه غني سازي ايران صلح آميز است. 

گزارشگر ادامه داد: به دنبال گفتگوي تلفني اوباما و روحاني در سپتامبر گذشته که بالاترين سطح گفتگو بين مقامات دو کشور از سال 1979 تاکنون به شمار مي رود، اميدها به کاهش تحريم‌هاي آمريکا عليه ايران افزايش يافت. اين تحولات همچنين فرصتي براي از سرگيري مذاکرات  بين المللي درباره برنامه هسته اي ايران به وجود آورد.

العربيه در پايان نوشت: به نظر مي رسد مذاکرات آينده در ژنو بين ايران و گروه پنج بعلاوه يک که هفته آينده برگزار خواهد شد، موضع گيري‌ها بين ايران و آمريکا را روشن‌تر خواهد کرد. 

انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار