کارشناس سیاسی لبنانی، با اشاره به اینکه عربستان سعودی از برخی گروه‌های مسلح در سوریه حمایت می‌کند، تاکید کرد: ایران یکی از کشورهای اساسی و تاثیرگذار در منطقه است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل ازشبکه تلویزیونی الجزیره ؛ حضور ایران سبب حل و فصل مسائل پیچیده می شود. ایران خواستار متوقف شدن درگیری در سوریه شده است.

"کامل وزنی" در گفتگو با این شبکه  درباره سفر" احمد داود اغلو"، وزیر امور خارجه ترکیه، به تهران و اینکه مخاطب ایران در درخواست برای متوقف کردن درگیری‌ها در سوریه خطاب به چه کسانی است گفت: این درخواست ایران خطاب به همه کشورهای منطقه و طرف های داخلی در سوریه است، به ویژه اینکه این درخواست در حالی مطرح می شود که وزیر امور خارجه ترکیه به تهران سفر کرده است. پیش از این موضع ایران و ترکیه درباره سوریه کاملاً مخالف یکدیگر بود، اما اکنون موضع آنها یکی است زیرا هر دو کشور خواستار متوقف کردن درگیری در سوریه هستند.

وی افزود: عربستان سعودی نیز درباره رسیدن به حل و فصل در مسئله سوریه نقش عمده ای دارد. منطقه اکنون، به ویژه پس از توافق ایران و آمریکا درباره مسئله هسته ای ایران، شاهد برقراری آرامش بیشتر سیاسی، امنیتی و نظامی است. همه می دانند که درگیری موجود در سوریه منحصر به جبهه های درگیری نمی شود بلکه ابعاد و جنبه های سیاسی مختلفی دارد.

این کارشناس سیاسی افزود: شاید طرف های مختلف سیاسی در سطح منطقه به این نتیجه رسیده اند که به دنبال گفتگوی جدی درباره بحران سوریه باشند که پس از آن نظام سوریه با مخالفان نیز وارد گفتگو شود. بنابراین، امیدواریم که در این خصوص گشایش و تفاهم بیشتری، به ویژه بین ایران و عربستان سعودی حاصل شود.

وی درباره اینکه حزب الله اعلام کرده است به جنگ با بیگانگان در کنار نیروهای نظام حاکم سوریه ادامه خواهد داد و اینکه آیا ایران می تواند این رویکرد حزب الله را تغییر دهد گفت: این مسائل و وجود گروه های مسلح در سوریه زمانی که مشکل در سطح منطقه حل شود، حل خواهد شد. طرف های مختلفی در سوریه در حال جنگ هستند که از سوی کشورهای منطقه ای مورد حمایت هستند. برخی کشورها به ویژه عربستان سعودی از برخی این گروه ها حمایت می کنند. از این رو، مسئله به حزب الله مربوط نمی شود بلکه به تفاهم های بین المللی و منطقه ای مربوط می شود و چه بسا زمان حصول این تفاهم ها نزدیک شده است.
کارشناس لبنانی افزود: تصور می کنم که در سطح منطقه ای تلاش های جدی برای نزدیک کردن دیدگاه ها درباره سوریه وجود دارد. موضع ترکیه و قطر در این خصوص کمک کننده است زیرا دو کشور موضع تند قبلی خود را ندارند و چه بسا این موضع آنها سبب شود که برخی طرف ها به ویژه عربستان سعودی در جهت حل و فصل مشکلات نه فقط در سوریه بلکه در سطح منطقه و کشورهایی مانند لبنان، بحرین، یمن و حتی مصر موضع‌گیری کنند. اکنون در منطقه عربی و اسلامی فتنه ای وجود دارد که باید برای جلوگیری از آن تلاش صورت گیرد. راه پایان دادن به این فتنه نیز جنگ نیست بلکه تفاهم است و به نظر می رسد که اکنون به مرحله تفاهم رسیده باشیم.

"کامل وزنی" درباره تاثیر ایران در سوریه نیز گفت: ایران یکی از کشورهای اساسی و تاثیرگذار در منطقه است. حضور ایران سبب حل و فصل مسائل پیچیده می شود. ایران خواستار متوقف شدن درگیری در سوریه شده است زیرا اکنون برای همه روشن شده است که این درگیری امکان ندارد در جبهه های نظامی پایان یابد. تلاش های زیادی برای حصول تفاهم در این خصوص صورت می گیرد. موضع نظام حاکم سوریه در این خصوص حائز اهمیت است و ایران نیز به لحاظ معنوی تاثیر بسزایی بر موضع سوریه دارد، به ویژه اینکه در این خصوص ترکیه نیز خواهان متوقف شدن درگیری ها شده است و ممکن است از نفوذش در سوریه استفاده کند.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار