کاهش 5/5 درصدي توليد "پسته" ،کاهش قیمت دام در پی "واردات" بی‌رویه،ثبات قيمت تخم‌مرغ تا پايان سال، احتمال افزايش قيمت شير خام و... از جمله مهم‌ترين اخبار حوزه کشاورزي طي هفته گذشته بود.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران مهم‌ترين رويدادهاي کشاورزي از 9 تا 14 آذرماه به شرح زير است؛

لزوم استفاده از تکنولوژي روز در برداشت "زعفران"/ "توليد زعفران" ده درصد افزايش يافت
 
نايب رئيس شوراي ملي زعفران با تاکيد بر لزوم توليد دستگاه جدا سازي کلاله گفت: توليد اين دستگاه علاوه بر کاهش هزينه هاي توليد، کيفيت محصول و راندمان بهره وري را افزايش مي دهد.
 
غلامرضا ميري در گفتگو باخبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، با بيان اينکه توليد زعفران تا سه روز آينده به پايان مي رسد و وزارت جهاد کشاورزي بايد آمار توليد اين محصول را اعلام کند، افزود: بر اساس شنيده ها، گفته‌ها و مشاهدات برآورد ما اين است که ميزان توليد زعفران در سال جاري نسبت به سال قبل 10درصد افزايش مي‌يابد.
 
کاهش 5/5 درصدي توليد "پسته"/ 60 درصد پسته کشور در کرمان توليد مي‌شود
 
دبيرکل انجمن پسته کشور با اشاره به کاهش 5/5 درصدي توليد اين محصول، عواملي مانند مسائل اقليمي و کاهش منابع آب زيرزميني را از جمله دلايل اين امر عنوان کرد .

حميد فيضي در گفتگو باخبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران گفت: براساس آخرين تخمين انجمن پسته ايران ميزان توليد پسته کشور در سال محصولي 1392 برابر با 170 هزارتن بوده است.
 
وي اضافه کرد: از اين ميزان 102 هزار تن (60 درصد) در استان کرمان و 68 هزارتن (40 درصد)در ساير استان‌ها توليد شده است.
 
 
پيچيده‌تر شدن معمای "برنج‌"های آلوده / "سازمان‌هاي نظارتي" توپ را به زمين يکديگر مي‌اندازند

 
در حالي‌که معاون سازمان ملي استاندارد گفته پایش بازار برنج برنامه مستمری است و وزارت بهداشت نیز به صورت جداگانه بر بازار نظارت دارد، رييس کميسيون کشاورزي گفت:سازمان‌هاي فوق وظایف خود را دراين زمينه انجام نمی‌دهند و به گردن دیگران می‌اندازند
 
تعیین قیمت کف تضمینی "تخم مرغ"/ "قيمت تخم‌مرغ" تا پايان سال ثابت مي‌ماند
 
دبیرکل کانون سراسری مرغ ‌تخم‌گذار ایران بااشاره به تعیین قیمت کف تضمینی برای اين محصول گفت:براین اساس درصورتی که بهای تخم ‌مرغ از میزان معین شده پایین‌تر بیاید دولت موظف به حمایت از آن است.
 
طلاکش با تاکید براینکه در حال فرهنگ سازی هستیم تا مردم تخم مرغ را دانه‌ای و تازه خریداری کنند، اضافه کرد: قیمت هر دانه تخم مرغ زرده معمولی ۳۲۰ و زرده زعفرانی ۳۳۰ تومان است.
 
وی با بیان اینکه قیمت هردانه تخم مرغ از یک کیک بسیار معمولی هم ارزان‌تر است، اظهار امیدواری کرد: این قیمت‌ها تا پایان سال ثابت بماند. 

"ميوه" گران نشده است/ "پرتقال" کيلويي 1500 تومان

در حالي که طي روزهاي اخير برخي خرده فروشي‌ها از گراني قيمت ميوه خبرداده بودند، رئيس اتحاديه باغداران گفت: اين شايعات صحت ندارد.

ثبات بهاي شير در گرو تامين "علوفه دامداران" است/ احتمال افزايش 26 درصدي "قيمت شير"
 

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی گاوداران با اشاره به برگزاري جلسه كارگروه تخصصي ستاد تنظيم بازار براي تثبيت بهاي شير تا پايان سال، گفت: در صورتی که دولت علاوه بر پرداخت كليه علوفه‌های معوقه دامداران از اين پس نیز مابه التفاوت بهاي علوفه را بپردازد قیمت شیر تا پایان سال ثابت مي‌ماند.

مقدسی ادامه داد: اين موضوع در کارگروه تخصصی مورد بررسي قرار گرفت و قرار است پس از تصويب آن در جلسه روز دوشنبه آينده ستاد تنظیم بازار  دولت برای این امر تأمین اعتبار کند.   

 
وي اضافه کرد: درصورتی که این مصوبات اجرایی نشود افزایش قیمت شیر امری قطعی خواهد بود چرا که در شرایط فعلی امکان ثبات بهای آن وجود ندارد.  
 
به گفته مقدسي درصورت اجرایی نشدن مصوبه فوق قيمت شیرخام حدود ۲۶ درصد و به تبع آن بهای لبنیات ۱۸ درصد افزايش مي يابد.
 
کاهش قیمت دام در پی "واردات" بی‌رویه/ "تولید" زیرسایه واردات رنگ می‌بازد

مقدسی با اشاره به واردات بی‌رویه دام طی هفته‌های اخیر گفت: واردات دام و اشباع کردن بازار از این طریق تولید را به نابودی می‌کشاند.
احمد مقدسی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران اظهار داشت: واردات بی‌رویه دام از کشورهای هند و پاکستان علاوه بر اینکه گله‌های داخلی را به بیماری تب برفکی آلوده می‌کند بلکه سبب کاهش قیمت گوشت نیز شده است. 
 
وی با بیان اینکه این مسئله باعث شده تا تولیدات گاوداران روی دست آن‌ها بماند، افزود: در پی این امر قیمت گوساله زنده حدود ۲۰ درصد کاهش یافته و از ۱۲ هزار تومان به زیر ۱۰ هزار تومان رسیده است. 
 
مقدسی تصریح کرد: نباید با واردات، بازار داخلی را اشباع و تولید را نابود کرد. 
 
انتهاي پيام/

برچسب ها: واردات ، تولید ، کشور
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار