رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان این که موقوفه منفعتی، سرمایه وقف به حساب می‌آید تا بماند و از فواید آن دیگران بهره ببرند، گفت: در سطح کشور بیش از 40 درصد موقوفات انتفاعی وجود دارد که باید برای آن‌ها هزینه و مدیریت کرد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران جنبه‌های مثبت سنت حسنه وقف شب گذشته (7 دی ماه) در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور "حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین علی محمدی" رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.  
 
محمدی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه جنبه‌های مختلف سنت حسنه وقف چیست؟ گفت: وقف یکی از احکام الهی به حساب می‌آید که قبل از اسلام در بین مسیحیت و یهودیت وجود داشت به طوری که پیامبر اکرم(ص) این حکم الهی را هم در مقام قول و هم در مقام عمل مورد امضا و تایید قرار داد.  
 
رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به این که احادیث زیادی از پیامبر(ص) در خصوص وقف وجود دارد، افزود: افراد به لحاظ شرعی حق دارند دو - سوم اموال خود را برای ورثه و یک - سوم دیگر را برای سنت حسنه وقف وصیت کنند.  
 
وی با اشاره به این که وقف سنت حسنه الهی به حساب می‌آید که باعث ماندگاری یاد و نام انسان می‌شود، اظهار داشت: صدقه جاریه را فقهای سنی و شیعی به وقف تعبیر کرده‌اند.
 
محمدی با بیان این که در قوانین مدنی از وقف صحبت‌های زیادی به میان آمده است، گفت: صدقه جاریه در کنار فرزند قرار داده شده است.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به این که وقف فقط برای ثروتمندان نیست بلکه به همگان تعلق دارد، افزود: هر کسی که مختصر توکلی داشته باشد می‌تواند عمل وقف را انجام دهد.
 
وی با اشاره به این که شعار هفته وقف را هم در سال گذشته و هم در سال جاری به عنوان "همه واقف باشیم" انتخاب کرده‌ایم، اضافه کرد: همه به توان خود می‌توانند واقف باشند.
 
حجت‌الاسلام محمدی با بیان این که وقف مختص طبقه خاص نیست، تصریح کرد: وقف به قشر خاص و گروه خاصی تعلق ندارد به طوری که هر فردی در هر موقعیت و در هر منزلت و جایگاه اجتماعی و اقتصادی می‌تواند وقف کند.  
 
*باید سنت حسنه وقف مردمی شود

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: امیدواریم بتوانیم با اطلاع رسانی اصحاب رسانه،‌ علما، فرهیختگان و نخبگان سنت حسنه الهی وقف را در جامعه مردمی کنیم.  
 
وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه تاکنون چه اقداماتی در خصوص وحی صورت گرفته است، خاطر نشان ساخت: امروز پنجمین همایش وقف و رسانه برگزار خواهد شد تا مجموعه اصحاب و رسانه و مدیران و مسئولین مربوطه به صورت تخصصی نسبت به این موضوع بپردازند و از تجربیات، علم و دانش لازم برخوردار شوند.  
 
حجت‌الاسلام محمدی با اشاره به برگزاری جشنواره‌های فرهنگی برای وقف خاطر نشان ساخت: در سال 88 محصولات فرهنگی زیادی برای این مقوله وجود داشت به طوری که بیش از 8 هزار محصولات فرهنگی اعم از کتاب، مجله و فیلم مستند وجود دارد.  
 
رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به این که در ادامه ائمه جمعه باید از تریبون نماز جمعه اقدام به تبلیغ سنت حسنه وقف کنند، افزود: اقدامات صورت گرفته برای اطلاع رسانی و فرهنگ سازی وقف کافی نیست.
 
وی با اشاره به این که باید وقف از سوی دولت و سایر دستگاه‌ها مورد تبلیغ قرار گیرد، اظهار داشت: از اصحاب رسانه به خصوص صدا و سیما در راستای تبلیغ وقف قدردانی می‌کنم بنابراین باید آموزش و پرورش، وزارت علوم، حوزه‌های علمیه و مجموعه‌های اصحاب رسانه در ابعاد مختلف این موضوع به صورت تخصصی بپردازند.  
 
*وقف سبب مصونیت بخشی جامعه می‌شود 

حجت‌الاسلام محمدی با اشاره به این که باید از این حکم الهی به خوبی استفاده کرد، خاطر نشان ساخت: وقف یکی از عوامل مصونیت بخشی جامعه به حساب می‌آید. وقف سبب برقراری روح تعاون و تعهد در جامعه می‌شود و کسی که وقف می‌کند تعامل در عمل خیر انجام می‌دهد.  
 
وی با اشاره به این که وقف فقط برای حمایت از محرومان و آسیب دیدگان جامعه نیست بلکه این موضوع فقط یکی از جنبه‌های مختلف وحی است، ادامه داد: جامعه می‌تواند وقف خود را صرف حمایت از نخبگان و فرهیختگان نیز کند. باید از سرمایه‌های علمی با وقف حمایت کرد تا به رتبه‌های خوبی دست یابیم.
 
رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه وقف چه تفاوتی با سایر اعمال خیرخواهانه دارد؟ گفت: در طول 35 سال عمر انقلاب اسلامی کارهای مهم خیرخواهانه بزرگی انجام شده است و کسانی که امر خیر انجام می‌دهند بهتر است که کاری را انجام دهند که ماندگار باشد.  
 
حجت‌الاسلام محمدی با اشاره به این که در دوران حکومت رضا خان و پسرش اقدامات جدی برای از بین بردن موقوفات به عمل آمد، افزود: حکومت دست نشانده انگلیس و سپس آمریکایی‌ها نسبت به وقف اقدامات ناجوانمردانه‌ای را انجام دادند. دشمن نسبت به وقف توجه زیادی داشت و مسئله و مبحث عمومی جامعه اقتضا می‌کند که نسبت به آن چیزی که دشمن حساسیت دارد اقدامات جدی به عمل آید.  
 
وی با اشاره به این که موقوفات می‌تواند نظام اجتماعی جامعه را به لحاظ اقتصادی، فرهنگی، پیشرفت علم و دانش و محبت ارتقا دهد، ادامه داد: از مردم تقاضا می‌کنیم تا اگر خیری را انجام می‌دهند بر آن هم مدیریت لازم را اعمال کنند. وقف تولیت شرط است و کسی نمی‌تواند برخلاف نیت واقف اقدام کند پس بنابراین باید برای مدیریت سرمایه واقف تلاش کرد.
 
وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه چگونه می‌توان کارکردهای اقتصادی وقف را مدیریت کرد؟ اظهار داشت: دو نوع موقوفه وجود دارد که یکی موقوفه منفعتی و دیگری موقوفه انتفاع است. موقوفه انتفاعی اصل سرمایه وقف شده برای عموم با نیت مورد نظر صورت می‌گیرد، مثلا اصل سرمایه فقط برای آموزش و پرورش مد نظر قرار گرفته است. 

*وجود 40 درصد موقوفات انتفاعی که نیازمند مدیریت و هزینه است
 
رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان این که موقوفه منفعتی، سرمایه وقف به حساب می‌آید تا بماند و از فواید آن دیگران بهره ببرند، گفت: در سطح کشور بیش از 40 درصد موقوفات انتفاعی وجود دارد که باید برای آن‌ها هزینه و مدیریت کرد.
 
وی با اشاره به این که بیش از 50 الی 55 درصد موقوفه منفعتی در کشور وجود دارد، اضافه کرد: موقوفه منفعتی سرمایه‌های عمومی و ملی به حساب می‌آید که در اختیار جامعه قرار می‌گیرد و باید طبق نیات واقف به آن پرداخته شود.

حجت الاسلام محمدی با اشاره به این که وقف یک امر الهی چند وجهی است که هم می‌تواند دارای ابعاد دینی،‌ اقتصادی و اجتماعی و حتی سیاسی باشد، گفت: نیت واقف در مسائل دینی دارای کارکرد دینی در مسائل اقتصادی و دارای کارکرد اقتصادی است.  
 
رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: امیدواریم وقف در سیاست‌های کلان جامعه و سیاست‌های کلان اقتصادی مورد توجه قرار گیرد تا بتوانیم شان و منزلت وقف را درجامعه احیا کنیم.  
 
وی با اشاره به این که بعد اجتماعی وقف یعنی خدمات اجتماعی در جامعه با نیات متفاوتی صورت می‌گیرد، ادامه داد: واقف تا زمانی که در قید حیات است از سرمایه خود مطلع است به طوری که خودش می‌تواند اقدام به مدیریت کند اما زمانی که از دنیا برود می‌تواند مشخص کند که به ورثه و یا فردی که انتخاب کرده برسد.
 
حجت‌الاسلام محمدی با بیان این که طبق نظر فقهای شیعه و اهل سنت حفظ عین موقوفه مقدم بر اجرای نیت واقف است، گفت: اصل سرمایه باید باقی بماند بنابراین این سرمایه همیشه باید عایدات داشته باشد تا بتواند نیت واقف را اجرا کند. باید نیت واقف حاصل شود و اگر نیت واقف قابلیت اجرا دارد باید عینا اجرا شود.
 
وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه چه پیشرفت‌هایی در زمینه بقاع متبرکه تاکنون صورت گرفته است؟ خاطر نشان ساخت: وجود بقاع امامزادگان و اولاد ائمه یکی از برکات الهی و نعمت بزرگی است که خداوند متعال بر این ملت و این کشور ارزانی داشته است.  
 
محمدی با اشاره به بقاع متبرکه در موقعیت‌های مختلف دارای کارکردهای متفاوتی است، افزود: در ایام تعطیلات نوروزی بقاع متبرکه را در اختیار مسافرین قرار دادیم بنابراین یکی از اولویت‌های ما در سازمان این است تا این مجموعه‌ها را به قطب فرهنگ و محور تبلیغ معارف قرآن و ائمه اهل بیت قرار دهیم تبدیل کنیم.  
 
رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به این که بیش از 2 هزار و 100 مرکز فرهنگی دارای ظرفیت مناسب دایر شده است، گفت: باید اقداماتی را به عمل آورد تا جوانان و نوجوانان در ایام فراغت بتوانند از ظرفیت‌های موجود استفاده کنند. 

*کسی که تمکن مالی دارد می‌تواند وقف را به صورت فردی انجام دهد
 
وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه آیا موقوفات می‌تواند به شکل دسته جمعی صورت بگیرد؟ افزود: کسی که تمکن مالی دارد می‌تواند وقف را به صورت فردی انجام دهد اما عده‌ای که تمکن مالی ندارند می‌توانند با یک نیت واحد با یکدیگر در امر وقف مشارکت کنند.  
 
محمدی با بیان این که باید مردم را به این امر مهم دعوت کرد، اضافه کرد: افراد می‌توانند به صورت صنفی هم وقف کنند مثلا پزشکان می‌توانند در رشته مورد نظر خود وقف را به صورت دسته جمعی انجام دهند.
 
*موقوفات بدون متولی را باید سازمان اوقاف مدیریت کند

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان این که سازمان اوقاف و ادارات آن در سطح کشور متولی موقوفاتی هستند که متولی ندارد افزود: موقوفات بدون متولی را باید سازمان سرپرستی کند تا سرمایه از بین نرود و در خدمت جامعه قرار بگیرد.
 
وی با اشاره به این که موقوفات سطح کشور دارای 10 هزار متولی است، گفت: در زمانی که متولی از دنیا برود باید سازمان اوقاف تا تعیین متولی بعدی موقوفه را مدیریت کند تا موقوفه مورد نظر تعطیل نشود.  
 
حجت‌الاسلام محمدی در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه شرایط حال حاضر وقف چگونه است؟ ادامه داد: از تلاش شبانه روزی همکارانم در خصوص احیای سنت حسنه وقف قدردانی می‌کنم زیرا این سازمان از سنتی‌ترین دستگاه کشور به استثنایی‌ترین دستگاه تبدیل شده است.  
 
رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به این که در سطح کشور بیش از 600 نقطه ارتباط سیستمی مستقر است، افزود: به صورت فعال و به روز این ارتباط برای مال الاجاره وجود دارد. سند جاری دستی در سطح کشور وجود ندارد یا اگر وجود داشته باشد خلاف است لذا امیدواریم بتوانیم این ارتباط را در همه امامزاده‌ها فراهم کنیم.
 
حجت‌الاسلام محمدی با اشاره به این که ان شالله بتوانیم به روز حق و حقوق امامزادگان و موقوفات را جمع آوری کنیم، خاطر نشان ساخت: باید نیات و شرایط واقفین به صورت دقیق ثبت و ضبط گردد.  
 
رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به این که باید شرعا شهادت داده شود که این کار با رعایت مسائل شرعی و حقوقی انجام می‌شود، گفت: بیش از 70 میلیارد تومان از نیات واقفین در جنبه‌های مختلف مورد کمک قرار گرفته است. برای آخر دی و برای نیمه اسفند دو برنامه که یکی کمک به بیماران نیازمند و دیگری اعزام زائر به حرم حضرت علی بن موسی الرضا(ع) است وجود دارد.
 
حجت‌الاسلام محمدی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که چه اقداماتی برای ترویج قرآن خوانی در کشور صورت گرفته است؟ ادامه داد: باید به فعالیت‌های قرآنی توجه ویژه‌ای شود به طوری که برای 4 سال یک میلیون نفر حافظ را ان شالله به یاری خداوند خواهیم داشت.  
 
رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به این که در سال 88، 36 هزار شرکت کننده در مسابقات قرآنی کشوری وجود داشت، افزود: خوشبختانه این تعداد در سال جاری به 1 میلیون و 280 هزار نفر رسیده است.  
 
وی با اشاره به این که احیای فرهنگ وقف مهمتر از احیای موقوفات است، خاطر نشان ساخت: اقدامات صورت گرفته در زمینه وقف خوب است اما کافی نیست بنابراین دستگاه‌ها باید نسبت به این امر مهم توجه کنند.موقوفات در سطح کشور مورد سطح بندی قرار گرفته است و  باید مردم را به سمت موقوفات جدید تشویق کرد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار