مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی پس از نشست شورای حکام آژانس به خبرنگاران گفت شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی متعهد شد از آژانس در تشدید بازرسی از برنامه هسته ای ایران به طور جدی حمایت کند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاري شين‌هوا، "یوکیا آمانو" گفت کشورهای عضو شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی متعهد شدند از افزایش بازرسی از برنامه اتمی تهران حمایت کنند، به ویژه در زمینه حدود پنج میلیون و 500 هزار یورو (هفت میلیون و 500 هزار دلار) که نیاز است.

آمانو در بیانیه ای با اشاره به حمایت کشورهای عضو و آغاز اجرای طرح اقدام مشترک، گفت : پس از چند سال نبود پیشرفت یا پیشرفت بسیار اندک، این تحولی مهم و دلگرم کننده است.

با این حال، وی افزود همچنان راهی طولانی برای حل و فصل این مسئله برای پیمودن وجود خواهد داشت.

آژانس بین المللی انرژی اتمی برای نظارت بر اقدام ایران به اجرای طرح اقدام مشترک که 24 نوامبر 2013 میلادی در ژنو در خصوص آن توافق شد، به دنبال تشدید بازرسی از برنامه هسته ای تهران است.

وی افزود آژانس بین المللی انرژی اتمی تصمیم گرفته است تعداد کارکنان خود را که در روند راستی آزمایی در ایران مشارکت دارند دو برابر کند، و در حال بررسی ایجاد یک دفتر موقت در ایران است اما در مورد مکان آن هنوز تصمیم گیری نشده است.

آمانو خاطر نشان کرد آمریکا، آلمان، فرانسه و برخی دیگر کشورها متعهد شده اند به این بودجه کمک کنند.

یک دیپلمات مستقر در وین به خبرگزاری شین‌هوا گفت آلمان قصد خود را برای اهدای 750 هزار یورو ( یک میلیون و سی هزار دلار) به این بودجه ابراز کرده است، این در حالی است که برخی دیگر کشورها نیز متعهد شده اند کمک کنند اما وی به مبلغی در این خصوص اشاره نکرد.

نماینده آمریکا در آژانس بین المللی انرژی اتمی در بیانیه خود برای شورای حکام آژانس اعلام کرد آمریکا « یک کمک مالی مناسب » اعطا خواهد کرد.

مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی همچنین تایید کرد بازرسان هسته ای در چند روز آینده از گچین بازدید خواهند کرد. گفته می‌شود این بازدید 29 ژانویه انجام خواهد شد و نخستین بازدید از سال 2005 میلادی خواهد بود.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار