گزارش‌های منتشر شده حاکی است سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا درباره از دست دادن پایگاه‌های هواپیماهای بدون سرنشین خود در پاکستان و افغانستان نگرانند.

 به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه اینترنتی روزنامه داون ، بر اساس این گزارش، مقامات اطلاعاتی و نظامی آمریکایی بر این باورند اگر حامد کرزای رئیس جمهور افغانستان معاهده بحث برانگیز امنیتی با آمریکا را امضا نکند، آمریکا در حفظ پایگاه های خود در این کشور دچار مشکلاتی خواهد شد.

نگرانی جدید مقامات آمریکایی منعکس کننده این موضوع است که چگونه حضور و عملکرد نظامیان آمریکایی در افغانستان به طور مستقیم منافع امنیتی آمریکایی‌ها را در پاکستان در طولانی مدت تحت تأثیر قرار می‌دهد.

دولت اوباما تیمی از کارشناسان امنیتی، نظامی و سیاسی را به منظور ارائه راهکارهای دیگری برای کاهش خسارات ناشی از ناکامی در نهایی شدن توافق نامه امنیتی دو جانبه با افغانستان، سازماندهی کرده است.

مقامات آمریکایی می‌گویند این توافق نامه سال گذشته تکمیل شد . آنها همچنین از حامد کرزای خواسته‌اند در سریع ترین زمان ممکن است توافق نامه را اجرایی کند.

اما رئیس جمهور افغانستان برای امضای این توافق نامه شرط‌هایی برای واشنگتن تعیین کرده است . پایان یافتن حملات مرگبار هواپیماهای بدون سرنشین امریکایی  و همچنین حملات شبانه به خانه‌های مردم افغانستان از جمله این شرط‌هاست.

باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا تهدید کرده است اگر کرزای این توافق نامه را امضا نکند همه نظامیان آمریکایی را از افغانستان خارج خواهد کرد.

به گفته مقامات آمریکایی، در این صورت، پایگاه های هواپیماهای بدون سرنشین سیا در افغانستان تعطیل خواهند شد زیرا دیگر نمی توان از آنها محافظت کرد.

  سازمان‌های اطلاعاتی آمریکایی می‌گویند نزدیک ترین پایگاه‌های جایگزین برای هواپیماهای بدون سرنشین آمریکایی از مناطق مرزی کوهستانی در پاکستان بسیار دور خواهند بود ، جایی که سیا ادعا می کند مخفیگاه شبه نظامیان است.

دولت پاکستان نیز از عملیات هواپیماهای بدون سرنشین آمریکایی ناخرسند است و می‌گوید در این حملات غیر نظامیان محلی کشته می‌شوند.

بر اساس این گزارش،  سازمان‌های آمریکایی همچنین در این باره نگرانند که نزدیک‌ترین پایگاه های جایگزین بسیار دور خواهند بود بدین ترتیب نظارت و نشان دادن واکنش سریع به بحران احتمالی در منطقه دشوار خواهد شد.



انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار