معاون وزیر خارجه کشورمان در مصاحبه با شبکه سی سی تی وی چین از عزم ایران برای تداوم فعالیت هسته ای در تاسیسات خود تاکید کرد .

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران ؛‌ عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه ایران، در گفتگو با خبرنگار شبکه تلویزیونی انگلیسی زبان چین تأکید کرد ایران هیچیک از تأسیسات هسته‌ای خود را تعطیل نخواهد کرد و هیچکدام را برنخواهد چید. 

مجری شبکه سی سی تی وی ابتدا گفت: قدرت‌های جهانی قرار است دور جدید مذاکرات هسته‌ای با ایران را در 18 فوریه آغاز کنند. این در حالی است که توافقنامه موقتی ژنو که در ماه نوامبر برای محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران به امضا رسیده بود، از اواخر ژانویه برای مدت شش ماه آتی به اجرا درآمده است. در ازای پایبندی ایران به مفاد این توافقنامه، غرب نیز برخی از تحریم‌های ایران را کاهش خواهد داد. 

"عباس عراقچی"، مذاکره کننده ارشد هسته‌ای ایران، در گفتگوی اختصاصی با شبکه سی سی تی وی، تأکید کرد که ایران از راکتور اراک دست برنخواهد داشت، اما تلاش خواهد کرد هرگونه نگرانی احتمالی جامعه بین‌المللی را (درباره برنامه هسته‌ای ایران) رفع کند. 

وانگ جینیان، خبرنگار این شبکه به تهران، در ابتدای گفتگو با عباس عراقچی، از وی پرسید: جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، طی سخنرانی اخیرش در مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوئیس، به اراک اشاره کرد. آیا به نظر شما ایران کاهش قابل‌توجه سطح فعالیت‌هایش را در رابطه با راکتور آب سنگین اراک، در آینده قبول خواهد کرد؟ 

عراقچی پاسخ داد: راکتور آب سنگین اراک، نتیجه‌ی تقریباً سه دهه فعالیت‌های سخت علمی توسط دانشمندان ایرانی به تنهایی (بدون کمک خارجی) است. آن دستاورد بزرگ علمی است و هیچ دلیلی وجود ندارد که چرا ما باید از آن دست برداریم. 
عراقچی افزود: به طور همزمان، ما درک می‌کنیم که نگرانی‌هایی درباره اشاعه سلاح‌های هسته‌ای پیرامون این رئاکتور آب سنگین وجود دارد. آنچه ما می‌توانیم انجام دهیم این است که تلاش کنیم آن نگرانی‌ها را کاهش دهیم و بلکه من امیدوارم ما بتوانیم این نگرانی‌ها را به صفر برسانیم. 
راه ها و ابزاری وجود دارد که نگرانی‌های مربوط به ریسک (احتمال) اشاعه سلاح‌های هسته‌ای را در رابطه با رئاکتور آب سنگین اراک کاهش دهیم یا امید است که این نگرانی‌ها را کاملاً از بین ببریم. چنانکه گفتم، هیچ علتی وجود ندارد که ما از چیزی که مایه افتخار ملی‌مان است، و در حقیقت دستاورد بزرگ عملی (کشور) است، دست برداریم. با این حال، ما آماده‌ی همکاری در رابطه با سؤال‌های (باقی مانده‌ی) مربوط به اشاعه تسلیحات هسته‌ای و تلاش برای رفع این نگرانی‌ها از طریق استفاده از روش‌های خلاقانه فنی هستیم. 

خبرنگار پرسید: آیا بستن یا برچیدن کامل تأسیسات هسته‌ای، برای دولت شما خطر قرمز به حساب می‌آید؟ 
عراقچی پاسخ داد: البته که این خط قرمز است؛ عراقچی سپس با تعجب پرسید: چرا ما باید هیچیک از تأسیسات خود را برچینیم؟! البته ما درباره بسیاری از موضوعات، مذاکره خواهیم کرد. چنانکه گفتم: اگر ما هرگونه نگرانی را معقول، منطقی یا واقعی بیابیم، تلاش خواهیم کرد به آن بپردازیم و آن را برطرف کنیم. ما آماده پرداختن به هر نگرانی حقیقی برای، برطرف کردن و رسیدگی به آن هستیم. این یک «اصل» برای ما است. ما چنین کاری را خواهیم کرد، ولی فکر نمی‌کنیم که نیازی به برچیدن یا بستن هیچ جایی (تأسیساتی) وجود داشته باشد. ما قادریم در حالی که همه چیز را سرجای خود نگه می‌داریم (تأسیسات را تعطیل نمی‌کنیم)، نگرانی‌ها را (به طور همزمان) رفع کنیم. 

خبرنگار پرسید: به عقیده شما در گفتگوهای آتی، موانع اصلی و پیچیدگی‌ها چه خواهد بود؟ 
عراقچی پاسخ داد: نگرانی‌های مختلف درباره عناصر گوناگون برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ما وجود دارد. چنانکه قبلاً نیز اشاره کرده‌ام: محدودیت سطح غنی سازی، مسئله‌ای دشوار است. رفع نگرانی‌ها درباره رئاکتور آب سنگین اراک نیز یکی از همین مسائل مهم است. 
تصمیم‌گیری درباره نظارت‌های بیشتر (بر تأسیسات هسته ای ایران)، همچنین تصمیمگیری درباره پروتکل الحاقی و این که چگونه تحریم‌ها لغو شود، همگی حائز اهمیت است، اما این که چگونه تحریم‌ها برداشته شود نیز به خودی خود مسئله‌ای بسیار مهم است. عراقچی سپس تأکید کرد: من، به عنوان کسی که در این جریان طی چندین سال گذشته دخیل بوده ام، می‌دانم که این کاری بسیار دشوار خواهد بود. 

خبرنگار پرسید: به نظر شما توافق جامع و بلندمدت، چه شکلی خواهد داشت؟ 
عراقچی جواب داد: این توافق باید ما را به مقصد یا هدفی برساند که بر اساس آن، ایران قادر باشد از حقوق خود مبتنی بر معاهده ان پی تی (پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای) بهره‌مند باشد که ضامن داشتن برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای برای امضاکنندگان این معاهده (ان پی تی) است. این حقوق، همچنین شامل حق غنی‌سازی است. توافق نهایی باید ما را به مرحله‌ای برساند که تمامی تحریم‌ها علیه ایران لغو شود و روند اعتماد‌سازی نیز کامل شده باشد، مبنی بر این‌که هیچ نوع (تلاش برای تولید) سلاح‌های هسته‌ای در این برنامه (برنامه هسته‌ای ایران) دخیل نیست. 

عراقچی تأکید کرد: ما مطمئنیم که چنین برنامه‌ای (نظامی هسته‌ای) نداریم و ما اصولاً خواهان سلاح‌های هسته ای نیستیم، زیرا این نوع سلاح‌ها را غیرانسانی می‌دانیم. حتی مهم تر از آن این است که این سلاح‌ها را غیراسلامی نیز می‌دانیم. ما آن‌ها را مغایر با آموزه‌های اسلامی خود می‌دانیم و ما فتوایی بسیار شفاف و روشن از طرف رهبر معظم‌مان، که بالاترین مقام دینی، سیاسی و قانون اساسی در ایران است، در همین رابطه (حرام بودن سلاح‌های هسته‌ای) داریم. وی (رهبر معظم ایران) با صراحت و روشنی تمام گفته است که تولید، نگهداری و استفاده از تمامی انواع سلاح‌های کشتار جمعی «حرام» یا کاملاً ممنوع در آموزه های اسلامی است. 

خبرنگار پرسید: شما که قرار است در رابطه با توافق نهایی مذاکره کنید، چه انتظاراتی دارید؟ 
عراقچی پاسخ داد: من انتظار مذاکراتِ بسیار جدی و چالش‌برانگیز پیش روی‌مان دارم.

وی در خاتمه تأکید کرد: ما کاملاً مصمم هستیم که رو به جلو حرکت کنیم و به راه حلی جامع دست پیدا کنیم؛ راه حل جامعی که متوازن و عادلانه باشد. ما امیدواریم که طرف مقابل نیز با روحیه‌ای مشابه به مذاکرات بیاید. ما امیدواریم که طرف مقابل نیز همان عزم و اراده‌ای را که ما برای رفع این بحران «غیرضروری» (تصنعی) داریم، داشته باشد.


انتهای پیام /
برچسب ها: هسته ای ، ایران ، قرمز ، فعالیت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۰:۵۱ ۱۷ بهمن ۱۳۹۲
قابل توجه دولتمردان مسایل مطرح شده توسط آنها به این زودی ها از حافظه مردم پاک نخواهد شد در چندین روز گذشته خط قرمز دولت ایران عدم غنی سازی بود و حالا تبدیل به برچیدن خدا آخر عاقبت ما را به مدیران ترسو ختم به خیر کند
آخرین اخبار