"ولید معلم" وزیر امور خارجه سوریه تاکید کرد دستور کار دور سوم مذاکرات ژنو مشخص شده است و مقابله با خشونت و مبارزه با تروریسم بند نخست این دستور کار را تشکیل می‌دهد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه بی‌بی‌سی عربی، این منبع در   گفتگوی اختصاصی با "ولید معلم" در هواپیمایی که او را از ژنو به دمشق باز می‌گرداند گفت: ما به ژنو آمدیم تا تاکید کنیم که هدف ما دستیابی به راه حل سیاسی است. ما در حالی که سنگینی انتظارات ملت خود را در زمینه مبارزه با تروریسم و بازگرداندن امنیت به سوریه بر دوش خود احساس می‌کردیم وارد ژنو شدیم. کسی که غیر از این فکر کند در اشتباه است. 

ولید المعلم درباره دستور کار دور سوم مذاکرات ژنو که اخضر ابراهیمی میانجی بین المللی اعلام کرده است گفت: بند نخست این دستور کار، مقابله با خشونت و مبارزه با تروریسم است. بند دوم آن هم تشکیل دولت انتقالی است. مخالفان هرچه می‌خواهند بگویند. هیئت سوریه از زمان آغاز نشست پایانی، موافقت خود را با این دستور کار پیشنهادی ابراهیمی اعلام کرد. از این رو هر سخن دیگری نادرست است.

"ولید معلم" درباره اظهارات "ویلیام هیگ" وزیر امور خارجه انگلیس که گفته است توافق نکردن درباره دستور کار مذاکرات آینده، ناکامی بزرگی است و باید برای حل مشکل انسانی به شورای امنیت متوسل شد؛ گفت: برای اصلاح اطلاعات هیگ باید بگویم که در جلسه دیروز (جلسه پایانی دور دوم مذاکرات ژنو) دستور کار مذاکرات بعدی تصویب شد. او بهتر بود با اخضر ابراهیمی تماس می گرفت تا اطلاعاتش تصحیح شود. اگر او نگران اوضاع انسانی مردم سوریه است، باید کمک تسلیحاتی و مالی و آموزشی به تروریست ها در سوریه را متوقف کند. این تروریست ها مردم سوریه را می‌کشند. اگر او خواستار آسایش مردم سوریه و کاهش آلام آنها است از نقش خود در داخل اتحادیه اروپا برای لغو تحریم های یکجانبه و ظالمانه بر ملت سوریه استفاده کند. این تحریم ها نه فقط مردم را از لقمه نان خود محروم می کند بلکه کودکان ما را نیز از شیرخشک و دارو محروم کرده است. آنها حتی واکسن های ضروری برای کودکان را هم از مردم سوریه دریغ می‌کنند.

"ولید معلم" درباره سفر آینده "سرگئی لاوروف" وزیر امور خارجه سوریه به عراق برای گفتگو درباره مبارزه با تروریسم گفت: مسئله مبارزه با تروریسم علاوه بر آن که مورد توجه روسیه است، مورد توجه بین المللی هم هست. غرب اکنون نگران است که سوریه به پایگاه تروریست‌ها در نزدیکی اروپا تبدیل شود.

 غربی‌ها خودشان این تروریست‌ها را به سوریه فرستاده‌اند. آمریکا این مسئله را بخشی از امنیت ملی خود می‌داند. بنابراین آنچه لاوروف انجام می‌دهد منعکس کننده توجه روسیه و جهان به مسئله مبارزه با تروریسم است.

آفت تروریسم مرز و سرزمین و دین نمی‌شناسد. عراق اکنون سرگرم مبارزه با تروریسم است و سفر "لاوروف" به این کشور مورد حمایت ما است.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار