ناوگان دریایی روسیه به نیروهای ارتش اوکراین 12 ساعت مهلت داد که یا خود را تسلیم کنند و یا منتظر مقابله این ناوگان باشند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه راشاتودی:روسیه روز دوشنبه از سیاستمداران اوکراینی خواست که به توافقنامه 21 فوریه که براساس آن باید تا زمان انتخابات زودهنگام که قرار است تا دسامبر برگزار شود پایبند باشد و یک دولت متحد جدید تشکیل دهد.

سربازان روسی کنترل تمام پست‌های مرزی اوکراین را در کریمه و تمام تاسیسات نظامی و یک لنگرگاه کلیدی را در اختیار دارند و پایگاه خود را در این شبه جزیره استراتژیک در اختیار گرفته اند.
ماکسیم پروتا سخنگوی وزارت دفاع اوکراین گفت: آنها همچنین خواسته اند که خدمه دو فروند زیردریایی اوکراینی فورا تسلیم شوند زیرا در غیر این صورت مورد حمله قرار گرفته و به تصرف روسیه در خواهند آمد.

وی افزود: چهار فروند ناو روسیه در بندر سواستوپول ناو ضد زیردریایی ترنوپیل و ناو اسلاووتیچ اوکراین را متوقف کرده و منتظر پاسخ آنها هستند.
سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه پیشتر در نشست سازمان ملل در ژنو دلیل حمله نظامی روسیه به کریمه را تشریح کرد.
وی گفت: این کار برای دفاع از اتباع و هموطنان خود و تضمین حقوق بشر به ویژه حق زندگی انجام شد.
این در حالیست که هنوز گزارشی درباره بدرفتاری با روسی زبانان در جریان ناآرامیهای سیاسی چهار ماهه اوکراین منتشر نشده است.

پس از برکناری ویکتور یانوکویچ رئیس جمهور سابق اوکراین توسط معترضانی که خواهان مناسبات نزدیکتر با اتحادیه اروپا، دموکراسی بیشتر و فساد کمتر هستند، تنش بین اوکراین و مسکو بالا گرفت.
یانوکویچ ماه گذشته پس از کشته شدن بیش از 80 تن در ناآرامیهای این کشور به روسیه گریخت ولی اصرار دارد که هنوز رئیس جمهور اوکراین است.

نخست وزیر جدید اوکراین اذعان کرد که کشورش در واکنش به اقدام نظامی روسیه در منطقه کریمه هیچ گزینه نظامی روی میز ندارد. ارتش اوکراین تایید کرده که سربازان روسی تقریبا تمام پایگاههای نظامی اوکراین را در کریمه تصرف کرده اند.
این در حالیست که آرسنی یاتسنیوک نخست وزیر اوکراین خواستار کمک خارجی شد و تاکید کرد کریمه هنوز بخشی از اوکراین است.

وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا در زمینه یک واکنش مشترک به اقدام نظامی روسیه که میتواند تحریم اقتصادی روسیه باشد، یک نشست اضطراری تشکیل دادند.
نخست وزیر اوکراین در یک کنفرانس خبری مشترک با ویلیام هیگ وزیر امور خارجه انگلیس گفت: هرگونه تلاش برای تصرف کریمه هیچ موفقیتی در پی نخواهد داشت. قدری به ما زمان بدهید.
وی افزود: اما در حال حاضر هیچ گزینه نظامی روی میز نیست و کشورش خواستار حمایت فوری اقتصادی و سیاسی کشورهای دیگر است.

فرانک والتر اشتاین‌ مایر وزیر خارجه آلمان در بروکسل گفت: دیپلماسی بحران یک ضعف نیست ولی اکنون مهمتر اینست که در ورطه تنش نظامی گرفتار نشویم.
نیروهای روسیه مشخصا کنترل کریمه را که دو میلیون جمعیت آن عمدتا روسی زبان هستند در اختیار گرفته اند.
نیروهای روسی علاوه بر تصرف پادگان‌ها و پست‌های مرزی، سربازان این کشور همچنین کنترل یک لنگرگاه را در شهر کرچ در دست گرفته اند. این امر باعث نگرانی کی یف مبنی بر اعزام سربازان بیشتر روسی به این شبه جزیره از طریق این مسیر شده است.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار