"آندرس فوگ راسموسن" دبیر کل ناتو سه شنبه اعلام کرد ناتو خروج نیروهای روس را از نزدیکی مرزها با اوکراین تایید نمی کند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری فرانسه از بروکسل، "آندرس فوگ راسموسن " دبیر کل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی ناتو سه شنبه اعلام کرد ناتو خروج نیروهای روس را از نزدیکی مرزها با اوکراین تایید نمی کند.
دبیر کل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی ناتو سه شنبه اعلام کرد ناتو نمی ‌‌تواند خبر خروج نیروهای روس را که در روزهای اخیر در مرز با اوکراین تجمع کرده اند ، تایید کند.
راسموسن پیش از نشست وزیران امور خارجه 28کشور عضو این سازمان در بروکسل در نشست وزرای امور خارجه ناتو در بروکسل گفت: وزرا، آقایان و خانم ها. نشست ما در برهه ای حساس برای امنیت منطقه اروپا و اقیانوس اطلس برگزار می شود. امروز ما درباره نحوه دفاع از ثبات و امنیت در منطقه اروپا- اقیانوس اطلس به بحث و گفتگو خواهیم پرداخت، چرا که روسیه، آمادگی خود را برای استفاده از نیروی نظامی در راستای ترسیم دوباره مرزها و ایجاد تقسیم بندی های جدید در اروپا نشان داده است. این اقدام، تعهدات بین المللی روسیه و همچنین حاکمیت قانون در عرصه بین المللی را زیر سؤال می برد. این مایه نگرانی عمیق آن دسته از افراد حاضر در جمع ما است که به اروپایی یکپارچه، آزاد و غرق در صلح متعهد هستند. اقدام روسیه همچنین چالشی جدی است که باید به آن واکنش نشان دهیم.

راسموسن افزود امروز ما دوباره تعهد خود را به دفاع جمعی اعلام می کنیم. ما کماکان هشیار و آماده هستیم و توانایی دفاع و بازدارندگی خود را در مقابل هر گونه تهدیدی حفظ خواهیم کرد. ما به سمت اوکراین و شرکای شرقی خود دست یاری دراز می کنیم تا از آنها که آزادانه به دنبال تحقق انتخاب های سیاسی خود هستند، حمایت کنیم. بعد از ظهر امروز و تا ساعاتی دیگر با وزیر امور خارجه اوکراین دیدار خواهیم کرد تا درباره نحوه افزایش همکاری ها گفتگو کنیم. همچنین در همکاری خود با روسیه تجدید نظر خواهیم کرد. چهار سال پیش در اجلاس لیسبون، ما توافق کردیم (با روسیه) برای تحقق یک شراکت راهبردی واقعی همکاری کنیم. اکنون مجاب شده ایم تعامل با روسیه، شیوه درست در مسیر حرکت به جلو است، اما اقدامات روسیه، بنیان های شراکت ما را تضعیف کرده است. بنابراین دیگر نمی توانیم مانند روال گذشته، روابط تجاری را ادامه دهیم.

راسموسن افزود این بحران بار دیگر نشان داد نمی توانیم امنیت و ثبات در منطقه اروپا- اقیانوس اطلس را امری مسلم بدانیم. به همین علت باید توانایی عملیاتی مشترک خود را به عنوان کشورهای هم پیمان و همچنین در کنار شرکا افزایش داده و به دیگران بیشتر کمک کنیم تا ظرفیت های دفاعی خود را ایجاد کنند. اینها جزء مهم ترین مسائلی است که در اجلاس ماه سپتامبر در ولز، در دستور کار قرار دارد. امروز نیز مقدمات بیشتری فراهم خواهیم کرد. اجازه دهید در اینجا، بخش علنی جلسه را جمع بندی کنم. از نمایندگان رسانه ها به علت حضور در این نشست، تشکر می کنم.

وی افزود : روسیه با اقدامات خود راه تضعیف اساس همکاریهای ما را در پیش گرفته است.اقدام نظامی علیه اوکراین و الحاق غیرقانونی بخشی از خاک مستقل اوکراین نقض آشکار تعهد بین المللی روسیه است.ما همه همکاریهای ناتو با روسیه اعم از نظامی و غیرنظامی را به حالت تعلیق در آورده‌ایم.

چاک هیگل وزیر دفاع آمریکا اعلام کرد نمی تواند این اخبار را تایید کند اما در عین حال تاکید کرد این مرحله ای ضروری برای آغاز گفتگویی جدی برای کاهش تنش ها ، محسوب می شود.

 حضور این نظامیان روس که واشنگتن شمار آنان را 20 هزار عنوان می کند در خصوص تصرف بخش شرقی اوکراین که اکثر جمعیت آن را روس زبان تشکیل می دهند و همچنین تکرار سناریوی از دست رفتن کریمه ، نگرانی هایی به وجود آورده است.

وزیر امور خارجه کشورهای عضو ناتو از جمله جان کری قرار است در خصوص راه های مطمئن کردن کشورهای عضو از جمله کشورهای بالتیک و لهستان ( که بیش از بقیه کشورها از بحران اوکراین نگران هستند ) و همچنین تعلیق همکاری عملی بین ناتو و روسیه ، گفتگو کنند.

منابع دیپلماتیک اعلام کردند به سبب ترمیم قریب الوقوع دولت فرانسه ، لوران فابیوس وزیر امور خارجه این کشور قرار نیست در این نشست شرکت کند.»
ق درآ

انتهای پیام/
برچسب ها: ناتو ، خروج ، نیرو ، روس ، مرز ، اوکراین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار