غار كرفتو از نوع غارهاي آهكي و طبيعي با معماري صخره‌اي قدمتش به دوران سوم زمين شناسي بر مي‌گردد.

به گزارش خبرنگار حوزه ميراث فرهنگي باشگاه خبرنگاران، غار كرفتو اثري باستاني و تاريخي در صخره مرتفعي در حدود 67 كيلومتري شمال غرب شهر ديواندره و در شرق شهر سقز واقع شده است دسترسي به اين غار از طريق شهر ديواندره و سه راهي تكاب گورباباعلي و از طريق سقز امكان پذير است.

كرفتو به عنوان يكي از آثار شاخص و با اهميت استان در خدمت آثار ملي به ثبت رسيده است.

غار كرفتو از نوع غارهاي آهكي و طبيعي بوده و به احتمال بسيار زيادي در دوران سوم زمين شناسي شكل گرفته است.

در گذشته بر اثر سكونت اقوام گوناگون تغييرات درگرگوني ها و تصرفاتي در غار صورت گرفته و فضاهايي به صورت اتاق هاي تو در تو راهرو و دالان عبوري به وجود آمده است.

ارتفاع دهانه ورودي غار از سر تپه در حدود 20 الي 25 متر بوده كه در گذشته راهي نسبتا سخت و دشوار در كمر كوه و صخره بيروني هدايت بازديدكنندگان به داخل غار را به عهده داشته است.

در قسمت جلويي غار چهار طبقه معماري صخره اي و دست كن ايجاد شده كه در هر طبقه علاوه بر ايجاد اتاق هاي تو در تو با پنجره ها و نور گيرهايي به فضاي بيروني ارتباط دارد.

بر روي ديوار برخي از اتاق هاي طبقات غار در راهروهاي عبوري آن نقوش به صورت خلاصه شده از جانوران در گياهان وجود دارد.

بنابراين گزارش زيباترين بخش معماري غار طبقه سوم آن است كه علاوه بر دقت در تراشيدن و كندن اتاق ها فرم خاص سقف ها به صورت كماني و ايجاد درگاهي ها و پله هاي آستانه آن در پنجره ها و نورگيرهاي اتاق ها از نظر تزئينات به كار رفته و از اهميت خاصي برخوردار است.

بر روي سر در ورودي يكي از اتاق هاي طبقه سوم كتيبه يوناني وجود دارد .

ستون اصلي غار حدود 750 متر طول دارد كه از اين مسير پرپيچ و خم دهانه ها و دالان هاي گوناگوني منشعب مي شود و به همين جهت تا كنون كسي قادر به شناسايي تمامي آن مسيرها و تهيه نقشه كامل آن نبوده است.


انتهاي پيام/رس

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار