رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق با پیشنهاد نوری المالکی برای تشکیل دولتی با اکثریت سیاسی مخالفت کرد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل ازشبکه تلویزیونی العربیه؛ عمار حکیم در سخنرانی انتخاباتی خود در بغداد میان طرفداران خود گفت: عراق متعلق به یک جریان،حزب،فرقه و قوم مشخصی نیست و این کشور برای همه شهروندان عراقی است. همه ما از رفاه، زندگی،سازندگی،بازسازی،همکاری،ایجاد اشتغال،امید،جوانان،زنان وکشور حمایت می کنیم. ما با همه گروه ها برای عراق یکپارچه همکاری می کنیم. برخی می گویند باید دولتی با اکثریت سیاسی(اشاره به اظهارات نوری المالکی برای تشکیل دولتی در سیطره یک فراکسیون سیاسی) تشکیل شود و عده ای دیگر می گویند باید دولت شراکت و توافقی تشکیل شود و ما می گوییم مسئله مهم این است که تیمی همسو که دارای دیدگاه یکپارچه هستند دولت آینده عراق را تشکیل دهند. باید اعضای دولت آینده روابط دوستانه ای با یکدیگر داشته باشند. داشتن اکثریت و شراکت مهم نیست و مسئله مهم این است که درباره طرحی به توافق برسیم و طرح کاری روشن و اختیارات مشخص و اراده واقعی داشته باشیم. شراکت چه سودی دارد در صورتی که هدف این شراکت برای منافع زودگذر و سهم خواهی باشد و فایده اکثریت سیاسی چیست در صورتی که هدف این پیشنهاد به حاشیه راندن گروه های دیگر و ایجاد کننده انحصار طلبی باشد.
همه گروه ها باید درباره طرح مشخصی به توافق برسند و اراده مشترکی برای اجرای این طرح داشته باشند. معیار ما خدمت به شهروندان عراقی است. معیار ما به دست آوردن اکثریت برای سیطره بر دولت یا شراکت سیاسی به هدف سهم خواهی نیست.
ما خواهان خدمت به مردم هستیم و به دنبال قدرت نیستیم. داشتن طرح،برنامه و هماهنگی باعث موفقیت دولت آینده خواهد شد و ما از گروه هایی حمایت می کنیم که با هماهنگی به دنبال اجرای این طرح و برنامه باشند.
وی افزود: عراق کشور بزرگی است و یک نفر به تنهایی نمی تواند این کشور را با دیدگاه مشخص خود اداره کند. همچنین هر کسی که فکر می کند ملت عراق را شکست دهد در وهم و خیال است. شهروندان عراقی همانند کوه مستحکم هستند و نمی توان این ملت را شکست داد. همه باید دست به دست هم دهیم تا عراق را بسازیم. ما از حقوق خود دفاع و از ملت عراق در برابر تروریست ها دفاع می کنیم. اولویت ما حمایت از حقوق شهروندان، قانون،آزادگان،اصلاحات و همه نیروهای ملی است که دارای طرح هستند. ما به شدت مخالفت تفرقه و درگیری هستیم و باید دیدگاه واحدی و توافقی برای اداره کشور داشته باشیم. باید درباره نظرات خود با یکدیگر گفتگو کنیم نه این که درگیر باشیم. باید همه عراقی برای داشتن وطنی آزاد،باثبات و مستقل و شکوفا و قانونمند تلاش کنند و در خدمت کشور و شهروندان عراقی و نه در خدمت حزب و فراکسیون پارلمانی باشیم. دست ما برای همکاری دراز شده است .

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار