"ماری هارف" سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در نشست خبری به بررسی تحولات اخیر ترکیه، ایران، لبنان و چین پرداخت.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از سایت وزارت خارجه آمریکا، "ماری هارف"، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در نشست خبری هفتگی خود گفت با کسانی که تحریم‌های اعمال شده  علیه ایران را نقض کنند با جدیت برخورد می‌کنیم و تنبیهاتی برای آنان در نظر خواهیم گرفت.

هارف در مورد بیانیه وزارت خارجه آمریکا علیه تاجر چینی بخاطر رابطه با ایران پاسخ داد همان طور که ما در بیانیه های مطبوعاتی خود از اینجا، وزارت خزانه داری، وزارت بازرگانی و سایر نهادها گفته ایم، ما قوانین مکتوب را اجرا می‌کنیم. ما درباره فعالیت هایی که این شخص به آنها مبادرت ورزیده و تهدیدی که برای ثبات و امنیت بین المللی به همراه دارد، کاملاً صراحت داشتیم. به همین علت بود که وزارت امور خارجه اعلام کرد ما برای هر گونه اطلاعاتی درباره محل اقامت او که بتواند این فرد را به پای محاکمه عدالت بیاورد، جایزه تعیین کرده ایم. همچنین، قطعاً تدابیری را علیه افرادی که قوانین ما را شکسته و تحریم های وضع شده از جانب ما را نقض می‌کنند، اتخاذ می‌کنیم.  همان طور که در بیانیه اشاره شد این شخص اکنون فراری است، من نمی خواهم اکنون درباره محل اقامت او گمانه زنی کنم. 

خبرنگار پرسید اما چین اعلام کرده است که این اقدام می تواند همکاری دو جانبه در زمینه مقابله با تکثیر (هسته ای) را به خطر بیندازد. آیا شما نگران نیستید؟

هارف پاسخ داد اصلاً این طور نیست. به اعتقاد ما، همکاری با چین در زمینه مقابله با تکثیر اهمیت دارد، چه در کره شمالی که از نزدیک برای عاری سازی هسته ای شبه جزیره کره با یکدیگر همکاری داریم، چه در گفتگوهای گروه پنج بعلاوه یک با ایران که در کنار چین پست میز مذاکره می نشینیم تا ببینیم آیا راهکاری برای این مسئله وجود دارد. بنابرین شکی نیست که در زمینه مقابله با تکثیر از نزدیک با یکدیگر همکاری داریم. 

وی در پاسخ به سؤال خبرنگاری درباره درخواست رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه مبنی بر اخراج یا استرداد فتح الله گولن نویسنده اهل ترکیه ، گفت:  سیاست وزارت امور خارجه آمریکا از دیرباز این بوده است که درباره درخواست های استرداد بالقوه یا در دست بررسی ، اظهار نظر نمی‌کند. 

هارف در مورد اظهارنظر اردوغان درباره گروه هایی داخل آمریکاکه در اعتراض ها و خیزش های مصر ، اوکراین و استانبول نقش داشته اند، پاسخ داد: اجازه دهید صریحاً بگویم که این موضوع به فعالیت آمریکا در هیچ از اماکنی که به آنها اشاره کردید ، ارتباط ندارد. ما نیز در هیچ تظاهرات دموکراتیک که در آن کشورها شاهد بودیم، نقش نداشتیم. پس کاملاً روشن است که موضوع به اقدامات آمریکا ربطی ندارد، زیرا ما کاری نکرده ایم. این یکی از مسائل داخلی ترکیه است و آنها (مقامات آنکارا) نیز باید تمرکز خود را روی همین جنبه معطوف کنند. 

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت ما قطعاً باور داریم که مردم در سراسر دنیا باید توانایی بحق برای ابراز دیدگاه خود را داشته باشند. سخن من این است که آمریکا هیچ ارتباطی با این موضوع ندارد. 


"ماری هارف" درباره انتخابات لبنان نیز گفت پارلمان تا بیست و پنج ماه مه فرصت دارد تا رئیس جمهور را انتخاب کند. امیدواریم که این انتخابات مطابق با قانون اساسی لبنان و بدون مداخله خارجی پیش برود.




انتهای پیام/
برچسب ها: ماری هاف ، تحریم ، ایران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Germany
مرتضی
۱۲:۴۲ ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۳
مرگ بر آمریکا
آخرین اخبار