روز شنبه دور تازه مذاکرات هسته ای میان ایران و قدرت های جهانی در حالی به پایان رسید که با وجود نقاط اختلاف فراوان اما هر دو طرف به تحقق توافق نهایی تا پیش از موعد مقرر توافق موقت امیدوارند .

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه خبری تحلیلی کره هرالد ؛‌ این پایگاه خبری در مقاله ای با اشاره به پایان دور چهارم از مذاکرات هسته ای میان نمایندگان ایران و کشورهای 5+1 نوشت : این دور از مذاکرات هسته ای در حالی در شب بارانی وین به پایان رسید که نمایندگان ایران و قدرت های جهانی گامی فراتر نهاده و تهیه پیش نویس و متن توافق را آغاز کردند . 

با این حال در پایان آخرین نشست در این مذاکرات که در شب جمعه برگزار شد ، آنچه از چهره مقامات ایرانی و همتایان آنان از پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل و آلمان می تواند دریافت این بود که هنوز هیچ چیزی نوشته نشده است . 

کره هرالد به نقل از عباس عراقچی ، یکی از اعضای مذاکره کننده در هیئت ایرانی نوشت : " اختلافات میان دو طرف مذاکره بزرگتر از آن است که بتوان تدوین  توافق نامه را آغاز کرد . در این دور از گفتگوها پیشرفت محسوسی انجام نگرفته است .‌" 

یکی از مقامات ارشد ایالات متحده نیز در این باره تصریح کرد : مذاکرات روندی کند و دشوار را سپری می کند . ما نگران زمان اندکی هستیم که تا پایان موعد توافق موقت باقی مانده است . 

یکی دیگر از دیپلمات های غربی نیز تاکید کرد : اختلافات فراوانی باقی مانده است . طرف مقابل باید بیشتر واقع گرا باشد . همچنین باید هر دو طرف انعطاف پذیری بیشتری از خود نشان دهند . 

در ادامه این مقاله آمده است :‌ به گفته مقامات نزدیک به مذاکرات دور بعدی این گفتگوها ماه آینده در پایتخت استرالیا از سر گرفته می شود . برخلاف دورهای پیشین ، برای نشست بعدی تاریخ دقیقی اعلام نشده است . همچنین کنفرانس خبری مشترکی نیز پس از پایان دیدارها برگزار نشد . 

هدف از تهیه ،‌تدوین و ثبت یک توافق نامه جامع این است که سطح فعالیت هسته ای ایران در نیروگاه ها کاهش یابد ، هراسی که به ادعای غرب ناشی از تلاش احتمالی ایران برای تولید بمب اتمی است ،‌ از بین برود و در مقابل نیز تمامی تحریم های ضدایرانی برطرف گردد . 

به نوشته "کره هرالد" ، غنی سازی اورانیوم در نیروگاه های هسته ای ایران محور اصلی بحث ها بوده است . غنی سازی اورانیوم نه تنها به منظور تامین سوخت نیروگاه انجام می گیرد بلکه قابل استفاده در تولید سلاح هسته ای است . همین موضوع سالهاست مورد اختلاف ایران و طرف های غربی می باشد . ایران همچنین دارای 20 هزار سانتریفیوژ بوده و دهها نمونه جدیدتر و پیشرفته تر را در مرحله تحقیق و توسعه دارد . 

کشورهای غربی از ایران می خواهند تا تعداد سانتریفیوژهای خود را کاهش دهد در حالی که نمایندگان تهران عنوان کرده اند که این موضوع "خط قرمز " آنان در مذاکرات بوده و از آن عبور نخواهند کرد .

 فرانسوا نیکولاد ، سفیر سابق فرانسه در ایران اظهار داشت : قدرت های غربی خواستار کاهش تعداد سانتریفیوژهای ایران به چهار یا پنج عدد می باشد در حالی که ایرانیان معتقدند به حداقل 50 هزار سانتریفیوژ برای انجام تحقیقات و فعالیت های نیروگاهی در آینده نیاز دارند . 


انتهای پیام /
برچسب ها: کره ، امید ، نماینده ، توافق ، نهایی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار