اشتهای زایدالوصف اسرائیل برای تصرف بیشتر خاک فلسطین، آن‌ هم با توسل به زور و خشونت، نه تنها روابط این رژیم با فلسطین و یا دیگر کشورهای عربی را بهبود نمی‌بخشد، بلکه به طور حتم در آینده نزدیک، هیچ گونه صلحی را به ارمغان نخواهد آورد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، پایگاه تحلیلی "گلوبال ریسرچ" در مقاله‌ای به قلم "تیموثی الکساندر گازمن" می‌نویسد: بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی اعلام کرد که در صورت شکست روند مذاکرات صلح، اسرائیل می‌تواند سرزمین‌های فلسطینی واقع در کرانه غربی را تصاحب کند؛ چرا که وی برای انجام این کار، از سوی هر دو طیف سیاسی حمایت می‌شود. به گزارش "اورشلیم پست"، نتانیاهو در مصاحبه با "بلومبرگ ویو"، ضمن تکذیب هرگونه برنامه‌ای برای "عقب‌ نشینی یکجانبه ارضی" گفت: "ایده اتخاذ گام‌های یک‌جانبه در اسرائیل، از مرکز چپ به مرکز راست پیشرفت کرده است."

*** پیشنهاد وزیر اقتصاد اسرائیل برای الحاق مناطق خاصی از کرانه غربی
دسامبر گذشته، شبکه خبری اسرائیلی «آروتز شوا» گزارش داد که «نفتالی بنت»، وزیر اقتصاد رژیم صهیونیستی پیشنهاد الحاق مناطق اصلی کرانه غربی، شامل «یهودیه» در جنوب کرانه غربی و «سامره» واقع در شمال کرانه غربی (هر دو اسمی که در انجیل آمده و اسرائیلی‌ها برای توجیه ادعاهای خود در کرانه غربی بر مبنای نوشته‌های مذهبی از آن‌ها استفاده می‌کنند) که بیشتر ساکنان آن را یهودیان تشکیل می‌دهند، و همچنین تحت کنترل درآوردن این مناطق به دست نیروهای دفاعی اسرائیل را ارائه داده است.
بنت گفت:‌« به عقیده من، بهتر آن است که اسرائیل کنترل منطقه‌ای را که 400 هزار شهرک‌نشین اسرائیلی در آن حضور دارند و فقط 70 هزار عرب در آن ساکن هستند در اختیار بگیرد.»

*** با الحاق مناطق فلسطینی و اخراج مردم فلسطین از سرزمینشان، یک بحران پناهندگی دیگر در راه خواهد بود
از آنجایی که «تنها 70 هزار عرب در شهرهای «یهودیه» و «سامرا» زندگی می‌کنند، این احتمال وجود دارد که دولت اسرائیل آن‌ها را به کشورهای عربی دیگر تبعید کند که در نتیجه این کار، یک بحران پناهندگی ایجاد خواهد شد. ایده دولت اسرائیل برای الحاق مناطق خاصی از کرانه غربی، تنها به این دلیل که مردم یهودی ساکن این مناطق هستند، بسیار نامعقول و احمقانه است. روزنامه «اورشلیم پست» در مقاله‌ای به نقل از نتانیاهو در مورد «عقب نشینی یکجانبه» و آنچه که وی آن را به عنوان ایده جناح چپ برای دلجویی از مقامات فلسطینی می‌نامد، می‌نویسد:
«نتانیاهو می‌گوید «بسیاری از اسرائیلی‌ها از خودشان می‌پرسند که آیا اقدام یکجانبه خاصی وجود دارد که بتواند به لحاظ تئوری معنادار باشد؟» اما به نظر می‌رسد که نتانیاهو با ایده جناح چپ مبنی بر عقب‌نشینی ارضی از بخش‌هایی از کرانه غربی، به عنوان گزینه احتمالی یکجانبه، مخالف است.»

*** نتانیاهو با راه‌حل دو دولت صراحتا مخالفت کرد
به عقیده نتانیاهو، عقب‌نشینی اسرائیل از غزه در سال 2005، که به عنوان  برنامه‌ای یک‌جانبه برای نجات روند از کار افتاده صلح طراحی شده بود، موجب تقویت گروه‌های تروریستی شد که برای نابودی اسرائیل تلاش می‌کنند و هیچ صلحی به ارمغان نیاورد. وی گفت«به علاوه مردم می‌دانند که عقب‌نشینی یکجانبه از غزه، موجب بهبود شرایط و یا پیشرفت صلح نگردید.»
نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی همچنین در مورد راه‌حل دودولت و همینطور رابطه ایران با فلسطین صحبت کرد. وی گفت: «اولین موضوع مورد اتفاق نظر این است که ما یک دولت دوملیتی نمی‌خواهیم. مسئله دیگری که ما در مورد آن اتفاق نظر داریم، این است که ما نمی‌خواهیم در سرزمین‌هایی که تخلیه می‌کنیم، شاهد حضور یک نماینده ایرانی باشیم.» 
نتانیاهو به صراحت گفت که آن‌ها با راه حل دودولت مخالف هستند چرا که فقط می‌خواهند یک دولت یهودی وجود داشته باشد و به خاطر «تهدید ایران» علیه اسرائیل، از سرزمین‌های اشغالی کرانه غربی عقب‌نشینی نمی‌کنند.

*** به رسمیت شناختن دولت یهود به منزله پذیرش حضور نامشروع و غیرقانونی رژیم صهیونیستی در خاک فلسطین است
نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در ادامه گفت: «ما یک دولت غیرنظامی فلسطینی می‌خواهیم که دولت ملی یهودیان را به رسمیت بشناسد. فلسطینی‌ها اسرائیل را به عنوان یک دولت یهودی به رسمیت نمی‌شناسند و من مطمئن نیستم که آن‌ها با اصول غیرنظامی سازی که لازمه هر گونه طرح قابل تصور عملی است، موافقت کنند.» 
از زمانی که فلسطینی‌ها به صراحت اعلام کردند که نمی‌خواهند اسرائیل را به عنوان یک «دولت یهودی» به رسمیت بشناسند، هیچ پیشرفتی در روند صلح اسرائیل و فلسطین صورت نگرفته است. موافقت فلسطینی‌ها با این کار، به منزله پذیرش حضور نامشروع و غیرقانونی رژیم صهیونیستی در خاک فلسطین و در نتیجه پذیرش خواسته‌های اسرائیل خواهد بود. 

*** موافقت فلسطینی‌ها باخواسته‌های اسرائیل، یک فاجعه سیاسی خواهد بود
این طور که از سخنان نتانیاهو پیداست، مردم فلسطین برای زندگی در خاک فلسطین به اجازه «دولت یهود» نیاز دارند. موافقت فلسطینی‌ها با این چنین خواسته‌های زورگویانه‌ای، یک فاجعه سیاسی خواهد بود. اگر دولت یهود بر مردم فلسطین تحمیل شود، مخاطرات زیادی را به دنبال خواهد داشت. نتانیاهو معتقد است که شرایط باید به گونه‌ای در نظر گرفته شوند که موجب پیشرفت روند صلح گردند اما فلسطینی‌ها بر سر شرایطی که اسرائیل تعیین می‌کند، مذاکره نخواهند کرد. به گفته نتانیاهو «حداقل شرایطی که دولت اسرائیلی [برای ادامه مذاکرات صلح] به آن نیاز دارد، از سوی فلسطینی‌ها مورد پذیرش قرار نمی‌گیرد.» به علاوه دولت نتانیاهو از تصمیم دولت خودگردان فلسطین برای تشکیل یک دولت واحد با حماس، اصلا خوشحال نیست.

***نتانیاهو عباس را مقصر اصلی توقف مذاکرات می‌داند
نتانیاهو گفت: «آیا ما باید واقعا انتظار داشته باشیم که بتوانیم با عباس که به نظر می‌رسد حماس را در آغوش کشیده، از طریق مذاکره به توافق برسیم؟ مطمئنا خیر. من امیدوارم اما مطمئن نیستم که وی چنین کاری انجام دهد.» او در ادامه گفت: « عباس هیج کاری برای به چالش کشیدن اتفاق نظر حاکم بر فلسطینی‌ها انجام نداده است. در حقیقت، وی برعکس عمل می‌کند. کاری که وی تاکنون انجام داده، آشتی دوباره با حماس، بین المللی کردن این مناقشه، خودداری از هرگونه به رسمیت شناختن دولت یهود بوده است. او نمی‌خواهد طبق چارچوب کری عمل کند.»

*** «اسرائیل بزرگ» و نقشه‌ای که صهیونیست‌ها برای تصاحب خاورمیانه کشیده‌اند
«اسرائیل شاهاک» در نوشته خود با عنوان «اسرائیل بزرگ:‌ طرح صهیونیست برای خاورمیانه»، هدف اصلی اسرائیل را گسترش بیشتر به سرزمین فلسطین و سایر مناطق خاورمیانه بیان کرده است. وی می‌نویسد: « برنامه صهیونیست از جنبش شهرک‌های یهودی نشین حمایت می‌کند. این پروژه در سطح وسیع‌تر شامل سیاست اخراج فلسطینیان از فلسطین است که نهایتا به الحاق کرانه غربی و غزه به اسرائیل، منجر می‌گردد. اسرائیل بزرگ، در نهایت قسمت‌هایی از لبنان، اردن، سوریه، شبه جزیره سینا و همینطور بخش‌هایی از عراق  و عربستان سعودی را شامل می‌شود. نقشه زیر حاکی از روند اشغال  فلسطین به دست رژیم صهیونیستی از سال 1948 تاکنون است:
 

*** الحاق سرزمین‌های فلسطین توسط اسرائیل با واکنش شدید بین المللی رو به رو خواهد شد
همانطور که در این تصویرمی‌بینید، فلسطین به آرامی در حال ناپدید شدن است. الحاق سرزمین‌های فلسطین توسط اسرائیل می‌تواند واکنش شدید بین المللی را در پی داشته باشد. به علاوه، اگر اسرائیل بخواهد زمین‌های بیشتری را در کرانه غربی الحاق کند، احتمالا موجب آغاز جنگی دیگر خواهد شد. «اورشلیم پست» به نقل از «گرشون باسکین» در خصوص عواقب الحاق مناطق خاصی از کرانه غربی می‌نویسد: «الحاق سرزمین‌های فلسطین، تمام دنیا را به خشم می‌آورد، به علاوه فلسطین نیز هرگز از میهن‌پرستی خویش دست نخواهند کشید.»
تمایل اسرائیل برای تصرف زمین‌های بیشتر، آن‌ هم با توسل به زور و خشونت، نه تنها روابط این رژیم با فلسطین و یا دیگر کشورهای عربی را بهبود نمی‌بخشد، بلکه به طور حتم در آینده نزدیک، هیچ گونه صلحی را به ارمغان نخواهد آورد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار