آمریکا قصد دارد کره جنوبی را با سپر ضد موشکی مجهز کند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران؛ آمریکا کره جنوبی را با سپر ضد موشکی اغوا می کند. 

روزنامه اینترنتی روسی نیزاویسیمایا گازیه تا با اشاره به این موضوع که تاکتیک آمریکا با توجه به پیشنهاد تحویل موشکهای تاد (THAAD) به کره جنوبی به ضرب المثل "به در می گوید که دیوار بشنود" نزدیک است، چنین می نویسد: هدف اصلی این سپر دفاع در برابر حملات کره شمالی اعلام شده است ولی به عقیده کارشناسان آمریکایی‌ها سپر دفاع ضد موشکی آسیا را برای خنثی کردن توان موشکی و هسته ای چین می سازند. 

به زودی در سنگاپور و در چارچوب کنفرانس بین المللی دیداری بین وزرای دفاع آمریکا، ژاپن و کره جنوبی برگزار می شود که پنتاگون قصد دارد طی آن متحدان خود را درباره حمایت از سپر دفاع ضد موشکی در منطقه آسیا و اقیانوس آرام متقاعد سازد. ژاپن خیلی وقت است در این زمینه مشارکت دارد و رادارهای مرتبط با کشتی‌های مجهز به سیستمهای جنگی ایجیز و سامانه های رهگیری در خاک آن مستقر هستند. ولی آمریکایی‌ها هنوز نتوانسته اند سئول را به مشارکت با توکیو تشویق کنند. موضوع این است که حل اختلاف ارضی بین ژاپن و کره جنوبی بر سر یک جزیره خالی از سکنه به هیچ وجه میسر نمی شود. علاوه بر این حافظه تاریخی هم بر روابط دو کشور تاثیر دارد چون کره از سال 1910تا 1945 مستعمره ژاپن بوده است. 

حالا آمریکا برنامه ای به اجرا گذاشته است که هدف آن تاثیر گذاری بر موضع سئول است و بر اساس آن استقرار موشکهای رهگیر تاد در خاک کره جنوبی ادامه دارد. این موشک‌ها برای حفاظت از پایگاههای نظامی و تاسیسات راهبردی در برابر موشکهای بالیستیک برد متوسط و کوتاه در نظر گرفته شده اند و می توانند آنها را با سرعت 150 کیلومتر در ساعت و در فاصله دویست کیلومتری نابود کنند. آمریکا سال گذشته یکی از این موشک‌ها را در جزیره گوام مستقر کرد و اعلام شد هدف از آن حفاظت از پایگاههای نظامی آمریکا در صورت حمله نظامی کره شمالی است. کره جنوبی به واشنگتن اطلاع داده است تمایلی به مشارکت در سپر ضد موشکی مشترک با ژاپن ندارد و ترجیح می دهد به طور مستقل از خود دفاع کند. به همین دلیل مقامات آمریکایی احتمال می دهند سئول جنبه مادی مساله را در نظر دارد. بر اساس برنامه آمریکا ابتدا موشکها را به طور موقت در خاک کره جنوبی مستقر می کند و بعد به سئول اجازه خرید آنها را می دهد. 

دریادار "جیمز وینفلد" معاون رئیس کمیته مشترک سران ستادهای نیروهای مسلح آمریکا اعلام کرده است ژاپن و کره جنوبی باید اختلافات خود را بر طرف کنند چون به سپر دفاع ضد موشکی منطقه ای نیاز دارند و اتحاد آمریکا-ژاپن و کره جنوبی هم ضروری است. وی همچنین به خطر کره شمالی اشاره کرده است ولی کارشناسان آمریکایی این مساله را کتمان نمی کنند که ایده ایجاد سپر دفاع ضد موشکی آسیایی به تدریج و به منظور مقابله با چین اجرا می شود. 

مقامات پکن خیلی وقت است متوجه این حقیقت شده اند و وزارت خارجه در شرح برنامه آمریکا با لحن کاملا دیپلماتیک اظهار داشته است استقرار سپر دفاع ضد موشکی در منطقه کمکی به ثبات و توازن راهبردی نخواهد کرد. چینی ها همچنین هشدار داده اند مانع تشدید تشنج و بروز هرج و مرز نزدیک مرزهای خود خواهند شد. 

"پاول کامننف" کارشناس ارشد انستیتو خاور دور وابسته به آکادمی علوم روسیه در گفت و گو با روزنامه نیزاویسیمایا گازیه تا اظهار داشت چین از نقطه نظر توان موشکی و هسته ای بعد از آمریکا و روسیه مکان سوم جهان را در اختیار دارد ولی هنوز فاصله اش با این دو کشور زیاد است. آمریکاییها به خطر ناشی از چین اشاره می کنند ولی در حقیقت متوجه هستند که این کشور خواهان حفظ و توسعه روابط تجاری و اقتصادی هم با واشنگتن و هم با مسکو است. 

از سوی دیگر صنایع نظامی آمریکا خواهان گسترش مسابقه تسلیحاتی در آسیاست. این کشور در مقایسه با چین مبالغ کلان تری صرف اهداف نظامی خود می کند و بودجه نظامی آن در سال 2013، 630 میلیارد دلار بود در حالی که چین150تا 160 میلیارد دلار به این مسائل اختصاص داده است. 

علاوه بر این آمریکاییه‌ا به شدت نگران موفقیتهای چین در زمینه گسترش نیروی هوایی، نیروی دریایی و ساخت موشکهای جدید هستند. بر اساس برخی گزارش‌ها آنها موشکهای بالیستیکی ساخته اند که قابلیت نابودی ناوهای هواپیمابر را دارند. اگر چنین باشد برتری آمریکا در آبهای همسایه چین به پایان خواهد رسید. پیش از این موشکهای بالیستیک برای نابودی اهداف ثابت در نظر گرفته می شد ولی کشتی هدف متحرک است. شايد چيني ها موفق به اصلاح بخش متحرک موشکها در مرحله نهايي پرتاب شده باشند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار