یک روز پس از معرفی کابینه جدید فرانسه، احزاب راست‌گرای افراطی می‌گویند که از آن راضی نیستند و احزاب چپ‌گرا تهدید به صدور رای عدم اعتماد کردند.  

تهدید‌های فزاینده احزاب چپ‌گرا علیه کابینه جدید «میشل بارنیه» نخست‌وزیر فرانسه، این دولت را حتی قبل از اینکه فرصتی برای شروع به کار داشته باشد تحت فشار زیادی قرار داده است.

به گزارش گاردین، سیاستمداران احزاب چپ‌گرا بلافاصله برنامه‌های خود را برای تضعیف کابینه بارنیه اعلام کرده و می‌گویند که قصد دارند در پارلمان به آن رای عدم اعتماد بدهند.

این کابینه حتی مورد انتقاد احزاب راست افراطی نیز قرار گرفته و از سوی سیاستمداران این جناح «همان کابینه قدیمی» توصیف شده است. 

نخست‌وزیر فرانسه روز گذشته کابینه جدید خود را معرفی کرد و به دوره انتقالی دو ماهه در دولت که فرانسه را از نظر سیاسی فلج کرده بود، پایان داد. فهرست وزرا شامل ترکیبی از اعضای دولت گذشته و چندین تازه وارد محافظه‌کار است و بنابراین چرخش به راست را نشان می‌دهد. پیش از اعلام این خبر، هزاران معترض چپ‌گرا که چرخش به راست را پیش‌بینی کرده بودند، روز شنبه به خیابان‌های پاریس و دیگر شهر‌ها آمدند تا این تصمیم را محکوم کنند. معترضان می‌گویند به آرای آنها خیانت شده است. 

رای عدم اعتماد ممکن است سبب استعفای فوری دولت شود. هرچند به گفته کارشناسان این امر تا اندازه‌ای بعید است؛ زیرا برای این کار باید احزاب راست افراطی و احزاب چپ‌گرا که دشمنان سرسخت یکدیگر هستند، با هم به صورت مشترک رای دهند. 

پس از برگزاری انتخابات زودهنگام فرانسه در ماه ژوئیه، یک ائتلاف چپ‌گرا به نام «جبهه مردمی نوین» موفق شد اکثریت آرای مردم را به دست بیاورد. با این حال از آن جایی که این ائتلاف اکثریت مطلق را به دست نیاورد، طبق قانون، دولت باید به صورت ائتلافی از احزاب تشکیل شود.

مترجم: زهرا نجفی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار