حزب‌الله لبنان دو ماه پس از یک عملیات شناسایی بی‌نظیر بر فراز پایگاه هوایی «رامات دیوید» این پایگاه را هدف حمله موشکی قرار داد.

درحالی آژیرهای خطر در مناطق شمالی اراضی اشغالی همچنان فعال هستند، حزب‌الله لبنان اعلام کرد مجددا پایگاه و فرودگاه «رامات دیوید» را هدف قرار داده است.

بامداد امروز یک شنبه حمله‌ گسترده‌ی موشکی حزب‌الله به شمال فلسطین اشغالی، آژیرهای هشدار را در تمامی مناطق شمال فلسطین اشغالی تا حیفا به صدا درآورد و منابع اسرائیلی از شلیک حجم گسترده‌ای از موشک‌ها از جانب لبنان خبر دادند. 

آژیرهای خطر بدون توقف در ۷۴ شهر و شهرک صهیونیست‌نشین تا عمق ۵۰ کیلومتر در سرزمین‌های اشغالی از جنوب حیفا تا شمال کرانه باختری  به صدا درآمد. همچنین آژیرهای هشدار در جولان اشغالی، شهرهای صفد، حیفا، الناصریه و مناطق وسیعی از الجلیل به صدا درآمده است.

منابع اسرائیلی از وقوع انفجارهای شدید در بندر حیفا خبر دادند و آژیرهای هشدار تقریبا در سرتاسر شمال فلسطین اشغالی به شکل ممتد در حال به‌صدا درآمدند. همچنین رسانه‌های صهیونیستی از شنیده شدن صدای انفجارهای شدید در فرودگاه نظامی رامات‌دیوید در سرزمین‌های اشغالی خبر می‌دهند و آتش‌سوزی در نزدیکی پایگاه هوایی رامات‌دیوید ارتش رژیم غاصب اسرائیل رخ داده است.

در همین حال، رسانه‌های لبنانی اعلام کرده‌اند که حزب‌الله برای اولین‌بار از سال ۲۰۰۶، موشک‌های فجر ۵ را به سمت سرزمین‌های اشغالی پرتاب کرده است. بر اساس اذعان رسانه‌های اسرائیلی، حزب‌الله بُرد موشک‌های شلیک‌شده‌ی خود را به میزان قابل‌توجهی افزایش داده است.

مختصات حمله حزب الله به رامات دیوید

حزب‌الله لبنان در ادامه در بیانیه ای اعلام کرد کرد: بامداد روز یکشنبه پایگاه هوایی و فرودگاه رامات دیوید اسرائیل را برای دومین بار با موشک‌های «فادی ۱» و «فادی ۲» بمباران کردیم.

حمله حزب‌الله به پایگاه راهبردی «رامات دیوید»

این پایگاه از اصلی‌ترین پایگاه‌های هوایی ارتش اشغالگر محسوب می‌شود که گردان هوایی ۱۰۱ مجهز به جنگنده‌های اف ۱۶ سی، گردان هوایی ۱۰۵، مجهز به جنگنده‌های اف ۱۶ دی، گردان هوایی ۱۰۹، دو گردان هوایی پهپادی و یک بالگردی در آن مستقر است.

تقریبا دو ماه پیش (سوم مرداد) حزب‌الله لبنان به‌وسیله پهپاد هدهد بر فراز پایگاه «رامات دیوید» بزرگ‌ترین پایگاه هوایی رژیم اسرائیل پرواز کرده و تصاویر نابی از محل استقرار جنگنده‌ها و تجهیزات این پایگاه ثبت کرده بود.

در آن برهه روزنامه یدیعوت احارانوت نوشته بود: ««ویدئوی ۸ دقیقه‌ای حزب‌الله میزان ضعف ما را فاش کرد، این مایه ننگ است؛ ویدئوی جدید حزب‌الله نگران‌کننده است، چون مراکز بسیار حساس اسرائیل در آن به‌وضوح دیده می‌شود؛ آنها بر بالای رامات دیوید بدون هیچ مانعی پرواز کردند و هرچه که خواستند ثبت کردند، بدون این‌که کسی مزاحمشان شود». 

حزب‌الله لبنان با کمک تصاویر شناسایی پهپاد هدهد، این پایگاه را مورد هدف ده‌ها موشک قرار داد.

بازدید وزیر جنگ اسرائیل از پایگاه رامات دیوید

نکته دیگر اینکه، موشک‌باران رامات دیوید، یک هفته پس از دیدار «یوآو گالانت» وزیر جنگ رژیم اشغالگر از این پایگاه صورت گرفته است. خبرنگار رادیو ارتش اسرائیل در این باره در صفحه شخصی خود در ایکس نوشت: «گالانت (وزیر جنگ) چهارشنبه گذشته به پایگاه رامات دیوید رفت، در آنجا عکس گرفت و شروع مرحله جدیدی در جنگ را اعلام کرد. به‌نظر می‌رسد حزب‌الله با این ضربه در صدد انتقال پیام بود».

اما در خصوص نتایج این حمله موشکی باید گفت که اداره سانسور رژیم اشغالگر، از همان دقایق ابتدایی به تمامی رسانه‌ها دستور داد تا هیچ تصویر و گزارشی از پایگاه «رامات دیوید» منتشر نکنند. با این‌حال، برخی کاربران اسرائیلی ویدئویی از آتش‌سوزی در اطراف یا داخل این پایگاه منتشر کرده‌اند.

شبکه ۱۲ اسرائیل نیز گزارش داد که برخی اطلاعات از زخمی‌شدن تعدادی در پی اصابت موشک‌های حزب‌الله در شرق حیفا (جایی که رامات دیوید واقع شده است) حکایت دارد؛ این شبکه همچنین گفت که اطلاعی از میزان جراحت این افراد ندارد.

ستون دود بر فراز پایگاه رامات دیوید

کانال ۷ عبری مدعی شد که در پی موشکباران سنگین بامدادی حزب‌الله، ۱۵ موشک اطراف شهرک اشغالی الناصره را به لرزه درآورده و شماری از شهرک‌نشینان صهیونیست نیز در شهرک کفار عیلوت زخمی شده‌اند.

حمله موشکی بامداد امروز حزب الله لبنان همچنین در حالی انجام شد که به گفته منابع لبنانی، حزب‌الله از موشک‌های نقطه‌زن استفاده نکرده بود.

شبکه ۱۲ رژیم صهیونیستی نیز، حمله موشکی به پایگاه و فرودگاه نظامی رامات‌دیوید در شمال اراضی اشغالی را تایید و اعلام کرد: نتانیاهو می‌خواست ساکنان شمال را به خانه‌هایشان بازگرداند، اکنون باید به فکر بازگرداندن ساکنان حیفا باشد. 

وبگاه خبری آکسیوس گزارش داد که، حمله گسترده‌ی موشکی بامداد امروز حزب‌الله، از حیث عمق مناطق مورد هدف، بی‌سابقه بوده است. نیویورک‌تایمز نیز مدعی شده است: حزب‌الله موشک‌ها را به عمقی غیرمعمول در داخل اسرائیل شلیک کرده است. رسانه‌های اسرائیلی فاش کردند که موشک‌های حزب الله به ۶۰ کیلومتری داخل اسرائیل رسیده است.

تصاویری از آتش‌سوزی و تخریب در حیفا  پس از حملات حزب‌الله

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۰ ۰۱ مهر ۱۴۰۳
به امید نابودی رژیم کودک کش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۲ ۰۱ مهر ۱۴۰۳
ما ملت شهادتیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۳ ۰۱ مهر ۱۴۰۳
حزب الله باید شیوه های حنگی جدیدی بکار برد، مانند نفوذ به عمق خاک دشمن و جنگ تن به تن ، چون این راکت پرانی ها کمترین تاثیر را دارد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۷ ۰۱ مهر ۱۴۰۳
صهیونیست ها از روی سرخوردگی و شکست ونا جوانمردانه
و بزدلانه به غزه و لبنان و سوریه حمله میکند و
اعمال تروریستی انجام میده
در صورتی حزب الله و مقاومت فلیسطین
جنگ رو در رو ...بدون خرابکاری در سیستم الکتریکی
با عدوی نادان و بی حکمت حمله میکند
ماشالله .مبروک ..
Iran (Islamic Republic of)
نصرالله و شرکا
۰۹:۱۰ ۰۱ مهر ۱۴۰۳
تازه هدهد ها حمله کردن اسرائیل منتظر ابابیل های حزب الله باشد
آخرین اخبار