پس از 14 سال جنگ مداوم در افغانستان و عراق، در کنار تحرکاتی در مصر ، لیبی ، یمن و سوریه ، ایالات متحده آمریکا یك بازی خطرناك را در منطقه خاورمیانه آغاز كرده است، كه بهای آن چیزی جز زندگی هزاران انسان بیگناه و هزینه تریلیون‌ها دلار مالیات مردم آمریكا نخواهد بود .

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه خبری سانتیاگو 6، واشنگتن برای رسیدن و حفظ منافع خود در منطقه ، خاورمیانه را بطور كامل به منطقه‌ای جنگزده و بی ثبات تبدیل كرده است تا از این طریق زمینه‌ساز اجرای سیاست‌های امپریالیستی خود شود  .

 شواهد نشان می‌دهد که ایالات متحده و شرکای آن در حال برنامه‌ریزی برای جنگ علیه كشورهای منطقه (در راستای حفظ و تامین منافع خود) مخصوصا ایران تلاش دارند . ایالات متحده و شرکای ائتلاف در حال گسترش حضور نظامی خود در شبه جزیره عربستان و اسرائیل می‌باشند .

با این مقدمه  اجازه دهید نگاهی به گسترش زرادخانه نظامی چندین تن از شرکای ائتلاف آمریكایی (در منطقه) – كه بسیاری از آنها ناقض حقوق بشر می‌باشند - بیاندازیم : 
در سه سال گذشته ، ایالات متحده ده‌ها میلیارد دلار تسلیحات نظامی - از طریق برنامه فروش نظامی خارجی (FMS) - به امارات متحده عربی (UAE) با جمعیت 5.6 میلیون نفری ، به قطر با جمعیت 2.1 میلیونی ، و کویت با جمعیت 2.7 و پادشاهی عربستان سعودی (KSA) با جمعیت 27.3 میلیون نفری فروخته است. ایالات متحده در این رابطه ، سیستم‌های تسلیحاتی تهاجمی و دفاعی برای این كشورها ارائه داده است- كه برخی از این تسلیحات برای محافظت در برابر اقدامات تلافی جویانه موشکی و حملات هوایی طراحی شده است . 

به عنوان مثال ، ایالات متحده برای قطر (9.9 میلیارد دلار)، کویت (4.2 میلیارد دلار)، و امارات متحده عربی (1.1 میلیارد دلار) با سیستم ضد موشکی پاتریوت فراهم كرده است و امارات متحده عربی نیز 6.5 میلیارد دلار برای سیستم دفاع ضد هوایی (THAAD) تاكنون هزینه كرده است . 

توجیه غرب برای تهدید جلوه دادن ایران این است كه،  MLRS دارای برد حدود 300 کیلومتری و قادر است هر یک از کشورهای حوزه خلیج فارس از جمله کویت ، قطر ، امارات متحده عربی و حتی عربستان سعودی را مورد اصابت قرار دهد .

امریکا همچنین تانکرهای سوختگیری هوایی KC-130 را به ارزش 6.7 میلیارد به عربستان سعودی فروخته است . به امارات متحده عربی نیز "بمب‌های پناهگاه شکن" (به طور معمول برای حمله به اهداف سخت و محکم مانند تأسیسات هسته ای) را به ارزش 4 میلیارد دلار فروخته است . 
 
قطر نیز چندی پیش یک مجموعه رادار هشدار دهنده را به ارزش 1.2 میلیارد دلار از آمریكا خریداری كرده است .  عربستان سعودی برای خرید 30 قایق گشت زنی برای استفاده در تنگه هرمز 1.3 میلیارد دلار ؛ و 4 میلیارد دلار را برای ارتقاء گارد ملی هزینه كرده است. قطر نیز 3 میلیارد دلار برای برای خرید هلی كوپترهای آپاچی برای استفاده در عملیات ویژه هزینه كرده است . 

همچنین در چند سال گذشته ایالات متحده به صورت كاملا بی سر و صدا به تروریست‌ها در سوریه برای سرنگونی دولت بشار اسد كمك كرده است . گزارش‌های خبری متعددی وجود دارد دال بر اینكه ، ایالات متحده سلاح‌های جمع آوری شده از دیکتاتور قذافی را از طریق سیا و مسیر ترکیه به القاعده و گروه‌های مخالف با نظام اسد منتقل كرده است . (لازم به ذكر است كه قطر و عربستان از حامیان اصلی تروریست‌ها در سوریه هستند . )

جزئیات این نظامی‌گری گسترده را می‌توان در وب سایت وزارت امور خارجه آمریکا(داس) بدست آورد . وزارت امور خارجه یا داس ، بر معاملات دفاعی "دولت با دولت" از طریق برنامه فروش نظامی خارجی (FMS) نظارت دارد ، و از طریق آژانس همکاری امنیت دفاعی وزارت دفاع اجرا شده است . جالب توجه اینكه ، " علاوه بر برنامه فروش نظامی خارجی ، وزارت امور خارجه همچنین پروانه‌های صادراتی به شرکت‌های ایالات متحده را از طریق فروش مستقیم تجاری (DCS) ارائه می‌دهد . با این حال ، "اطلاعات مجوز صادرات" توسط وزارت با توجه به محدودیت‌ها در " قانون كنترل صادرات سلاح و ترافیک بین المللی در مقررات سلاح " اعلام نشده است ، و تنها اطلاعات کلی از DCS منتشر شده است ."

به گفته وزارت امور خارجه ، (FMS و یا DCS) ، ایالات متحده ملاحظات سیاسی ، نظامی ، اقتصادی ، کنترل تسلیحات ، و وضعیت حقوق بشر را در تصمیم‌گیری‌های خود در مورد ارائه تجهیزات نظامی و صدور مجوز فروش مستقیم تجاری به هر کشور در نظر می‌گیرد (!) . 

به گفته یك مقام ارشد وزارت امور خارجه آمریكا : "نقد (بررسی) و نظارت یک جزء جدایی ناپذیر از فرایند ایالات متحده بوده است ، (اطلاعات دفاعی برای كشورهای دریافت كننده ) ، كه هدف از اینكار ایجاد وجهه‌ای قانونی برای خود و نشان این موضوع كه تمامی این موارد منطبق با تعهدات قانونی‌شان بوده است ؛ به عبارتی دیگر اهداف سیاست خارجی و ارزش‌های مدنظر واشنگتن ! .

وزارت امور خارجه و دفاع آمریكا چنین استدلال می‌کنند که کشورهای خاورمیانه توافق کرده‌اند که نسبت به منافع امنیتی ایالات متحده کار کنند و در این مسیر دکترین سیاست خارجی اوباما ، رئیس جمهور آمریكا را نیز مدنظر خود قرار دهند . با این حال ، با نگاهی اجمالی به درگیری‌های کنونی خاورمیانه می‌توان چنین استنباط كرد كه هر کشور در تعامل با موضع درگیری‌های فرقه‌ای متمرکز شده‌اند ، به ویژه از زمانی که دولت اوباما به قدرت رسیده است . این امر برای آمریكا نیز ضروریست که این تکنولوژی‌های پیشرفته ( زرادخانه ) ارائه شده توسط پیمانکاران دفاع آمریکا به کشورهای خارجی ، به دقت نظارت شود (!) اما در عمل چنین نبوده است  . جالب اینكه آمریكا همیشه ادعای نگرانی از انتقال تسلیحات به دست افراطی‌ها را داشته و بر این ادعای كذب همیشه تبلیغات كرده است .

در سه سال جنگ داخلی در سوریه ، شاهد ظهور بسیاری از گروه‌های  تروریستی بوده‌ایم از جمله القاعده ، داعش (ISIS).  دو ماه پیش اسد در آستانه شکست دادن تروریست‌ها در سوریه بود ، كه معادله حذف شورشیان از نقشه منطقه درست زمانی که داعش به عراق - با استفاده از سلاح‌های امریكایی - حمله كرد ، كاملا تغییر كرد .  این سازمان مرگبار با اطلاع آژانس‌های اطلاعات آمریكا ، توسط قطر و عربستان سعودی حمایت همه جانبه شده است .برت مك گرك معاون دستیار وزیر امور خارجه در این مورد می‌گوید : "عملیات‌های داعش 'محاسبه شده ، هماهنگ شده و بخشی از برنامه استراتژیک به رهبری ابوبكر البغدادی صورت پذیرفته است .

"ولی نصر"، رئیس بخش مطلعات پیشرفته بین الملل دانشگاه جان هاپکینز و مشاور وزارت امور خارجه سابق خاورمیانه در این باره می‌گوید : این مسئله ، یک مورد بسیار روشن است که در آن آمریکا كاملا می‌دانست كه چه اتفاقی در جریان است ، اما یک سیاست بی‌توجهی عمدی را پیگیری كرد .

داعش در طول حملات خود در منطقه ، از سوی عربستان سعودی و قطر مورد حمایت واقع شده است . هر دو کشور مصرانه از ایالات متحده برای عدم واكنش منفی به پیشرفت‌های داعش در نابودی عراق و دولت شیعه درخواست همكاری كرده‌اند . در این مسیر غنائم جنگی مانند تانک‌های آمریکایی و بالگرد، به وحشی‌گری‌های این گروه كمك شایانی كرده است .

شاهزاده محمد در گفتگو با روزنامه تلگراف اظهار داشته است : "ما با تمام مداخلات خارجی مخالف هستیم  . باید دخالتی در امور داخلی عراق وجود نداشته باشد ، نه توسط ما و یا توسط ایالات متحده ، انگلستان و یا هر دولت دیگری . این مشکل عراق است و آنها باید خودشان از عهده آن برآیند " . 

پس از این مصاحبه ، عربستان سعودی بلافاصله  30 هزار سرباز را برای حفاظت از مرز خود با عراق در این نقطه مستقر كرد .

سفیر سابق قطر در ایالات متحده ، شیخ ناصر بن حمد آل خلیفه ، روز دوشنبه در هشداری به دولت اوباما (!) اعلام داشت كه هر گونه مداخله نظامی به طرفداری از دولت نوری المالکی ، نخست وزیر عراق ، به عنوان " یک اقدام جنگی علیه کل جامعه اعراب سنی " در نظر گرفته می‌شود . 

قطر و عربستان سعودی از كشورهای عمده دریافت کننده سلاح‌های ایالات متحده به شمار می‌روند ، و هنوز پشتیبانی مستقیم آنها از داعش ، یک گروه تروریستی ، به دین معناست كه قطر و عربستان به لحاظ قوانین بین المللی جزء کشورهای حامی تروریسم می‌باشند و باید از شرکت در برنامه‌های نظامی كنار گذاشته شوند (!) . با این وجود ، گواهی و مجوزهای صادرات (به این كشورها) به طور معمول توسط گروه امور خارجه و دفاع مورد تایید قرار می‌گیرد ، از جمله فروش 11 میلیارد دلاری تسلیحات نظامی به قطر در ماه گذشته !! 

واقعیت امر این است كه ایالات متحده با نقض قوانین مبارزه با تروریسم و مبارزه با قاچاق خود نیز ، به ارائه سیستم سلاح‌های پیشرفته به این ناقضان حقوق بشر مبادرت داشته است .

آمریكا در سال های اخیر به مقوله نظامی در اردن بخصوص آموزش نظامی این كشور كوچك در منطقه حساس ، توجه خاصی داشته است . عملیات "شیر مشتاق" در بیابان اردن ، در واقع آزمون عملیات دریا ، هوا، و زمینی برای تست كارآیی تجهیزات روش‌ها ، به منظور توسعه یك ساختار فرماندهی واحد انجام گرفته است . در این عملیات مشترك ایالات متحده ، ترکیه ، اردن و عربستان سعودی حضور داشتند . پس از تمرین نظامی ، ایالات متحده آمریکا ، حدود 1000 پرسنل نظامی و همچنین F-16 اسکادران و پاتریوت ضد موشکی خود را در اردن نگاه داشته است .

آزادسازی اخیر پنج افراطی اطلاعاتی طالبان از "گیتمو" توسط رئیس جمهور اوباما ، بیشتر گرایش آمریكا به سمت قطر را به تصویر می‌کشد .

همانطور که گفته شد ، قطر یکی از حامیان اصلی و تامین كنندگان مالی داعش باقی مانده است . گروه داعش همچنین از حمایت دولت ترکیه برای اجازه ورود افراط‌گران از طریق خاك تركیه به جبهه عراق كردستان و سوریه ( پس از تمام شدن دوره آموزش از اردوگاه های آموزشی لیبی) برخوردار بوده است .

 واقعیت امر این است كه گروه داعش با حمایت قطر و عربستان و آگاهی كامل آمریكا به این رفتارهای ضدبشری خود ادامه می‌دهد و همین پدیده تروریستی  به ابزاری برای اعمال فشار بر برخی كشورها تبدیل شده است .

وجود بهانه‌ای به عنوان "تهدید" در رونق بازار فروش تسلیحات به اعراب ثروتمند كمك شایانی كرده است و تجهیز منطقه در آینده برای صلح و امنیت خود منطقه مشكل ساز خواهد بود و همین بی‌ثباتی برای غرب به عنوان فرصت قلمداد می‌شود .
 
 
 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار