فشارها بر دولت انگلیس برای محدود کردن فروش تسلیحات به رژیم صهیونیستی و انتشار جزئیات مربوط به استفاده این رژیم از تجهیزات نظامی انگلیسی در جنگ غزه رو به افزایش است.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، به نوشته شماره امروز روزنامه گاردین در اینترنت: سِر جان استنلی رئیس کمیسیون تحقیق پارلمان انگلیس که بر صادرات تسلیحات این کشور نظارت دارد، در نامه ای به فیلیپ هامون وزیر خارجه خواستار انتشار جزئیات هرگونه صادرات تسلیحاتی انگلیس شده که ممکن است ارتش اسرائیل از آن در تهاجم به غزه استفاده کرده باشد.

استنلی در این نامه خواستار انتشار جزئیات بیشتری از نتیجه بازنگری دولت در مجوز صدور تسلیحات شده است که این هفته اعلام شد.

این درخواست بر فشارهای وارد شده بر دولت انگلیس برای توقف فروش تسلیحات به اسرائیل بویژه در پی استعفای خانم وارسی وزیر مشاور در امور خارجه و درخواست نیک کلگ برای تحریم تسلیحاتی اسرائیل، می افزاید. لیدی وارسی به علت خودداری دولت ائتلافی از محکوم کردن اقدامات اسرائیل در غزه کابینه را ترک کرد.

استنلی به عنوان رئیس کمیسیون کنترل صادرات تسلیحاتی مجلس عوام انگلیس،‌ از هاموند می خواهد که اطلاعات مربوط به هرگونه «کالاهای کنترل شده» از جمله اجزاء، فناوریها و نرم افزار که تایید دولت انگلیس را برای صدور به اسرائیل دریافت کرده و ممکن است اسرائیلی ها از آن در عملیات صخره سخت از اسرائیل یا در داخل غزه استفاده کرده باشد، منتشر کند.

از سال دو هزار و ده مجوزهای صدور تسلیحات انگلیس به ارزش بالغ بر چهل و دو میلیون پوند به صد و سی و یک تولید کننده صنایع دفاعی انگلیس اعطا شده است. طبق اسناد دولتی، این صادرات طیفی از تجهیزات را از قطعات هواپیماهای بدون سرنشین تا رادارهای نظامی،‌ سیستم های هدفگیری و تجهیزات جنگ الکترونیکی در بر می گیرد.

ارزش کل مجوزهای انگلیس برای صادرات دارای کاربرد دو گانه به اسرائیل- با قابلیت استفاده تجاری و نظامی- سال گذشته به حدود هشت میلیارد پوند رسید.

اما استنلی اکنون از دولت می خواهد کاربرد احتمالی این تجهیزات در عملیات صخره سخت اسرائیل در غزه را روشن سازد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار