دبیر کل اتاق بازرگانی اکو گفت: عدم ارائه تسهیلات ویزایی به عاملین اقتصادی برای سفرهای تجاری و بازرگانی موجب شده تا از همه پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های این منطقه به خوبی استفاده نشود.

محمدرضا کرباسی، دبیر کل اتاق بازرگانی اکو در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران با اشاره به توانمندی‌های کشورهای عضو اکو در همکاری‌های‌ اقتصادی گفت: برخی علل و فشار‌های سیاسی خارج از منطقه مانع افزایش رشد همکاری بین کشورهای عضو اکو شده است.

وی افزود: یکی از این موانع عدم ارائه تسهیلات ویزایی به عاملین اقتصادی برای سفرهای تجاری و بازرگانی بین کشورهای عضو این گروه است.

کرباسی تصریح کرد: البته در سالهای گذشته تلاش‌های زیادی در وزارت امور خارجه ایران با همکاری بخش خصوصی انجام شد و موافقت‌نامه تسهیلات ویزایی برای تسهیل روادید عاملین اقتصادی و بازرگانی در سطح منطقه امضا شد که متاسفانه هنوز اجرا نشده است.

دبیر کل اتاق بازرگانی اکو در ادامه گفت: علی‌رغم پتانسیل و ظرفیت‌های خوب این منطقه کشورهای عضو نتوانستند به خوبی از امکانات این بخش استفاده کنند.

 
* بخشی از کشورهای عضو اکو تولیدکننده عمده مواد خام در جهان   
 
کرباسی گفت: یکی از اهدافی که کشورهای فرا منطقه‌ای در راستای جلوگیری از همکاری‌های کشورهای عضو این منطقه دارند این است که بتوانند مواد خام مورد نیاز صنایع خود را تامین کنند.
وی افزود: تولیدکننده عمده مواد خام در سطح جهان بخشی از کشورهای عضو اکو از جمله کشورهای آسیای میانه هستند.

وی ادامه داد: هدف این است که مواد اولیه مورد نیاز صنایع خود را با قیمت بسیار پایین خریداری کرده و به نوعی مانع از ایجاد ارزش افزوده شوند.

کرباسی گفت: به عنوان مثال پنبه ازبکستان، تاجیکستان و ترکمنستان از مجاری ترانزیتی ایران با قیمت بسیار پایین‌ به کشورهای اروپایی و آسیایی صادر می‌شود.
 
* مذاکره با بانک توسعه و تجارت اکو در زمینه ایجاد زیرساخت تولید صنایع نساجی   
 
دبیرکل اتاق بازرگانی اکو گفت: یکی از اهداف ما در اتاق بازرگانی اکو این است که بتوانیم سرمایه‌گذاری مشترکی در بخشی از زمینه‌های مستعد که می تواند در منطقه سرمایه‌گذاری شود ایجاد کنیم.

وی ادامه داد: در ابتدا بحث تولید خودرو مشترک اکو مطرح شد که در سالهای گذشته در پروسه‌های اول پیش‌رفت اما در زمان اجرا متوقف شد.

کرباسی گفت: در بحث سرمایه گذاری مشترک در زیرساخت تولید صنایع نساجی به عنوان یک منطقه مستعد در این بخش در حال مذاکره با بانک توسعه و تجارت اکو هستیم و در خواست کردیم این بانک به نوعی سرمایه‌گذاری را تسهیل کند و در اولویت قرار دهد.
 
* تجارت 817 میلیاردی جهان با کشورهای عضو اکو

وی با اشاره به حجم تجارت درون منطقه‌ای اکو گفت: در حال حاضر رقمی حدود 70 میلیارد دلار حجم تجارت درون منطقه‌ای اکو است که برای سال 2013 سطح توقع ما بالاتر است.

کرباسی گفت: این رقم در مقایسه با حجم تجارت جهان با این منطقه که حدود 817 میلیارد دلار است بسیار ناچیز است و امیدواریم بتوانیم سطح همکاری‌های خود را افزایش دهیم.

کرباسی تصریح کرد: در سال 2011 حجم تجارت ایران با کشورهای عضو اکو 9 میلیارد دلار است که این رقم جدا از تجارت چمدانی یا مسافرتی است.
 
دبیر کل اتاق بازرگانی اکو گفت: تلاش‌ ما در اتاق بازرگانی اکو و بخش خصوصی این است که با اعزام هیئت‌های تجاری و برگزاری نمایشگاه‌ها و همایش‌ها بتوانیم روابط اقتصادی منطقه اکو را افزایش دهیم.  

انتهای پیام/
برچسب ها: تجارت ، بازرگانی ، اکو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار