بر اساس گزارش های مخابره شده ، روز 8 سپتامبر ، یک خودروی بمب گذاری شده با حمله به کاروان نظامی اتحادیه آفریقا(آمیسون) در سومالی، 12 نفر را به کام مرگ فرستاد. در میان کشته شدگان ، نام چهار آمریکایی نیز به چشم می‌خورد. تحلیلگران ، این اقدام را نخستین واکنش الشباب به حمله هوایی امریکا می دانند.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پرس تی وی، ادعا می شود در این حمله چند تن از سرکردگان الشباب کشته شده اند.

الشباب اعتقاد دارد که دولت سومالی، از طرف غرب حمایت می شود و این، بر خلاف آموزه های اسلام است.

باراک اوباما ، مسئولیت حمله را برعهده گرفت و ادعا کرد که این حمله هوایی، بخشی از عملیات مبارزه با تروریسم در شاخ آفریقا است.

طبق لیست منتشر شده توسط وزارت دفاع آمریکا، « احمد عبدی گودان » رهبر گروه الشباب در این حمله کشته شده است .

سخنگوی الشباب اعلام کرده که یکی از آمریکاییان کشته شده ،یک فرمانده نظامی رده بالا بوده است که مسئولیت آموزش نیروهای ویژه سومالی را بر عهده داشته است.

او همچنین تهدید کرده است که این حمله ، آخرین حمله گروه الشباب نباشد.

بنابر ادعای روزنامه نیویورک تایمز ، یک شرکت به نام « توسعه جهانی بانک روفت» در سومالی ، مشاور نیروهای اتحادیه آفریقا ( آمیسون) بوده است. این شرکت همچنین مسئول اموزش نیروهای سومالی برای مقابله با الشباب بوده است.

بنابر آنچه پرس تی وی به نقل از « ابویامی ازی کیوی» منتشر کرده است ، نیروهای « آمیسون » که متشکل از 22000 سرباز از ملیت های مختلف آفریقایی هستند ، در کنار ارتش سومالی وظیفه مبارزه با الشباب را برعهده دارند. آمیسون نیرویی است که توسط اروپا و امریکا تعلیم دیده و حمایت مالی می شوند.

علی رغم ادعای نیروهای امیسون و ارتش سومالی ، الشباب هنوز از بین نرفته و قادر به انجام عملیات در خاک این کشور و پایتخت ( موگادیشو ) است.

باید به این نکته توجه کرد که امریکا سابقه دخالت تاریخی در سومالی و شاخ آفریقا دارد و حمله هوایی چند روز قبل علیه الشباب ، نخستین حمله نبوده است. یکی از آشکار ترین سوابق دخالت آمریکا در سومالی ، تلاش نافرجام نیروی دریایی این کشور برای اشغال سومالی در فاصله سالهای 1992 تا 1994 بود که منجر به مرگ تعداد زیادی از مردم غیر نظامی سومالی شد.

هواپیماهای بدون سرنشین سیا و پنتاگون بارها خاک سومالی را بمباران کرده اند. همچنین سیا یک ایستگاه اطلاعاتی در سومالی برای جمع اوری اطلاعات از کشورهای منطقه دارد.آمریکا در جیبوتی و اتیوپی پایگاه نظامی دارد و از این طریق حضور خود را به بهانه مبارزه با تروریسم در شاخ آفریقا ، توجیه می کند.

با توجه به وجود چاه‌های نفت در سومالی ، و حضور شرکتهای چند ملیتی آمریکایی – غربی در این منطقه می توان بهتر به نیت امریکایی ها برای حضور نظامی در سومالی پی برد.

الشباب رهبران جدید خود را معرفی کرد ، امریکایی ها هنوز حضور نظامی خود را در سومالی ادامه می دهند ، هر روز عده ی زیادی از مردم بیگناه کشته می شوند ؛ اما صلح به این کشور بازنمی گردد. چون بهانه ای به نام تروریسم وجود دارد.



انتهای پیام./
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار