خبرگزاری نهرین، در مطلبی به قلم "عبدالخالق فلاح" با اشاره به دیدار وزرای امور خارجه ایران و عربستان که در حاشیه نشست های مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک انجام شد چشم انداز روابط تهران-ریاض را برای منطقه و جهان مفید دانست.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، دیدار محمد جواد ظریف و سعود الفیصل در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد  را می توان یکی از مهم ترین تحولات سیاسی به حساب آورد زیرا این دیدار در چارچوب تلاش هایی انجام شد که برای دور کردن روابط دو کشور از حالت انجماد انجام شد و در این زمینه می تواند نقش موثری ایفا کند.

ایران که ریشه در تاریخ دارد همواره عربستان را یک کشوری اسلامی با امکاناتی فراوان برای خدمت به دین می شناسد.

از نگاه ایران حسن نیت دو کشور از مهم ترین ابزارها برای ایجاد فضای لازم جهت همکاری مشترک است تا راه برای گفتگوهای سازنده میان ریاض و تهران هموار شود.  ایران همواره سعی کرد با در نظر گرفتن موقعیت عربستان در منطقه، به این کشور نگاه مثبت داشته باشد.

هر دو کشور  به اهمیت و حساسیت بحران های منطقه ای و همچنین به فرصت های موجود آگاهند به همین منظور همواره بر این نکته تاکید دارند که می توان با حسن نیت از اشتباهات گذشته چشم پوشید و از فرصت های گرانبهایی که ایجاد می شود برای همکاری در مقابله با بحران ها سود برد تا زمینه برای رسیدن به راه حل سریع مهیا شود.
بدون شک دیدارهایی که میان مقامات دو کشور انجام می شود فصل جدیدی از فصول مهم و موثر در روابط دو کشور محسوب می شود، این دیدارها می تواند در تداوم تلاش برای حفظ ثبات و امنیت منطقه و جهان موثر باشد.

در شرایطی که کشورهای منطقه شاهد تحرکاتی برای همکاری جمعی جهت مقابله با اوضاع متشنج خاورمیانه و ایجاد فضای همفکری میان کشورها هستند دیدار مقامات دو کشور می تواند دیداری تاریخی تلقی شود زیرا نتیجه آن می تواند سبب دور شدن خطرات و نگرانی ها از منطقه و عاملی برای ایجاد ثبات در خاورمیانه باشد.

از نگاه تحلیلگران توجیهی برای تداوم اختلافات میان ایران و عربستان و تداوم وجود چالش ها در مسیر روابط میان دو کشور وجود ندارد همانگونه که ادامه تنش میان ایران و دیگر کشورهای عربی غیر قابل توجیه است.

تقویت روابط میان ایران و عربستان به سود همه کشورهای خاورمیانه است. بهبود روابط میان این دو کشور در سایه بحران سوریه، تداوم عملیات تروریستی در عراق، تغییرات در مصر، یمن ، بحرین، فلسطین و لبنان می تواند نوید بخش خیر باشد.

بهبود روابط تهران- ریاض نه تنها در خدمت امنیت خلیج فارس است بلکه می تواند در دور کردن اختلافات در روابط دیگر کشورهای منطقه نیز مفید باشد به همین منظور انتظار می رود گفتگوهایی جدی میان دو کشور آغاز شود و مهم ترین محورهای اختلافی میان دو کشور در این گفتگوها بررسی و  برای حل آن اقدام شود.

آغاز روابط دو کشور به معنی گشوده شدن پلی برای همکاری و تبادل نظر میان تهران- ریاض است. این اتفاق می تواند نوید بخش چشم اندازی قابل قبول در تحقق طرح هایی در منطقه باشد که اجرایی شدن آنها به سود همگان است.

ایجاد زمینه مشترک تاریخی، فرهنگی و جغرافیایی میان دو ملت می تواند راه را برای توافق سریع در حل مشکلات و اختلافات فراهم کند و منجر به تصمیم گیری هایی شود که هر دو سو و حتی دیگر کشورهای منطقه از آن بهره مند خواهند شد.

نگاه جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با کشورهای مختلف جهان نگاه باز و مبتنی بر اساس و بنیان هایی است که می تواند تکیه گاه خوبی برای دیگر کشورها باشد.



انتهای پیام./
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار