به مناسبت اولين دهه ايمني راه ها در كشور نشست علمي – تخصصي ايمني راه ها با سخنراني مدير كل راه و شهرسازي استان تهران در سالن همايشهاي شهرداري شهرستان پرديس برگزار شد.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ به نقل از روابط عمومي اداره كل راه و شهرسازي استان تهران، فاصله زماني 14 آبان (به ‌عنوان روز ملي فرهنگ عمومي) و 25 آبان (روز جهاني يادمان قربانيان سوانح جاده‌اي) به ‌عنوان «دهه ايمني راهها و مسئوليت‌هاي ما» نامگذاري شده است به همين منظور نشست علمي – تخصصي ايمني راه ها با موضوع عابرين پياده وايمني – موتورسيكلت سواري ايمن، به همت پليس راه فا.و.شرق استان تهران و با همكاري اداره كل حمل ونقل وپايانه هاي استان و شهرداري شهر جديد پرديس با سخنراني جناب آقاي دكتر واحدي مدير كل راه وشهرسازي استان در محل همايش هاي شهرداري شهرستان پرديس برگزار شد.
 
دكتر واحدي به اصل بنيادي و شالوده برنامه جهاني كه بر پايه همان فرآيند و روش سيستم ايمن (safe system approach) مي باشد اشاره نمودند، كه در اين روش هدف آن است كه سيستم حمل و نقل جاده اي از قدرت تطابق بيشتري با خطاهاي انساني برخوردار شود و آسيب پذيري فيزيكي انسان را مورد توجه قرار دهد.

اين اصل با پذيرش اين واقعيت آغاز مي شود كه وجود خطاهاي انساني و به تبع آن تصادفات جاده اي غير قابل اجتناب بوده و نميتوان بكلي از آن جلوگيري كرد.

از اين رو هدف سيستم ايمن آن است كه در تصادفات جاده اي جراحات اساسي به انسانها وارد نشود.

در اين روش به محدوديتهاي انساني (به ويژه حد تحمل انرژي جنبشي- kinetic energy - بدن انساني) توجه مي شود و آن را به مثابه مبناي مهم و اصلي در طراحي سيستم حمل و نقل جاده اي در نظر مي گيرند. از طرف ديگر مفهوم پذيرش اين روش بدين معناست كه در تصادفات جاده اي سهم قابل توجهي از مسئوليت استفاده كننده راه به كساني كه سيستم حمل و نقل را طراحي و مديريت كرده منتقل مي شود.

طراحان سيستم حمل و نقل در مرحله اول شامل طراحان و مديران راه، صنايع خودروسازي، پليس، سياستمداران و نهادهاي تدوين كننده قوانين و مقررات مي باشند. البته عوامل مهم ديگري نيز در ايجاد ايمني جاده اي مسئوليت دارند.
 
دكتر واحدي در ادامه گفت : در برنامه جهاني دهه ايمني، به كشورها توصيه شده است كه فعاليتهاي خود را طبق پنج ركن يا محور اصلي زير انجام دهند.

ركن1: مديريت ايمني جاده
ركن2: تردد در جاده هاي ايمن تر
ركن 3: وسايل نقليه ي ايمن تر
ركن 4: كاربران ايمن تر جاده
ركن 5: پاسخ دهي پس از تصادف
 
در ادامه مدير كل راه وشهرسازي استان با توجه به نامگذاري روز 22 آبانماه در دهه ايمني به نام روز عابرين پياده و موتور سيكلت سواران گفت : از ميان كاربران جاده اي عابران پياده آسيب پذيرترين گروه درحوادث ترافيكي محسوب مي شوند .آنان به دليل عدم آگاهي و يا دانش كافي از مخاطرات و تهديد هاي ترافيكي و همچنين ويژگي هاي سني و جسمي، قرباني حوادث رانندگي در جاده ها مي شوند.

در اين راستا ضرورت توجه به ارتقاي ايمني اين گروه از كاربران جاده اي در قالب برنامه هاي اصولي و زمان بندي شده براساس يك سلسله اقدامات اولويت دار و متناسب با ويژگي هاي جغرافيايي، اجتماعي، فرهنگي و اقتصادي هرمنطقه و استان امري بسيار ضروري و اجتناب ناپذير است.
 
همچنين استفاده كنندگان موتورسيكلت به دليل عدم آگاهي و آشنايي كافي از مقررات و خطرات احتمالي، خود را ملزم به رعايت قوانين و مقررات رانندگي همانند ساير رانندگان وسايل نقليه ندانسته و در نتيجه موجب بروز حوادث ناگوار جرحي و فوتي مي شوند .موتورسواران به دليل نوع برخورد در تصادفات، فقدان كابين و حفاط مناسب ، ضربه مستقيم پس از حادثه و .. بسيارآسيب پذير بوده و از سهم نسبتاً بالايي از صدمات و تلفات رانندگي برخوردار هستند.

در اين راستا اداره كل حمل و نقل و پايانه هاي استان تهران به منظور كاهش صدمات و تلفات ناشي از تصادفات در حوزه هاي ياد شده با هدف دست يابي به اهداف عاليه ايمني طرحي را با عنوان" طرح ارتقاي ايمني موتورسواران در جاده ها ”آغاز كرد.
 
فاز اول طرح ياد شده با تدوين دستورالعمل ها و برنامه هاي مدون و تأمين اعتبار مورد نياز، در 3 بخش " اطلاع رساني و آموزش، تجهيزات ايمني و ايمن سازي فيزيكي محدوده تردد موتور سواران "از سال 89 در سطح استان به اجرا درآمده است .
 
دكتر واحدي در پايان نشست با اميد به اهتمام جدي دولت و همه نهادهاي مسئول در زمينه ايمني راه ها، اشاره نموده وگفت : اميدواريم پس از برنامه هاي خوب انجام شده در اين دهه , شاهد تقويت اين همكاري‌ها و جلب افكار عمومي نسبت به موضوع ايمني راه ها باشيم.
 
انتهای پیام/

برچسب ها: دهه ، ایمنی ، راه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار